گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد اقبال معامله‌گران به نمادهای بزرگ و بنیادی بود. درحالی‌که بورس اوراق بهادار تهران در ماه‌های اخیر با جولان نمادهای کوچک و عموما مشکل‌دار به لحاظ بنیادی همراه بود و از این نظر شاخص، توان عرض اندامی را نداشت؛ اما در چند روز اخیر به‌ویژه در روز گذشته بازار شاهد حرکت نمادهای بزرگ و بنیادی بازار بود؛ امری که امیدواریی‌هایی برای پایان دوره افت بازار سرمایه ایجاد کرده است. از دیدگاه کارشناسان، انتشار گزارش‌های سه ماهه و برگزاری مجامع شرکت‌ها موجب ارزیابی جدید بازار از وضعیت شرکت‌ها شده است؛ به‌گونه‌ای که شرکت‌هایی که در گزارش سه ماهه شرایط بهتری را به نمایش گذاشته‌اند، با اقبال بیشتری مواجه شده‌اند که بخش عمده این شرکت‌ها در بخش بنیادی بازار قرار دارند. در همین حال بازار دیروز شاهد تراکم برگزاری مجامع بود؛ درحالی‌که امروز آخرین مهلت برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها است. بیشتر شرکت‌های بزرگ شاهد برگزاری مجامع بودند که این ترافیک از تمرکز معامله‌گران بر بازار کاسته است.

در بازار دیروز در گروه خودرویی معامله‌گران شاهد تداوم بحث‌ها در مورد مصوبه افزایش قیمت خودرو و همچنین گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو بودند.

دیروز عضو کمیسیون صنایع مجلس از جلسات اعضای این کمیسیون با شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری مجدد خودرو خبر داد.

سیدشریف حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع خانه ملت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در بیان توضیحاتی در مورد جلسه روز گذشته کمیسیون متبوعش گفت: در این جلسه که با حضور اعضای شورای رقابت برگزار شد، موضع ما این بود که چرا افزایش قیمت خودرو باید از جیب مصرف‌کننده پرداخت شود؟

وی با اشاره به اعلام موضع شورای رقابت مبنی بر افزایش چهار یا پنج درصدی قیمت خودرو اظهار کرد: این بحث درحالی مطرح شده که در بازار شاهد افزایش ۲۵ درصدی قیمت هستیم و این به آن دلیل است که خودروسازان معتقدند بخشی از افزایش قیمت خودرو اساسا ربطی به آنان ندارد.

حسینی در ادامه گفت:‌ در اینجا چند نکته مطرح می‌شود؛ اول آنکه ملاک قرار دادن قیمت تمام‌شده و تورمی سال قبل برای افزایش قیمت خودرو اشتباه است؛‌ زیرا رئیس‌جمهور گفت که تورم را کنترل می‌کنیم و کاهش می‌دهیم، بنابراین نباید تورم سال گذشته را ملاک افزایش بهای خودرو قرار داد.

وی از ادعای خودروسازان در‌مورد فراهم نبودن شرایط برای کاهش قیمت خودرو سخن گفت و افزود: در این صورت خودروسازان باید هزینه‌های جانبی‌شان را کاهش دهند؛ به‌عنوان مثال مبلغ قرارداد بازیکن یکی از تیم‌های لیگ برتری که تحت پوشش خودروسازی قرار دارد، ۲ میلیارد تومان است که یک‌و‌نیم میلیارد آن قانونی و بقیه آن غیرقانونی است. ‌عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پول‌های هزینه شده از جیب ملت خرج می‌شود، گفت: خودروساز باید قیمت تمام‌شده خود را کاهش دهد. حسینی با یادآوری تکدرخاطر رئیس‌جمهور از بابت افزایش قیمت خودرو گفت:‌ سوال اینجا است که از ۱۵ نفر اعضای شورای رقابت، سه نفر نماینده مجلس بدون حق رای و صرفا ناظر هستند و هشت نفر به پیشنهاد وزرا و به حکم رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند، چگونه است که قیمت‌گذاری این شورا بدون هماهنگی با رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد؟

در همین حال هاشم یکه زارع در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در رابطه با بازنگری فرمول شورای رقابت که این روزها از سوی برخی نمایندگان مجلس به صورت جدی دنبال می‌شود، اظهار کرد: قرار بر بازنگری فرمول قیمت‌گذاری خودرو نیست اما برخی قیمت‌های فعلی شورای رقابت را مبهم می‌دانند که در این رابطه قرار است کار کارشناسی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برخلاف اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی براینکه خودروسازان اطلاعات نادرستی را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند، گفت: تمام اطلاعات ارسالی ایران خودرو به شورای رقابت درست بوده است. یکه‌زارع ادامه داد: ما هیچ اطلاعات نادرستی به شورای رقابت نداده‌ایم بلکه به هر میزان که شورا از ما اطلاعات درخواست می‌کرد در اسرع وقت به این شورا ارسال کردیم. وی در رابطه با گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان که اخیرا متن آن در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شده است نیز گفت: در این گزارش موضوعاتی متوجه ایران خودرو شده است که ما در صددیم ظرف ۱۰ روز آینده توضیحاتی را در این رابطه در سایت خود منتشر کنیم.

در گروه ساختمانی دیروز انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال افزایش وام مسکن موجب تشکیل صف خرید در نمادهای این گروه شد. اکثر نمادهای ساختمانی در چند ماه اخیر افت شدیدی را تجربه کرده‌اند.

در بازار دیروز در گروه تجهیزات شرکت مپنا در مجمع شاهد تقسیم ۲۸۳ریال سود بود. در همین حال سرنوشت اولین پروژه تولید برق از طریق گاز میدان فروز B در حالی به نتیجه جلسه مدیر این پروژه با مدیرعامل شرکت ملی نفت گره خورده که ظاهرا وزیر نفت این پروژه را دارای اولویت نمی‌داند. به گزارش «ایسنا» پروژه تولید برق از گاز که برای نخستین بار در کشور با تبلیغات بسیار و برای افزایش وزن ژئوپلیتیک کشور در منطقه، بیش از سه سال گذشته کلید خورده و قرار بود که با تبدیل گاز خام به برق، ارزش افزوده بسیاری را نصیب کشور کند، ظاهرا از اولویت‌های وزارت نفت در دولت یازدهم نیست و بیژن زنگنه، وزیر نفت اجرای آن را در اولویت نمی‌داند و حتی گفته می‌شود که وی موافق تبدیل گاز به برق نیست. بر این اساس در حالی شنیده می‌شود که این پروژه تقریبا لغو شده است که طی هفته‌های گذشته جلسه‌ای با حضور مدیر این پروژه برگزار شده و تصمیم‌گیری نهایی درباره وضعیت آن به جلسه مدیران پروژه با مدیرعامل شرکت ملی نفت و مدیرعامل مپنا به عنوان شرکت پیمانکار موکول شده است.

از سوی دیگر معلق ماندن این پروژه در حالی صورت گرفته که بنا بود با اجرای آن به جای صادرات گاز خام، از گاز تولیدی در سطح خلیج‌فارس با نیروگاهی که توسط مپنا ایجاد می‌شود، برق تولید شود و برق تولید شده نیز برای مصارف داخلی و همچنین صادرات به‌کار گرفته شود. آن طور که محمود زیرکچیان زاده، مدیرعامل وقت شرکت نفت فلات قاره اعلام کرده بود مشتریان نیز از بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، پاکستان و ترکیه انتخاب می‌شدند. بنا به این گزارش تفاهم‌نامه صادرات برق از گاز در آخرین روز فروردین ماه سال ۹۰ با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بین شرکت نفت فلات قاره و شرکت مپنا امضا شد. در گروه تجهیزات جلسه مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن با تقسیم سود ۳۷۵ریالی موافقت کرد.

در این گروه صدرا نیز با توجه به زیان سنگین، سودی در مجامع برای سهامداران خود نداشت.

در گروه پتروشیمی دیروز مجمع پتروشیمی پارس به تعویق افتاد؛ با اعتراض نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر به نحوه محاسبه ارزش ارزهای صادراتی شرکت پتروشیمی پارس و نحوه پرداخت وجه خوراک شرکت این مجمع به تعویق افتاد. هلدینگ خلیج‌فارس در حال حاضر تنها شرکتی در بورس است که ارز شرکت‌های زیر مجموعه خود را به نرخ مبادله‌ای تسعیر می‌کند که این امر زیان سنگینی را به سهامداران این شرکت و شرکت‌های تابعه هلدینگ تحمیل می‌کند. در گروه پتروشیمی جلسه مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی جم با تقسیم سود ۳هزار و ۱۰۰ریالی به‌کار خود پایان داد.

در مجمع فوق‌العاده نیز اجرای برنامه سرمایه شرکت از ۴۸۰۰ میلیارد ریال به ۹۶۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به تصویب رسید.

در گروه بانکی بانک ملت نیز ۳۳۰ریال سود نقدی را به سهامداران خود پرداخت.

مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده صاحبان سهام پست بانک ایران نیز برگزار و با تقسیم سود ۹۷ ریالی به ازای هر سهم موافقت شد، همچنین افزایش سرمایه ۴۷۶ درصدی این بانک نیز به تصویب رسید. در این گروه بانک دی نیز با ۲۲۰ ریال سود نقدی مجمع خود را به پایان برد. در گروه معدنی جلسه مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات طی روز گذشته با حضور بیش از ۸۱ درصد سهامداران رسمیت یافت، این مجمع پرداخت ۳۷۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم را به تصویب رساند.

در مجموع بازار دیروز بازار متعادل و مثبتی بود که در آن شاخص با رشد ۱۴۰واحدی به رقم ۷۳هزار و ۸۹۰واحد رسید. ارزش معاملات نیز با توجه به توقف نمادهای عمده برای برگزاری مجمع به ۱۶۴میلیارد تومان بالغ شد.