گروه بازار پول: بازار در حالی از روز گذشته هفته کاری جدید را آغاز کرده که فلز زرد همچنان برای یافتن مسیر قیمتی خود در تقلا است. با توجه به افزایش حدودا ۲۰ دلاری دو هفته پیش و کاهش حدودا ۳۰ دلاری هفته گذشته، روز دوشنبه می‌تواند شاخصی برای تعیین جهت‌گیری معامله‌گران باشد. دوشنبه طلا تا لحظه تنظیم این خبر با ۶ دلار افزایش نسبت به قیمت بسته شدن بازار در روز جمعه، به بهای ۱۳۱۶ دلار رسید، اما هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید احتمالا قیمت متفاوتی ثبت شده است. طلا در هفته کاری گذشته روند کاهشی به خود گرفت، اما بحران‌های ژئوپلیتیک همچنان قیمت این کالای ماندگار را بالاتر از مرز ۱۳۰۰ دلار نگه داشته است. سرنگون شدن هواپیمای خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین و همچنین ادامه حملات گسترده رژیم صهیونیستی به غزه باعث شده که میزان ریسک پذیری در بازار قابل توجه بماند. پس از سرنگون شدن آن هواپیمای مسافربری، دولت ایالات متحده و سایر کشورهای غربی از مسکو خواسته‌اند تا در این خصوص پاسخگو باشد. دولت‌های غربی جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه را عامل سرنگونی این هواپیما می‌دانند که به مرگ ۲۹۸ سرنشین آن منجر شد. این در حالی است که یکشنبه خونین‌ترین روز موج تازه حملات به غزه بود. در این روز نزدیک به ۱۰۰ فلسطینی در حملات نیروهای تل آویو کشته شدند که بخش عمده آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند.

کریس وستون، تحلیلگر کالا در موسسه

IG Markets می‌گوید که با وجود عدم قطعیت درباره بحران‌های ژئوپلیتیک و همچنین انتشار داده‌های تورم آمریکا، بازار این هفته احتمالا خنثی نخواهد ماند. با این وجود وستون اشاره می‌کند که تنش‌های ژئوپلیتیک به نظر اثری کوتاه‌مدت بر بازارهای مالی خواهند داشت. او متذکر می‌شود که بحران سقوط هواپیمای MH۱۷ و همچنین اشغال دوباره غزه اثر خیلی زیادی بر بازار طلا نداشته است، البته چنانکه اشاره شد این بحران‌ها همراه با دیگر ناآرامی‌ها در خاورمیانه، فعلا قیمت طلا را بالای مرز ۱۳۰۰ دلار نگه داشته‌اند. جیسون سریسولا، معامله‌گر فلزات در MKS سوئیس نیز می‌گوید که انتظار دارد تنش‌های بین روسیه و دولت‌های غربی از سطح قیمتی حدود ۱۳۰۰ دلار حمایت ‌کند. امروز سه‌شنبه شاخص بهای مصرف‌کننده در آمریکا اعلام می‌شود که وستون آن را برای تعیین روند قیمت‌ها مهم می‌داند.

این در حالی است که ژو رون یو، تحلیلگر موسسه Scitex Futures عدم تغییر شدید قیمت‌ها را برای روزهای پیش‌رو پیش‌بینی کرده است. او با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در شرایط کنونی انتظار سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا خواهد بود. پیش‌بینی سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار خواهد داشت و این مساله قیمت طلا در بازارهای جهانی را تحت فشار زیادی قرار خواهد داد.» افزایش قیمت طلا در صبح دوشنبه (به وقت لندن) در حالی اتفاق افتاده که بهای فلز زرد هفته گذشته با ۱/۲ درصد افت مواجه شد تا طلا برای نخستین بار در هفته‌های اخیر کاهش قیمت را تجربه کرده باشد. قیمت طلا سال گذشته تحت‌تاثیر نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به متوقف شدن محرک‌های فدرال رزرو با افت ۲۸ درصدی روبه‌رو شد که این مساله در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. اما دوشنبه بازارهای جهانی ارز نیز روز پرخبری را سپری کردند. یورو در برابر دلار تقویت شد. ین ژاپن نیز به دلیل افزایش خریدها با رشد روبه‌رو شد که این افزایش خریدها به دلیل اعتماد تجار به این ارز بین‌المللی در روزهای بحرانی صورت پذیرفته است. این امر باعث شد که یورو در برابر ین با کاهش نرخ برابری روبه‌رو شود. دلار نیز در برابر ارز ژاپن همین سرنوشت را داشت. دلیل کاهش تمایل به اسکناس سبز آمریکایی افت بازدهی اوراق بهادار آمریکا عنوان شده است. دلیل رشد یورو در برابر دلار نیز احتمال اتخاذ سیاست‌های جدی‌تر از سوی بانک مرکزی اروپا است. اینها در حالی است که روبل روسیه ممکن است دوباره با چالش روبه‌رو شود. انگلیس، آلمان و فرانسه با متهم کردن روسیه به دخالت در سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین، قصد دارند تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال کنند. آمریکا نیز به تازگی تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کرده است تا اقتصاد این کشور را تحت‌فشار قرار دهد.