گروه دیپلماسی: در حالی که ۱۵ روز تا پایان مهلت ۶ ماهه برنامه اقدام مشترک باقی است، گفت‌وگوهای هسته‌ای وین ۶، در هتل کوبورگ و همچنین دفتر اروپایی سازمان ملل با محوریت نگارش متن توافق جامع ادامه دارد. رایزنی‌های دوجانبه سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز هم بر سر نگارش متن ادامه پیدا کرد؛ اما به گفته طرفین همچنان اختلافات در پرانتز محل بحث در نشست‌های دوجانبه و چندجانبه است. در این زمینه مایکل مان سخنگوی اشتون با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود گفت که نشست مشترک هلگا اشمید معاون اشتون و عباس عراقچی برای تهیه پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای همان‌گونه که انتظار می‌رفت؛ سخت، اما در فضایی سازنده و همراه با چانه‌زنی برگزار شد.

سومین دیدار دوجانبه عراقچی و ویلیام برنز معاون وزیرخارجه آمریکا هم دیروز در هتل کوبورگ با حضور اشمید ادامه پیدا کرد و به‌نظر می‌رسد دیدار هیات‌های ایران و آمریکا در روزهای آینده هم ادامه پیدا کند. از دیدارهای برگزار شده پیدا است که مذاکرات عمدتا با محوریت آمریکا و معاون اشتون برگزار می‌شود و عملا هیات‌های دیگر به‌خصوص چین، روسیه و آلمان نقش حاشیه‌ای پیدا کرده‌اند.

سطح غنی‌سازی، تعداد سانتریفیوژها، جدول زمانی لغو تحریم‌ها و زمان اجرای توافق، از اصلی‌ترین نقاط اختلافی است که ایران و گروه ۱+۵ در تلاش هستند تا در ضرب‌الاجل ۲۹تیر (۲۰ ژوئیه) به یک راه‌حل جامع بر سر آنها دست پیدا کنند. هم‌زمان با برگزاری دور ششم مذاکرات هسته‌ای، روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی تحلیلی مدعی شد که به‌نظر می‌رسد اختلاف اصلی میان ایران و ۱+۵ در مورد طول مدت اجرایی توافق نهایی باشد.

به گزارش «ایسنا»، روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارش خود نوشت: «خواسته ایران و ۶ قدرت جهانی در این خصوص که هم‌اکنون بر سر میز مذاکره قرار دارند، فاصله زیادی از هم دارد. ایران می‌خواهد توافق جامع نهایی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش تنها پنج سال ادامه داشته باشد. این در‌ حالی است که آمریکا و هم‌پیمانانش خواستار یک دوره ۲۰ ساله یا حتی بیشتر برای این توافق هستند.» بنا بر توافق ژنو، پس از پایان دوره اجرای توافق جامع هسته‌ای احتمالی، پرونده هسته‌ای ایران به وضعیت عادی خواهد رسید و با ایران مانند هر عضو دیگر غیرهسته‌ای پیمان عدم اشاعه هسته‌ای برخورد خواهد شد.

گزارش لس‌آنجلس تایمز در حالی است که پیش‌تر سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات وین ۵، طرح جدول زمانی برای اجرای توافق را گمانه‌زنی رسانه‌ای مطرح کرد و گفت چنین خبرهایی موضوعیت ندارد. معاون وزیر خارجه همچنین درباره پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها گفت: «درباره تعداد سانتریفیوژها نباید به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای توجه کرد.»

عراقچی با تاکید براینکه محتوای مذاکرات فقط پشت میز مذاکرات تعیین می‌شود، افزود: «تمام اعداد و ارقامی که درخصوص سانتریفیوژها اعلام می‌شود ساخته و پرداخته ذهن برخی از رسانه‌های خارجی و افرادی است که با نیات خاص این کار را انجام می‌دهند.» او با تاکید بر اینکه هدف آنها، آلوده کردن فضای مذاکرات هسته‌ای و ایجاد اضطراب و تنش است، گفت که نباید به آن توجه شود.

همزمان با آغاز دور ششم مذاکرات، مذاکره‌کنندگان ایران، آمریکا و روسیه در اظهارات خود تاکید کردند که اگرچه متن توافق سخت به‌نظر می‌آید، اما برای یک محدوده زمانی کوتاه به طول خواهد انجامید و پس از آن ایران می‌تواند خواسته‌های هسته‌ای‌اش را همانند هر کشور دیگر عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ادامه دهد. موضوعی که عراقچی قبل از آغاز مذاکرات نیز به آن اشاره کرده بود و گفت: «یک توافق نهایی همانند توافق اولیه ژنو دارای یک محدوده زمانی خواهد بود و تعهدات ما دائمی نیستند.» همچنین «ری تکیه» تحلیلگر ایران در شورای روابط خارجی آمریکا در این زمینه می‌گوید: «این تاکید جدید ایران بر موقت بودن محدودیت‌ها، نشان‌دهنده این تصمیم تیم ایرانی است که آنها می‌توانند در مورد مسائل کلیدی امتیاز دهند، به شرط آنکه بتوانند به توافقی برسند که مدت آن کوتاه باشد.»

به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، اگر ایرانی‌ها بتوانند به چنین توافقی برسند، دو امتیاز بزرگ به دست آورده‌اند؛ یعنی از تحریم‌ها درخصوص پیشرفت‌های هسته‌ای ایران رهایی یافته و تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی نیز لغو شده است. با این حال به توافق رسیدن بر سر مدت زمان اجرای یک توافق نهایی کار دشواری خواهد بود. هم‌پیمانان آمریکا در منطقه همچون اسرائیل و عربستان خواستار توافقی هستند که حداقل مدت زمان آن یک دهه به طول بینجامد. از طرفی دیگر کارشناسان حوزه ایران معتقدند که این کشور با توافقی که طول آن یک دهه باشد موافقت نخواهد کرد.

احتمال تمدید چند روزه توافق

همزمان با ادامه گفت‌وگوها، یک سایت خبری به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که هرگونه به درازا کشیده شدن مهلت مذاکرات نیاز به گفت‌وگوهای جداگانه دارد، زیرا افزایش مهلت توافق جامع نیاز به اعلام سیاست‌ها و شخصیت‌های جدید دارد.

به گزارش «ایسنا»، سایت خبری «ترکیش ویکلی» در تحلیلی درباره ششمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین برای دستیابی به توافق جامع، نوشت: «کمتر از سه هفته به زمان مقرر برای دستیابی به توافق جامع باقی مانده است. مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که آنها تنها بر ۲۰ جولای ضرب‌الاجل تعیین شده متمرکز شده‌اند و هرگونه به درازا کشیده شدن مهلت مذاکرات نیاز به گفت‌وگوهای جداگانه دارد، زیرا افزایش مهلت توافق جامع نیازمند اعلام سیاست‌ها و شخصیت‌های جدید است.» یک مقام ارشد آمریکا که در مذاکرات حضور دارد در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگاران اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان در صورت نیاز تنها افزایش چند روزه مهلت توافق را تایید کرده‌اند، اما همه چشم‌ها به زمان مقرر دوخته شده است.

نمایندگان «روس اتم» در راه مذاکرات

از سوی دیگر معاون وزیر خارجه روسیه گفت که نمایندگان شرکت روس‌اتم این هفته به مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین می‌پیوندند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ایتارتاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «تیم ما، همه کارشناسان و همه متخصصان در تمام مدت مذاکرات اینجا خواهند ماند. نمایندگان شرکت دولتی«روس اتم» نیز هفته جاری به ما خواهند پیوست.» سرگئی ریابکوف در ادامه افزود: «معتقدیم مشارکت و همراهی روسیه ملموس است و پیشرفت به سمت توافق را تسریع می‌کند. با این حال تلاش‌های عظیمی همچنان باید انجام شود.» او همچنین افزود: «من باید برای شرکت در نشست کشورهای عضو بریکس در برزیل که طی روزهای ۱۵ تا ۱۷ جولای [۲۴ تا ۲۶ تیر ماه] برگزار می‌شود وین را ترک کنم.» شرکت روس اتم پیمانکار ساخت نیروگاه بوشهر است که بر اساس آخرین اخبار قرار است ۲ واحد جدید در نیروگاه اتمی بوشهر را نیز این شرکت بسازد.

اظهارات مداخله‌جویانه یک مقام صهیونیست

در ادامه اظهارات مداخله جویانه صهیونیست‌ها، یک مقام این رژیم در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: «اسرائیل انتظار ندارد که قدرت‌های جهانی تا ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه با ایران به توافق برسند.»

به گزارش «ایسنا»، یووال اشتاینتز، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شد: «برآورد من این است که ایران و ۶ قدرت جهانی تا ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه به توافق نرسند. من فکر می‌کنم ایرانی‌ها موضعی سخت در مذاکرات پیش گرفته‌اند.»

اشتاینتز در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه خود گفت: «ایرانی‌ها این بار برای توافق کردن نیامده‌اند، اما آمده‌اند تا از این صحنه برای نرم‌تر کردن و بهبود موضع طرف‌های دیگر مذاکره‌کننده استفاده کنند.» به گزارش رویترز، یووال اشتاینتز روز دوشنبه هفته گذشته در راس یک هیات بلندپایه اسرائیلی به واشنگتن سفر کرد تا با مقامات آمریکا شامل بیل برنز و وندی شرمن معاونان وزیر امور خارجه این کشور درخصوص مذاکرات هسته‌ای دیدار و گفت‌وگو کند.