گروه بورس- زهرا رحیمی: قیمت اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید که این بالاترین قیمت از زمان راه‌اندازی آنها محسوب می‌شود. روند افزایشی قیمت این اوراق از دی‌ماه ۹۲ زمانی که سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن به ۳۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و بازار این اوراق داغ شد، آغاز شد، زیرا افراد بعد از افزایش وام مسکن به خریداری این اوراق اقدام کردند و به افزایش قیمت این اوراق دامن زدند؛ طوری که تا نیمه اردیبهشت قیمت این اوراق با رشد ۱۲۱ درصدی مواجه شد. به همین دلیل مسوولان فرابورس از نیمه اردیبهشت با اعمال محدودیت‌هایی سعی در کاهش قیمت این اوراق داشتند، این در حالی است که اعمال این محدودیت‌ها مثل مسکن عمل کرد و برای تقریبا یک ماه قیمت این اوراق کاهش یافت اما از اواسط تیرماه دوباره قیمت این اوراق روند صعودی به خود گرفت. بعضی کارشناسان در رابطه با افزایش قیمت این اوراق در بازار راکد مسکن هشدارهایی مبنی بر حبابی بودن و احتمال دستکاری قیمت می‌دهند. این دسته از کارشناسان بر این باورند که سفته‌بازی موجب افزایش قیمت این اوراق بوده است؛ در حالی که این اوراق با هدف کمک به افرادی است که برای خانه دار شدن وارد فرابورس شده‌اند. این کارشناسان می‌گویند: در این شرایط مسوولان باید برای جلوگیری از افزایش قیمت و سفته بازی روی این اوراق چاره‌ای اندیشیده و محدودیت‌های عملی‌تری برای خرید این اوراق اعمال کنند تا فشاری برای خانواده‌های نیازمند مسکن فراهم نشود و افراد با خیال راحت نسبت به خریداری این اوراق اقدام کنند. این کارشناسان می‌گویند: رکود در بازار مسکن همچنان به قوت خود باقی است و با وجود این رکود، افزایش تقاضا منطقی به نظر نمی‌رسد.

اما برخی از کارشناسان نظر متفاوتی دارند و اعتقاد دارند افزایش قیمت این اوراق با وجود محدودیت‌هایی که اعمال شد خود تاکیدی بر این موضوع است که تقاضا برای این اوراق، واقعی است. این دسته از کارشناسان بر این باورند که علت رشد قیمت این اوراق رفتارهای سفته‌بازی برای کسب سود نیست، بلکه افزایش تقاضای دریافت وام مسکن دلیل اصلی وقوع این روند مثبت در قیمت‌ها بوده است.

این کارشناسان معتقدند که با افزایش سقف وام مسکن، نزدیک به ۸۰ درصد به تقاضای دریافت وام نسبت به سال گذشته اضافه شده، در حالی که میزان عرضه این اوراق همچنان بدون تغییر مانده است.

این کارشناسان استفاده انبوه‌سازان را از این وام نیز دلیل دیگر افزایش تقاضای این اوراق دانسته و معتقدند سفته بازی از این بازار رخت بربسته است. این دسته از کارشناسان می‌گویند: از آنجا که معمولا وام‌های مسکن برای خانه‌هایی با هزینه‌های کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و بنابراین، تقاضا برای خرید این اوراق نیز بیشترخواهد شد و بالطبع قیمت آن رشد خواهد کرد. کارشناسان موافق معتقدند از یکسو زمان بازپرداخت ۱۲ ساله این وام‌ها دلیل افزایش جذابیت این اوراق بوده و از سوی دیگر می‌توان اختلاف بین نرخ سود این وام‌ها را با بقیه وام‌های بانکی از دیگر دلایل جذابیت این اوراق عنوان کرد و این مساله باعث جذابیت اوراق تسهیلات مسکن شده است و به‌این ترتیب، هر چه اختلاف نرخ سود این اوراق با بازارهای موازی بیشتر شود، تقاضا برای خرید این اوراق و در واقع نرخ مزبور افزایش خواهد یافت.

رکوردهای روزانه برای «تسه‌ها»