تکنولوژی‌هایی که دنیای ما را تغییر دادند

دنیای‌اقتصاد: از همان زمانی که انسان نخستین تشخیص داد که یک تکه سنگ تیز می‌تواند مواد مختلف را ببرد و از هم جدا کند، تکنولوژی و صنعت به طرز چشمگیری زندگی او را تحت تاثیر خودشان قرار دادند. حالا تکنولوژی این روزها پدیده‌های مختلفی را به زندگی روزمره همه مردم وارد کرده است که حتی گاهی زندگی بدون آنها بسیار سخت می‌شود. این پیشرفت‌ها در طول زمان دنیای ما را تحت تاثیر قرار داده‌اند و متحول کرده‌اند. با این اوصاف است که این روزها ما با استفاده از همین تحولات تکنولوژیک روش زندگی، ارتباطات و حتی سرگرمی‌های خودمان را هم تغییر داده‌ایم. در همین راستا به‌تازگی کارشناسان و تحلیلگران به بررسی و معرفی چند پیشرفت اخیر دنیای تکنولوژی پرداخته‌اند که بیشترین تاثیر را بر روند زندگی روزمره ما گذاشته‌اند.

در واقع باید دید این پیشرفت‌های تکنولوژیک چطور زندگی ما را تغییر داده‌اند و هرکدام چقدر در مسیر زندگی روزمره اهمیت داشته‌اند. این تکنولوژی‌های تاثیرگذار را در اینجا می‌بینید.

دوربین‌های عکاسی دیجیتال: این دوربین‌ها جایگزین دوربین‌های عکاسی آنالوگ مبتنی بر فیلم عکاسی شده‌اند. حالا دیگر اگر از یک نوجوان درباره دوربین‌های عکاسی آنالوگ بپرسید، ممکن است حتی نداند که درباره چه چیزی صحبت می‌کنید. حالا با استفاده از کاربری ساده و راحت تکنولوژی به‌کار رفته در دوربین‌های عکاسی دیجیتال، کاربران نه‌چندان حرفه‌ای هم می‌توانند عکس‌های باکیفیتی گرفته، آنها را در کامپیوتر شخصی خودشان ذخیره کرده و حتی در خانه‌شان چاپ کنند.

استریم ویدئو (پخش آنلاین ویدئو): پخش آنلاین ویدئو توسط شرکت‌های مختلفی مانند Netflix، Amazon و Hulu امکان دسترسی به تمام آرشیو محتوای آنلاین آنها را برای کاربرانشان فراهم می‌کند. تا پایان سال ۲۰۱۳ شرکت Netflix به‌تنهایی بیش از ۴۴ میلیون نفر کاربر در سرتاسر جهان داشته است. استریم ویدئو در سال ۲۰۱۱ که فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجاره فیلم Blockbuster ورشکسته شدند، به اوج محبوبیت خودش رسید. تجارت پخش آنلاین ویدئو حالا رونق خوبی گرفته است و به سرعت گسترده می‌شود.

استریم رادیو (پخش آنلاین رادیو): با استفاده از تکنولوژی استریو رادیو دیگر نیازی به یک رادیوی واقعی برای یافتن ایستگاه‌های مختلف و گوش دادن به برنامه‌های مختلف نیست. حالا دیگر برای گوش دادن به برنامه‌های رادیویی فقط کافی است به اینترنت متصل شوید و از برنامه‌های رادیویی شهرها و حتی کشورهای مختلف دنیا بهره‌مند شوید و لذت ببرید.

شبکه‌های اجتماعی: شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی همه چیز را درباره روش ارتباط مردم با یکدیگر تغییر داده و متحول کرده‌اند. با استفاده از این شبکه‌های اجتماعی حالا مردم می‌توانند به راحتی به تبادل اطلاعات و تعامل با یکدیگر بپردازند. در واقع رسانه‌های اجتماعی امکان دسترسی افراد مختلف به اطلاعات و یکدیگر را راحت و آسان‌تر کرده است. حالا مردم از فواصل جغرافیایی مختلف می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته و حتی برنامه‌ریزی‌های مشترک داشته باشند.

این در حالی است که بعضی از کارشناسان امنیتی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به کاهش امنیت حریم خصوصی افراد متهم می‌کنند. صرف‌نظر از این موضوع، شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر مهم‌ترین تغییر را در روابط اجتماعی مردم در زندگی روزمره‌شان ایجاد کرده‌اند.

ابزارهای پوشیدنی: عینک هوشمند گوگل اگرچه هنوز تغییری در زندگی روزانه ما ایجاد نکرده است، اما ابزارهای پوشیدنی متنوع و زیادی در حال حاضر در بازار وجود دارند که روزانه توسط مردم استفاده می‌شوند و در واقع می‌توانند نوید انقلاب تکنولوژیک بعدی را بدهند. این ابزارهای پوشیدنی معمولا برای پیگیری وضعیت سلامت افراد، عملکرد ورزشی و فعالیت‌های فیزیکی‌شان و البته پرداخت‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اتفاقا محبوبیت زیادی هم در میان مردم مختلف دارند.

تبلت‌ها: یک دهه پیش کاربران حتی فکرش را هم نمی‌کردند که کامپیوترهای شخصی اینقدر پیشرفت کنند تا بتوانند در یک دست جا بشوند و قرار بگیرند. حالا تبلت‌ها با قیمت‌های ارزان در دسترس قرار دارند و عرضه می‌شوند و به‌سرعت محبوبیت زیادی در بازارهای مختلف در سرتاسر دنیا پیدا کرده‌اند تا جایی که حالا ۳۴ درصد از جمعیت بزرگسال آمریکا دست‌کم یک تبلت دارند.

خرید آنلاین: همه ما بارها و حتی همین حالا محصولات و کالاهای مختلف را از فروشگاه‌ها به‌صورت مستقیم خریداری کرده و می‌کنیم. امروزه اما بیش از ۱۹۵ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا خریدهای خودشان را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند. این به معنای آن است که این مردم به طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات به‌صورت آنلاین دسترسی دارند و برای خرید آنها نیازی نیست که از خانه‌شان خارج شوند. حالا کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند تجارت آنلاین به‌سرعت رشد کند و تا سال ۲۰۱۵ به ارزشی برابر ۴/۱ تریلیون دلار برسد.

اپلیکیشن‌های موبایل: این نرم‌افزارهای کاربردی این روزها تمام دنیای ابزارهای هوشمند ما را تشکیل می‌دهند. در واقع ابزارهای هوشمند مانند موبایل‌ها و تبلت‌ها بدون این اپلیکیشن‌ها کاربرد چندان زیادی ندارند. درست به همین دلیل هم هست که صنعت طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرد و توسعه یافت. با این اوصاف است که سرمایه‌گذاری در این صنعت هم رشد زیادی را تجربه کرده است و حتی شرکت‌های نوپا و نوظهوری برای طراحی و تولید اپلیکیشن‌های موبایل راه‌اندازی شده و می‌شوند.

موبایل‌های هوشمند: هرچند گوشی‌های موبایل از دهه ۱۹۸۰ در دسترس مردم جهان قرار دارند، اما موبایل‌های هوشمند از اوایل دهه ۲۰۰۰ وارد بازار شده و به تدریج به محبوبیت رسیدند. کارشناسان این بازار معتقدند حدود ۷۵/۱ میلیارد نفر تا پایان سال ۲۰۱۴ دست‌کم یک موبایل هوشمند دارند و تعداد کل کاربران گوشی‌های موبایل تا پایان این سال به ۵۵/۴میلیارد نفر می‌رسد. موبایل‌های هوشمند اما به‌خاطر قابلیت‌ها و امکانات مختلفی که در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند، می‌توانند همیشه و همه‌جا برای آنها کاربردی و مفید باشند.