گروه بازار پول: جدیدترین گزارش خرده فروشی نشان می‌دهد که از یازده گروه مواد خوراکی، قیمت در ۵ گروه تقریبا ثابت، در ۳ گروه افزایشی و در ۳ گروه کاهش یافته است. این روند قیمتی نشان می‌دهد که نوسانات مواد خوراکی در تیرماه از توازن برخوردار بوده و روند کاهشی یا افزایشی بر مواد خوراکی غالب نشده است. علاوه‌بر این، تورم سالانه ۹ گروه از مواد خوراکی طی یک‌سال گذشته (هفته مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل) «تک‌رقمی» گزارش شده است. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۰ تیرماه سال جاری ارائه داد. این گزارش ها، تصویری از روند قیمتی ۱۱ گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد.

تداوم افزایش قیمت در گروه لبنیات

جدیدترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی هفته مورد بررسی، قیمت در پنج گروه «حبوب»، «سبزی‌های تازه»، «قند و شکر»، «لبنیات» و «چای» افزایش یافته است. در بین این پنج گروه بیشترین افزایش تورم هفتگی به نام «گروه لبنیات» ثبت شده است. «دنیای اقتصاد» در گزارش‌های قبلی خود نیز با توجه به برخی از اخبار منتشر شده، روند افزایش قیمت را در گروه مذکور پیش‌بینی کرده بود. طی هفته‌های گذشته مسوولان دولتی مجوز ۱۵ درصدی افزایش قیمت برخی از محصولات لبنی را صادر کردند که این روند باعث بالا رفتن قیمت برخی کالاهای گروه لبنیات شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این رشد قیمتی در کالاهای گروه لبنیات به تناوب صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، در هفته قبل از این گزارش (هفته منتهی به ۲۰ تیر ماه) قیمت «ماست غیر پاستوریزه» طی هفته افزایش یافته بود و موجب شد که تورم هفتگی گروه لبنیات مثبت شود. درحالی‌که در این هفته (هفته منتهی به ۲۷ تیرماه) قیمت این کالا طی هفته ثابت ماند. اما در هفته مورد بررسی، قیمت «ماست پاستوریزه» نسبت به هفته قبل رشد ۱۶ درصدی را پشت سر گذاشت و روند قیمتی این کالا باعث افزایش تورم هفتگی در گروه لبنیات شد. این تغییر قیمت باعث شد که طی هفت روز بهای هر کیلو ماست پاستوریزه از ۲ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یابد.

به غیر از ماست پاستوریزه سایر کالاهای این گروه تغییر قیمت محسوسی طی هفته نداشته‌اند و حتی از سطح قیمتی پنیر پاستوریزه ۵/۱ درصد کاسته شد؛ بنابراین از تغییرات قیمتی این گروه در هفته‌های گذشته می‌توان نتیجه گرفت که افزایش قیمت کالاهای این گروه در هفته‌های آتی نیز به تناوب صورت گیرد تا اثر قابل توجهی در بی‌ثباتی بازار نداشته باشد.

در هفته مورد بررسی، قیمت چای نیز نسبت به هفته قبل افزایش قابل توجهی داشت. بر این اساس طی هفت روز ۳/۳ درصد به قیمت چای افزوده شده است. این در حالی بود که در هفته‌های گذشته قیمت این گروه ثابت بوده است، افزایش ۴/۳ درصدی قیمت چای طی یک ماه اخیر نیز نشان می‌دهد که نوسان قیمتی این گروه در بازه ماهانه مربوط به هفته آخر است. نکته قابل توجه آن است که در بازه سالانه نیز روندی مشابه به چشم می‌خورد و در یک‌سال تنها ۶/۳ درصد به قیمت چای افزوده شده است.

گزارش خرده فروشی بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت در چهار گروه «گوشت مرغ»، «میوه‌های تازه»، «تخم مرغ» و «برنج» طی هفته کاهش یافته است. در بین این گروه‌ها بیشترین کاهش قیمت هفتگی در «گروه تخم مرغ» رخ داده است. بر این اساس، تورم هفتگی گروه تخم مرغ معادل منفی ۴/۱۰ درصد بوده است. این روند باعث شد که قیمت هر شانه دو کیلویی تخم مرغ از حدود ۸ هزار و ۷۰۰ تومان به ۷ هزار و ۸۰۰ تومان طی هفته کاهش یابد. قیمت هر شانه تخم مرغ در ماه گذشته نیز حدود ۸ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است. در این هفته قیمت مرغ نیز نسبت به هفته قبل ۶/۱ درصد کاهش یافت و هر کیلو از آن با قیمت ۶ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه شد.

گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در تیر ماه سال جاری (در بازه زمانی ماهانه) نیز، نوسان قیمتی اکثر گروه‌ها محدود بوده است. بر این اساس، در یک ماه گذشته قیمت در پنج گروه «برنج»، «حبوب»، «گوشت قرمز»، «قند و شکر» و «روغن نباتی» تقریبا ثابت (نوسان قیمتی کمتر از ۲/۰ درصد) مانده است. در یک ماه گذشته، قیمت در سه گروه « لبنیات»، «سبزی‌های تازه» و «چای» افزایش یافته است. همچنین در این ماه، قیمت در سه گروه «تخم مرغ»، «میوه‌های تازه» و «گوشت‌مرغ» کاهش یافته است.

کنترل تورم سالانه گروه‌های خوراکی

بر اساس گزارش خرده فروشی بانک مرکزی، تورم سالانه (نقطه به نقطه) اکثر گروه‌ها به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته است. طبق آمار بانک مرکزی، تورم سالانه ۹ گروه از مواد خوراکی طی یک‌سال گذشته (هفته مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل) «تک‌رقمی» گزارش شده است. بر این اساس تنها دو گروه «لبنیات» و «میوه‌های تازه» طی یک‌سال گذشته تورم سالانه بیش از ۱۰ درصد داشته‌اند. بنابراین اگر افزایش قیمت مواد لبنی در هفته‌های قبل صورت نمی‌گرفت، این احتمال وجود داشت که از یازده گروه مواد خوراکی، تنها میوه‌های تازه رکورد دار تورم سالانه دورقمی بین گروه‌ها باشد. در بین گروه‌های خوراکی تورم سالانه گوشت قرمز معادل ۹/۵ درصد بوده است. این گروه از دو کالای «گوشت گوسفند» و «گوشت گاو و گوساله» تشکیل شده است. طبق آمار منتشر شده گوشت گوسفند در هفته مشابه سال گذشته در حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رفت، که قیمت این ماده پروتئینی در هفته مورد بررسی به ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. همچنین در سال گذشته هر کیلو گوشت گاو و گوساله ۳۱ هزار تومان به فروش می‌رسید، که قیمت آن پس از گذشت یک‌سال به ۳۲ هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته است. بنابراین می‌توان مشاهده کرد که قیمت گوشت قرمز نسبت به سال گذشته تغییر قابل توجهی نداشته است و این نوسان قیمتی در بازه سالانه طبیعی به نظر می‌رسد. این روند قیمتی در گروه گوشت مرغ نیز مشاهده می‌شود، به نحوی که تورم سالانه این گروه معادل ۱/۶ درصد گزارش شده است. قیمت هر کیلو گوشت مرغ در سال گذشته حدود ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بود، که پس از گذشت یک‌سال قیمت این کالای خوراکی به ۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. در نتیحه نوسان قیمتی در گوشت مرغ نیز طی یک‌سال اخیر در دامنه محدودی شکل گرفته است. در بین گروه‌های خوراکی سطح قیمت دو گروه «تخم مرغ» و «حبوب» نسبت به سال گذشته کاهش یافته و تورم سالانه آنها منفی بوده است. بر اساس آمار این گزارش، از سطح قیمت‌های گروه حبوب معادل ۱/۱۶ درصد در یک‌سال اخیر کاسته شده است. در این گروه هفت قلم کالا وجود دارد که سطح قیمتی برخی از این کالاها بیش از ۲۰ درصد نیز طی سال کاهش یافته است. به عنوان مثال قیمت نخود در بازه سالانه ۲۶ درصد کاهش یافته است، این کاهش باعث شده است که قیمت هر کیلو نخود از ۶ هزار و ۲۰۰ تومان در هفته مشابه سال گذشته به ۴ هزار و ۶۰۰ تومان در این هفته برسد. همچنین لپه نیز روند قیمتی مشابه نخود در این کالا داشته است و تورم سالانه این کالا معادل منفی ۲۶ درصد بوده است. قیمت این کالا نیز در یک‌سال اخیر از ۷ هزار و ۶۰۰ تومان، به ۵ هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است. در سایر کالاهای این گروه نیز روندی مشابه دیده می‌شود. در این هفته تورم سالانه تخم مرغ معادل منفی ۸/۰ درصد گزارش شده است.

فراز و فرود خوراکی‌ها در تیرماه