یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تداوم روزهای «سبز» بورس
دیروز، شاخص کل با رشد 636 واحدی (معادل 86/0 درصد) توانست باردیگر به کانال 74 هزار واحدی برگردد. با نزدیک شدن به پایان فصل مجامع، مشاهده می‌شود پیرو حمایت‌های واقعی دولت از صنایع مختلف، شرکت‌ها نیز امیدواری‌های مناسبی را در این مجامع به سهامداران می‌دهند که موجب تقویت روند مثبت بورس شده است. در این میان، روزگذشته مصوبه رفع محدودیت پتروشیمی ارائه‌ شد؛ بنابراین، با توجه به سهم بالای این شرکت‌ها از کل ارزش بازار می‌توان به تاثیرات مثبت این مصوبه بر روند شاخص کل نیز امیدوار بود. روز گذشته، اثرگذاری بیش از 420 واحدی نمادهای «فارس» و «تاپیکو» روی شاخص کل گواهی بر این ادعا است. با این حال، در غیاب برخی نمادهای بزرگ که به‌منظور برگزاری مجمع متوقف شده‌اند، جهش‌های مثبت شاخص اندکی دشوار به نظر می‌رسد و روند ملایم صعودی محتمل‌تر است.




بازار ارز

دلار همچنان درجا می‌زند
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا بدون تغییر باقی ماند و به قیمت 3 هزار و 135 تومان معامله شد. حرکت فرسایشی دلار در محدوده 3100 تا 3200 تومانی در حالی ادامه می‌یابد که به پایان ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم. به‌طور سنتی، در فصل تابستان سفرهای خارجی افزایش می‌یابد که پیش‌بینی می‌شود اتمام ماه رمضان، به‌ویژه تعطیلات هفته آینده، این امر را تشدید کند؛ بنابراین، افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی سناریویی است که می‌تواند منجر به رشد نسبی قیمت دلار در روزهای آتی شود، اما با توجه به آنکه همچنان خوش‌بینی نسبت به نتیجه مذاکرات وجود دارد، احتمال افزایش شدید قیمت دلار بسیار پایین است. بنابراین، در صورت تحقق این افزایش تقاضا، ممکن است دلار به حد بالایی (3200 تومان) محدوده فعلی نزدیک شود.



بازار سکه

افت ملایم سکه همگام با اونس
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت 4 هزار تومانی مواجه و به قیمت 951 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، سکه حدودا 2 هزار تومان ارزان‌تر از قیمت ابتدای سال خود معامله شد. مطابق با پیش‌بینی‌ها ثبات نسبی در بازار دلار منجر شده است تا سکه همگام با طلای جهانی که افت نسبی را تجربه کرده بود، حرکت کند. در این رابطه، گرچه برخی عوامل بنیادی کاهنده قیمت اونس تقویت شده‌اند، اما تاکنون، ناآرامی‌های بین‌المللی اجازه افت بیشتر را به این فلز زرد نداده‌اند. بر این اساس، انتظار می‌رود با توجه به روند کم نوسان قیمت دلار، تردیدهایی که در بازار طلای جهانی وجود دارد به بازار سکه داخل نیز سرایت کند. بنابراین، باید منتظر وضعیت جدید طلای جهانی و در پی آن تعیین مسیر سکه باشیم.



بازار طلای جهانی

کشمکش معامله‌گران خوش‌بین و محافظه کار
دیروز، هر اونس طلای جهانی با افت مواجه و تا لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1305 دلار معامله می‌شد. به این ترتیب، مطابق با پیش‌بینی‌ها طلا همچنان بالای 1300 دلار باقی ماند. در این شرایط، افزایش شاخص دلار آمریکا و رشد بازارهای سهام اروپایی از جمله عوامل افت قیمت اونس بودند. همچنین، ارائه‌ آمار تورم آمریکا عامل مهم دیگری است که می‌تواند بر بازار طلا اثرگذار باشد اما تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعاتی در این زمینه مخابره نشده است. با این حال در صورت بهبود اوضاع تورمی، عوامل کاهش قیمت سکه تقویت خواهد شد. از سوی دیگر، کارشناسان علت مقاومت طلا در مقابل سقوط بیشتر را تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل-غزه و اوکراین-روسیه عنوان می‌کنند که منجر به تقویت تقاضا از سوی معامله‌گران محافظه‌کار شده است.



بازار اوراق مسکن

رکوردهای پیاپی «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) به قیمت 96 هزار و 425 تومان معامله شدند که رکوردی دیگر برای آنها محسوب می‌شود. گرچه برخی کارشناسان همچنان معتقد به سفته بازی در این بازار هستند، اما محدودیت‌های خرید و فروش «تسه»ها این نظر را زیر سوال می‌برد. از سوی دیگر، برخی کارشناسان تقویت تقاضای واقعی را علت افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند. به عقیده آنها، در مجموع بیش از 35 میلیون تومان وام با نرخ بهره 23 درصدی عاید متقاضیان «تسه» می‌شود که در مقایسه با سایر وام‌های فعلی با نرخ بهره 28 درصدی مقرون به صرفه است. با این حال، باید توجه شود امکان کاهش نرخ تورم و در پی آن کاهش نرخ بهره بانکی، هشداری برای خریداران این اوراق محسوب می‌شود. همچنین، با توجه به آنکه این اوراق فقط باید صرف خرید خانه شوند، مقایسه آن با سایر وام‌ها شاید چندان منطقی نباشد.





بازار نفت

تقویت عوامل افزایش قیمت نفت
افزایش تقاضای سوخت در آمریکا منجر شد تا WTI برای دومین روز متوالی رشد قیمتی را تجربه کند و به 105 دلار در هر بشکه برسد. گزارش‌ها نشان می‌دهند موجودی نفت در کوشینگ (مهم‌ترین‌ پایانه نفتی آمریکا)، به پایین‌ترین میزان خود طی 6 سال اخیر رسیده است و علت آن انتقال نفت به سواحل آمریکا، جایی که قیمت‌ها بالاتر است عنوان می‌شود. همچنین، پیش از ارائه‌ آمار توسط آژانس بین‌المللی انرژی (EIA)، کارشناسان بلومبرگ کاهش موجودی نفت خام آمریکا را برای هفته گذشته برآورد کرده‌اند. از سوی دیگر، نگرانی بازار از کاهش عرضه نفت در پی احتمال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه باعث تقویت روند صعودی قیمت نفت شده است. با این حال، بسیاری از کارشناسان بر امکان تامین عرضه نفت خام، حتی بدون حضور روسیه تاکید می‌کنند و معتقدند قیمت نفت برای رشد بیشتر با مقاومت جدی رو‌به‌رو خواهد بود.