توافق انتخاباتی در افغانستان

اشرف غنی احمدزی و عبدالله‌‌عبدالله پذیرفتند همه آرا بازشماری شود و هر کسی در انتخابات پیروز شد به فکر تشکیل یک «دولت وحدت ملی» باشد در پی سفر کری به افغانستان روی داد

توافق رقبای انتخاباتی برای بازشماری

حسین موسوی: بالاخره به یک ایستگاه رسیدند و قرار بر یک توافق شد. توافقی که می‌گوید هر کسی در انتخابات پیروز شد باید به فکر تشکیل یک «دولت وحدت ملی» باشد.

شامگاه روز شنبه پس از دیدار جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا با رقبای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان از کابل خبر رسید اشرف غنی احمدزی و عبدالله‌‌عبدالله دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری توافق کردند که نتایج انتخابات از نوشمارش شود و هر کس که در این میان برنده شد به نتیجه انتخابات احترام بگذارد. به گزارش آسوشیتدپرس، دو هماورد انتخاباتی توافق کردند که در صورت پیروزی، اقدام به تاسیس دولت وحدت ملی کنند.

این خبرگزاری آمریکایی می‌نویسد: توافقی که با وساطت آمریکا صورت گرفته است، در واقع می‌تواند مانع از وقوع یک بحران شود. پیش از این هر دو نامزد اعلام کرده بودند که پیروز نهایی انتخابات هستند و عبدالله‌‌عبدالله به عنوان نامزد معترض مدعی بود که در نتیجه انتخابات دخل و تصرف شده است.

در صورت ادامه اعتراض‌ها، چنین سناریویی می‌تواند حکومت ضعیف افغانستان را دچار شکنندگی زودرس کند. این در شرایطی است که ایالات متحده هم در آستانه خارج کردن تمامی سربازان خود از این کشور قرار دارد و در صورت دامنه‌دار بودن بحران، می‌تواند خطر بازگشت طالبان را در این کشور تقویت کند.

در این شرایط اشرف غنی احمدزی، وزیر سابق اقتصاد افغانستان، و عبدالله‌‌عبدالله وزیر سابق امورخارجه این کشور توافق کرده‌اند که ۱۰۰ درصد آرا بازشماری شود.

این بازشماری قرار است، با نظارت بین‌المللی صورت بگیرد و ۸ میلیون رای ماخوذه بازشماری شود. آنها در این راستا سوگند خوردند که به نتایج آرای مردم احترام بگذارند و فرد پیروز موظف به تاسیس دولت وحدت ملی باشد. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که کری دو شبانه روز با طرفین جلسه داشته است، ولی وی اعتقاد دارد که هنوز کار تمام نشده است.

او پس از دیدار با حامد کرزی، رئیس‌جمهوری فعلی افغانستان در این‌باره گفت: «این موضوع همچنان می‌تواند یک جاده صعب‌العبور باشد، برای اینکه هنوز وظایف خطیری باقی مانده است تا یک تصمیم اساسی گرفته شود.»

یکی از کارشناسان درخصوص رسیدگی مجدد به آرای مردم افغانستان می‌گوید ممکن است این فرآیند چند هفته طول بکشد. در این شرایط قرار است صندوق آرا با هلیکوپترهای آمریکایی از اقصی نقاط افغانستان جمع‌آوری و در کابل بازشماری شود. در این توافق آمده است که هر نامزد، می‌تواند نمایندگان خود را ناظر بر شمارش آرا کند. بازشماری همچنین زیر نظر ناظران بین‌المللی صورت خواهد گرفت. در توافق یاد شده آمده است: با توجه به اینکه بازشماری آرا فرآیندی طولانی خواهد بود، طول دوره ریاست‌جمهوری کرزی کمی بیشتر از مدت زمانی است که قانون در نظر گرفته است. به محض اعلام نتایج نهایی آرا، فرد پیروز جایگزین کرزی خواهد شد.

عبدالله‌‌عبدالله که نماینده تاجیک‌ها و فارسی زبانان افغانستان است گفت که این انتخابات چالش‌های جدی پدیدآورد، اما در ادامه وی از احمدزی، نامزد پشتون تبار، به دلیل پذیرش شمارش مجدد آرا و تاسیس دولت ملی تعریف و تمجید کرد.

پیش از این بر اساس آرای اعلام شده احمدزی با برتری نسبتا محسوس پیروز انتخابات معرفی شده بود. اما عبدالله‌‌عبدالله، دیگر نامزد این دوره از انتخابات، کرزی را به حمایت از این نامزد پشتون تبار متهم کرد و دولت و هیات برگزار کننده انتخابات را به تقلب متهم کرده بود. براساس ادعای عبدالله‌‌عبدالله، نماینده احمدزی با رئیس برگزارکننده انتخابات در ارتباط بوده و در این راستا نیز یک نوار صوتی افشا کرده است. در این نوار صوتی نماینده احمدزی به رئیس هیات برگزار کننده انتخابات گفته بود که گوسفندان را به چرا ببرد و پروار برگرداند. تیم عبدالله اعتقاد دارند که مقصود نماینده احمدزی پرکردن آرا به نفع وی بوده است.

احمدزی درخصوص تحولات به وجود آمده پس از دیدار کری با هر دو نامزد گفت: برای همه ما ثبات مهم‌ترین امر است. او ادامه داد: هدف ما ساده است. تعهد ما به بازرسی درخصوص انتخابات برگزار شده تاریخی است. او درخصوص نتایج انتخابات پس از بازرسی مجدد گفت: این بازرسی می‌تواند هرگونه نقطه ابهامی را از بین ببرد.

خبرنگار آسوشیتد پرس درخصوص پایان جلسات سه نفره بین کری و دو نامزد معترض نوشت که هر دو نامزد به انگلیسی صحبت کردند و سپس همدیگر را در آغوش کشیدند. همچنین کرزی با کمی تاخیر خود را به جمع این سه تن رساند و هر سه دست در دست هم در مقابل دوربین‌ها قرار گرفتند.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند، اگر این توافق صورت نمی‌گرفت بحرانی عظیم در انتظار این کشور بود.

این در شرایطی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هنوز نتوانسته است کرزی را مجاب به تمدید قرارداد برای حضور سربازان آمریکایی کند. در این میان گفته می‌شود در صورت انتخاب احمدزی، احتمالا وی ادامه‌دهنده راه کرزی باشد.

عبدالله‌‌عبدالله اما به عکس کرزی، رئیس‌جمهوری فعلی افغانستان اعتقاد دارد که باید قرارداد امنیتی کابل با واشنگتن منعقد شود. وی در مصاحبه‌ای پیش از این اعلام کرده بود که هنوز خطر طالبان برای این کشور برطرف نشده است.

با این وجود رویترز می‌نویسد که کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان، شنبه شب با کری دیدار و درخصوص توافق به وجود آمده گفت‌وگو کرد. کرزی صبح یکشنبه با حضور دربرابر خبرنگاران حمایت خود را از این توافق اعلام کرد. کری نیز که در کنار کرزی دیده می‌شد، گفت که هوای بهاری در افغانستان درحال پا گرفتن است و افغانستان لایق شکوفا شدن است. او همچنین تاکید کرد که ایالات متحده از این توافق حمایت خواهد کرد.

توافق انتخاباتی در افغانستان