گروه بازار پول: اتفاقات دو روز ابتدایی بازار ارز پس از مذاکرات وین گویای این است که بازار در آرامشی نسبی قدم برمی‌دارد. روز گذشته قیمت دلار در اوایل شروع کاری بازار بر سردر اکثر صرافی‌ها ۳۱۳۰ تومان ثبت شد که نسبت به روز یکشنبه ثابت باقی مانده بود و تغییری نداشت؛ اما در ادامه قیمت به ۳۱۳۵ تومان رسید و تقریبا در همین نرخ هم بدون نوسان باقی ماند که افزایشی ۵ تومانی را نسبت به قیمت یکشنبه داشته است. هر چند که تعدادی از صرافی‌ها همچنان نرخ فروش ۳۱۴۰ تومانی را که روز یکشنبه بر سر در خود ثبت کرده بودند، دیروز هم تغییر ندادند. همچنین در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته، فاصله بین نرخ خرید و نرخ فروش دلار بین ۱۵ الی ۲۰ تومان بود و در یک حالت متعادل قرار داشت. به گفته تعدادی از کارشناسان، کاهش فاصله قیمت خرید و فروش نشان‌دهنده این است که بازیگران عمده از روند جاری بازار رضایت داشته و به قیمت‌های فعلی تا حدی اطمینان دارند. این در حالی است که برخی از فعالان غیر‌رسمی بازار (دلالان) از روند موجود ناراضی به‌نظر می‌رسند؛ چراکه کاهش دامنه نوسان‌ها، قدرت مانور این دسته از فعالان غیر‌رسمی را برای سودگیری از ایجاد نوسان مقطعی، به شدت کاهش می‌دهد. این دسته از فعالان غیر‌رسمی در هفته‌هایی که دلار دارای نوسان‌های زیاد بود و در بازه قیمتی وسیع‌تری قرار داشت، با خرید دلار در نرخ‌های پایین و سپس فروش آن در نرخ‌های بالاتر تلاش می‌کردند کسب سود کنند و از فضای نوسانی بازار استفاده کنند. به همین دلیل، دامنه محدود نوسان‌های اخیر برای آنها خوشایند نیست. در واقع قیمت دلار برای این دسته از فعالان در درجه دوم اهمیت قرار دارد و نوسان‌های شدید قیمتی بیشتر به سود آنها است.

عوامل ثبات پس از تمدید مذاکرات

گروهی از کارشناسان علاوه‌بر موضوع تمدید مذاکرات وین، عوامل دیگری را نیز برای ثبات و نوسان‌های کم موجود در بازار در روزهای اخیر موثر می‌دانند: به عقیده این دسته از کارشناسان، با اتمام مذاکرات جو روانی بازار تا حدودی کاهش پیدا کرده و این خود باعث نوعی ثبات در بازار شده است. به اعتقاد آنها قبل و حین انجام مذاکرات، بازار بیشتر تحت تاثیر اخبار و فضای انتظاری بود، اما با پایان دور اول مذاکرات در این مرحله، باید در انتظار عوامل تاثیرگذار دیگری بر بازار ارز بود. به عقیده این دسته از کارشناسان، واریز شدن قسط هشتم مذاکرات ژنو به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار در طول ۲ هفته آینده می‌تواند یکی از دلایل نوسانات کم فعلی، در کنار کاهش عوامل انتظاری باشد.

بازار سکه و طلا

روز گذشته بازار سکه دارای قیمت‌های متفاوتی بود و نرخ‌ها میان فروشندگان بین ۹۵۵ هزار تومان تا ۹۶۰ هزار تومان در نوسان بود به‌طوری‌که به‌نظر می‌رسید توافقی راجع به قیمت سکه در میان تعدادی از فروشندگان در بازار آزاد وجود نداشته است. با این وجود به‌نظر می‌رسد ثبات موجود در بازار ارز در بازار سکه و طلا هم تا حدودی وجود دارد؛ چراکه نرخ غالب سکه در بازار آزاد دیروز به میزان ۹۵۶ هزار تومان معامله می‌شد که تنها افزایشی هزار تومانی نسبت به روز گذشته را نشان می‌داد. در کنار این نرخ غالب بازار، تعداد محدودی از فروشندگان سکه را با قیمتی بین ۹۵۵ تا ۹۶۰ هزار تومان معامله می‌کردند. این در حالی است که محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر پیش‌بینی کرده است با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان بازار از حالت رکود خارج شود و شاهد بهبود داد و ستد باشیم. وی در ادامه تاکید کرد که قیمت‌ها در بازار سکه و طلا بیشتر متاثر از قیمت‌های جهانی است و مذاکرات وین به صورت مستقیم بر قیمت طلا تاثیرگذار نیست و تاثیر مذاکرات بر بازار طلا تنها زمانی صورت می‌گیرد که باعث تغییر نرخ ارز شود.

کاهش نرخ رسمی دلار

روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را

۲۶ هزار و۷۵ ریال اعلام کرد که نسبت به روز پیش از آن (یکشنبه)کاهشی یک ریالی داشت. این در حالی است که از ۲۵ تیرماه بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را با افزایش‌های روزانه تغییر می‌داد. روندی که موجب شد نرخ رسمی دلار از سطح ۲۶۰۰ تومانی عبور کرده و به نرخ رسمی ارز در بودجه (۲۶۵۰ تومان) نزدیک‌تر شود.