تولید برق عسلویه مپنا 975 ریال سود نقدی تقسیم می‌کند

مزایای اجرای طرح توسعه نیروگاه عسلویه به سیکل ترکیبی  بازگشت سرمایه طرح در مدت کمتر از ۲ سال با مکانیزم بیع متقابل  افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید و در نتیجه فروش برق نیروگاه  افزایش راندمان نیروگاه از حدود ۳۲درصد به حدود ۴۹درصد  کاهش قابل توجه قیمت تمام شده برق تولیدی نیروگاه به دلیل کاهش مصرف سوخت از افزایش راندمان  افزایش ضریب بهره‌برداری از نیروگاه به دلیل افزایش راندمان نیروگاه (اولویت مدیریت شبکه، نیروگاه‌های با راندمان بالاتر می‌باشد). تولید برق عسلویه مپنا ۹۷۵ ریال سود تقسیم کرد. مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تولید برق عسلویه مپنا، با حضور ۹۱ درصد سهامداران تقسیم ۹۷۵ ریال سود نقدی برای هر سهم سال ۹۲ را تصویب کرد.

در این جلسه که به ریاست آقای میرزایی، معاون اقتصادی مالی گروه مپنا، نظارت آقایان بهبهانی و دلگشایی و دبیری آقای حاجی‌ولیئی برگزار شد، صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید.

در این جلسه، مدیرعامل گزارش عملکرد هیات‌مدیره برای سال مالی ۹۲، اطلاعات مالی شرکت، گزارش دستاوردهای شرکت در سال مزبور و طرح توسعه نیروگاه عسلویه را تشریح کرد. بر اساس اعلام، ۹۰ درصد سهام شرکت تولید برق عسلویه متعلق به گروه مپنا و مابقی متعلق به سایر سهامداران حقیقی و حقوقی است.

تاریخچه

شرکت تولید برق عسلویه مپنا (سهامی عام) به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ تحت شماره ۲۵۲۷۴۷ در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسیده است. به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۹۰ صاحبان سهام که در روزنامه رسمی مورخ ۲۵/۰۳/۱۳۹۱ منتشر گردیده است، نوع شرکت به سهامی عام تغییر یافته است.

موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۵ اساسنامه عبارت است از، احداث نیروگاه اعم از گازی، سیکل ترکیبی یا بخاری و بهره‌برداری از آن جهت تولید برق، خرید و فروش و صدور برق و همچنین کلیه فعالیت‌های تجاری است که به طور مستقیم و غیرمستقیم به تحقق اهداف شرکت منجر شود. نیروگاه عسلویه از جمله نیروگاه‌های خصوصی (IPP) و در قالب قرارداد BOO می‌باشد.

قرارداد تبدیل انرژی نیروگاه (ECA)

فروش برق نیروگاه BOO عسلویه براساس قرارداد تبدیل انرژی (ECA) با دوره خرید تضمینی ۱۰ ساله با شرکت توانیر می‌باشد. این قرارداد در تاریخ ۳۱/۰۲/۸۷ به شرکت ابلاغ شد.

در این قرارداد شرکت توانیر ملزم به تامین سوخت نیروگاه به مدت ۲۰ سال خواهد بود.

روش پرداخت در قرارداد تبدیل انرژی نیروگاه (ECA)

خرید تضمینی برق در قرارداد شرکت، براساس مکانیزم ظرفیت و انرژی تنظیم شده است. در دوره خرید تضمینی معادل ۹۰ درصد ظرفیت تولید نیروگاه در هر ماه با نرخ تعدیل شده آن ماه به شرکت پرداخت می‌شود. به این ترتیب تنها ۱۰ درصد از درآمد شرکت وابسته به تولید برق و اعلام نیاز به دیسپاچینگ می‌باشد.

به منظور کاهش ریسک ناشی از افزایش تورم و تغییرات نرخ ارز، نرخ فروش ماهانه با فرمول معینی تعدیل می‌شود. به طوری که نرخ پایه ۱۱/۱۵۴ فروش برق در سال ۸۵، در سال ۹۲ به حدود ۴۵۴ ریال رسیده است. (حدود ۳ برابر).

درآمد شرکت پس از دوره خرید تضمینی برق

پس از اتمام دوره خرید تضمینی برق، تعهد شرکت توانیر به تامین سوخت نیروگاه تا انتهای دوره ۲۰ ساله قرارداد پابرجا و پرداخت هزینه سوخت به عهده شرکت خواهد بود. در این دوره، فروش برق از طریق بازار برق یا در قالب قراردادهای دوجانبه با مصرف‌کنندگان عمده یا بورس انرژی امکان‌پذیر خواهد بود.

متوسط نرخ فروش برق در بازار برق برای نیروگاه عسلویه در حال حاضر (مجموع آمادگی و انرژی) در حدود ۶۰۰ ریال برآورد می‌شود که با کسر هزینه سوخت، نرخ فروش در بازار تفاوت قابل توجهی با نرخ‌های تضمینی نخواهد

داشت.

همزمان با ورود به بازار برق با اجرای طرح توسعه نیروگاه به سیکل ترکیبی، بدون مصرف سوخت اضافی، ظرفیت تولید برق نیروگاه ۵۰درصد افزایش خواهد یافت. لذا هزینه تولید هر کیلووات برق در حدود ۳۰درصد کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر سهم هزینه سوخت از قیمت تمام شده هر کیلووات برق کمتر خواهد

بود.

تولید از ابتدا تاکنون به تفکیک سال

طبق آمار رسمی وزارت نیرو، نیروگاه عسلویه، ۷/۱درصد برق شبکه کشور را در سال ۱۳۹۱ تامین نموده است که بیشترین میزان در بین نیروگاه‌های خصوصی کشور بوده است. (آمار رسمی سال ۱۳۹۲ هنوز منتشر نشده است.) یادآوری می‌شود به‌رغم افزایش ظرفیت شبکه کشور، تولید در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال قبل رشد ۴/۲درصد را نشان می‌دهد.

ضریب دسترسی نیروگاه از ابتدا تاکنون

درصد آمادگی نیروگاه عسلویه جهت تولید برق (صرف‌نظر از درخواست تولید از سوی دیسپاچینگ) بیشتر از میزان تعهد شده در قرارداد بوده است.

همچنین میزان آمادگی نیروگاه به مراتب از متوسط آمادگی شبکه سراسری بالاتر بوده است.

طرح توسعه نیروگاه عسلویه به سیکل ترکیبی

مکانیزم قراردادی

با توجه به مصوبه هیات وزیران مورخ ۱/۸/۹۲ مبنی بر تصویب آیین‌نامه اجرایی بند ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، امکان توسعه بخش بخار نیروگاه عسلویه از طریق عقد قرارداد بیع متقابل با شرکت توانیر فراهم شده است.

 بند ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۲:

«به منظور اجرای طرح‌های افزایش بازدهی نیروگاه‌ها، با اولویت نصب بخش بخار در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و ... به وزارت نیرو اجازه داده می‌شود تا سقف یکصد و بیست هزار میلیارد (۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به روش بیع متقابل با سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و عمومی قرارداد اجرای طرح‌های افزایش بازدهی و تولید نیروگاه‌های بخش دولتی و خصوصی با اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل منعقد

نماید. دولت مکلف است در قبال این تعهد، سوخت مایع (نفت گاز) صرفه‌جویی شده یا معادل آن نفت خام را با محاسبه میزان صرفه‌جویی حاصله در مدت حداکثر دوسال به سرمایه‌گذاران تحویل نماید.

آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارتخانه‌های نیرو و نفت حداکثر دو ماه پس از تصویب این قانون با تایید معاونت به تصویب هیات وزیران می‌رسد.»

اقدامات انجام شده تاکنون:

قرارداد بیع متقابل با شرکت توانیر

تکمیل و ارسال فرم و اسناد فراخوان طرح‌های افزایش بازدهی شرکت توانیر (آذرماه ۱۳۹۲)

تایید اولیه طرح و تکمیل متن قرارداد بیع متقابل و ارسال آن به شرکت توانیر (بهمن‌ماه ۱۳۹۲)

تایید طرح توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به عنوان یکی از چند طرح اولویت‌دار جهت سیکل ترکیبی (اسفند ۱۳۹۲)

احداث پروژه

قرارداد EPC (مهندسی، تامین تجهیزات و احداث) طرح با گروه مپنا نهایی شده است.

مطالعات اتصال به شبکه طرح توسط مشاور انجام شده و جهت تایید به توانیر ارسال شده است.

تولید برق عسلویه مپنا 975 ریال سود نقدی تقسیم می‌کند

تولید برق عسلویه مپنا 975 ریال سود نقدی تقسیم می‌کند

تولید برق عسلویه مپنا 975 ریال سود نقدی تقسیم می‌کند

تولید برق عسلویه مپنا 975 ریال سود نقدی تقسیم می‌کند

تولید برق عسلویه مپنا 975 ریال سود نقدی تقسیم می‌کند

تولید برق عسلویه مپنا 975 ریال سود نقدی تقسیم می‌کند