گروه تاریخ و اقتصاد: کلیه مدارس خصوصی، دولتی شدند. این اتفاق در پی اطلاعیه آموزش و پرورش در روز ۲۹ تیر ۱۳۵۹ رخ داد. آموزش و پرورش تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «پیرو اطلاعیه‌های قبلی در مورد ثبت ‌نام دانش‌آموزان که از اول مردادماه جاری (سه روز دیگر) انجام خواهد شد، در سال تحصیلی ۶۰-۵۹ هیچ‌‌یک از دبستان‌ها، مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها ملی نخواهد بود. این تصمیم بر اساس تصویب‌نامه شورای انقلاب جمهوری اسلامی گرفته شده و کلیه مدارس با هر عنوان دولتی بوده و برابر مقررات مدارس دولتی ثبت نام خواهند کرد.»

در اطلاعیه آموزش و پرورش همچنین آمده بود: «قاطعانه به دانش‌آموزان و اولیای آنان اطمینان می‌دهیم که کادر آموزشی مدارس مشهور به شکل سال‌های قبل نخواهد بود و ترتیبی اتخاذ خواهد شد تا کادر آموزشی مزبور در کلیه مدارس مخصوصا در مدارس نواحی جنوبی و مناطق مستضعف‌نشین توزیع گردد و در هیچ ‌یک از مدارس نیز خدمات جنبی از قبیل ناهار، سرویس، زبان بیگانه (غیر از مواد درسی و امور تربیتی مصوب قانونی) و غیره وجود نخواهد داشت. ضمنا کلیه مدارس (به استثنای مدارس ۲ نوبته) ساعات درسی بین صبح و بعدازظهر توزیع و ساعت شروع کلاس‌های بعدازظهر نیز زود‌تر از ساعت ۲ نخواهد بود. بنابراین لازم است دانش‌آموزان به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت خود مراجعه و ثبت نام نمایند. در سال تحصیلی جاری دانش‌آموزان دبستان‌ها و مدارس راهنمایی برای ثبت نام هیچ‌گونه وجهی نخواهند پرداخت و از دانش‌آموزان دبیرستان‌ها نیز فقط شهریه دولتی (۱۷۱۰ ریال) دریافت خواهد شد. اداره کل آموزش و پرورش تهران طی دستورالعملی به کلیه نواحی و مدارس ابلاغ کرده است تا با توجه به آدرس محل سکونت دانش‌آموزان و با رعایت مقررات نسبت به ثبت‌‌نام کلیه مراجعین اقدام نمایند و همان‌طور که قبلا نیز اعلام شده مدارس از اول تا دهم مردادماه همه روزه و از یازدهم الی پایان مردادماه روزهای دوشنبه و چهارشنبه از مراجعین ثبت نام خواهند نمود.»

همزمان با انتشار این اطلاعیه، خوشنویسان، مدیرکل وقت آموزش و پرورش تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری پارس گفت: «ما در این بخشنامه کوشش کرده‌ایم تا هرچه بیشتر زحمت اولیا را کم کنیم و امکانات آموزشی را به‌طور عادی در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم و امیدواریم با اجرای صحیح آن نگرانی‌های ذهنی اولیا را به طور کلی مرتفع کنیم.» وی تاکید کرد: «در سال تحصیلی جدید کلیه مدارس دولتی خواهد بود و مدارس مختلط به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.»

به دنبال تغییر و دگرگونی در آموزش و پرورش، مدارس اقلیت‌های مذهبی نیز ضمن مطرح کردن مشکلات‌شان خواستار رسیدگی به این مشکلات شدند. مدیرکل وقت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با روزنامه کیهان با بیان اینکه آنچه مسلم است وزارت آموزش و پرورش مسوول است که امکانات تحصیلی را برای دانش‌آموزان سراسر کشور تامین کند، گفت: «اقلیت‌های مذهبی پیش از آنکه اقلیت باشند ایرانی هستند و این مساله تامین شامل آنها نیز می‌شود. ما قبلا نیز با هموطنان اقلیت جلساتی داشته‌ایم و البته حقوق آنها در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز پیش‌بینی شده است.» حسین خوشنویسان با بیان اینکه «در این‌گونه مدارس زبان خودشان تدریس می‌شود و نیز تعلیمات دینی خودشان به شاگردان تعلیم داده می‌شود»، اضافه کرد: «نگرانی اقلیت‌های هموطن و به‌خصوص ارامنه از این مساله است که مانند دوره رضاخان منحوس این اقلیت‌ها را تحت فشار بگذارند. در این مورد ما تصمیمی می‌گیریم که همه این نگرانی‌ها برطرف شود و برای این دسته از ایرانی‌های اصیل که حتی قبل از قوم آریا در این مملکت بوده‌اند، در حد امکانات وسیله رفاه فراهم شود و هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند؛ چرا که اقلیت‌های مذهبی در کشور ما در پناه اسلام هستند و حقوق آنها در جمهوری اسلامی محفوظ است. اما در مورد مساله کلاس‌های مختلط مدارس اقلیت‌های مذهبی باید بگویم وقتی که اکثریت یک جامعه یک آداب و سنن مشخصی را رعایت می‌کنند بقیه نیز باید این آداب و سنن را محترم بشمارند. مثلا فرض کنید در ماه مبارک رمضان درست است که اقلیت‌های مذهبی روزه نمی‌گیرند ولی تظاهر به روزه‌خواری هم نباید بشود که البته این اتفاق هم نیفتاده است. به همین ترتیب هم اگر از لحاظ خودشان این مساله کلاس‌های مختلط اشکالی نداشته باشد، ولی در جامعه‌ای که این جزو اصول اصلی‌شان است چه باید کرد؟ به هر حال آنها نیز باید از نگرانی بیرون بیایند و این مساله جدا کردن دختر از پسر نیز باید یک مساله بنیادی برای آنها باشد.»درحالی که تغییر و تحولات در آموزش و پرورش همزمان با تعطیلی دانشگاه‌ها و انقلاب‌فرهنگی سرعت گرفته بود، وزارت آموزش و پرورش آخرین آمار خود را در زمینه پاکسازی، بازخرید و بازنشسته‌ها اعلام کرد. براساس گزارش مزبور وزارت آموزش و پرورش از هنگام پیروزی انقلاب اسلامی تا تیر ۵۹، ۱۶ هزار نفر را بازنشسته کرده بود. از این تعداد گروهی سنوات خدمت شان به سی سال رسیده بود و عده‌ای شخصا تقاضای بازنشستگی کرده بودند که مشمول پاکسازی و تصفیه نشدند. گروهی از کارکنان این وزارتخانه نیز پاکسازی شدند که از بین آنها تعدادی مطابق سنوات خدمت بازنشسته شدند، گروهی آماده به خدمت یا بازخرید و عده‌ای نیز اخراج شدند. بر این اساس کمیسیون پاکسازی وزارت آموزش و پرورش از بین ۳۳۹ نفر مشمولان پاکسازی، تا آن تاریخ (تیر۵۹) ۲۱۹ نفر را اخراج کرده بود.

منبع: تاریخ ایرانی

روزنامه کیهان، ۲۶ تا ۳۰ تیر ۱۳۵۹