گروه بین‌الملل: دیده‌بان حقوق بشر «تحقیقات ضد‌تروریستی محرمانه» اف‌بی‌آی را مورد انتقاد شدید قرار داده است. این سازمان با انتشار گزارشی، اداره تحقیقات فدرال را متهم کرده است که مسلمانان آمریکا را به انجام اقدامات تروریستی ترغیب می‌کند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر تحقیقات ضد تروریستی محرمانه اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی را مورد انتقاد شدید قرار داده است.

به نقل از این سازمان، اف‌بی‌آی پس از حوادث یازدهم سپتامبر، مسلمانان آمریکا را به طراحی حملات تروریستی ترغیب کرده و حتی در برخی موارد هزینه انجام آن را پرداخت کرده است. دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که دوشنبه (۲۱ژوئیه/ ۳۰ تیر) منتشر کرد به نتیجه بررسی‌های خود از ۲۷ مورد عملیات معروف به «عملیات نیش» (Sting Operations) اشاره کرده است. در این عملیات‌ها اداره تحقیقات فدرال آمریکا به‌طور محرمانه برای مقابله با «تروریست‌های احتمالی» وارد عمل می‌شود.

همکاری ماموران در طراحی عملیات تروریستی

دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش، اف‌بی‌آی را متهم کرده که «در برخی موارد با ارائه پیشنهاد یک اقدام تروریستی یا تشویق فرد مورد تحقیق به انجام اقدام تروریستی، می‌‌توانسته است شهروندان بی‌گناه را تبدیل به تروریست کرده باشد.» در این گزارش آمده است: «در نیمی از موارد بررسی شده، متهم شدن مظنونان نتیجه مستقیم یک عملیات نیش بوده است. در ۳۰درصد موارد، مامور مخفی اف‌بی‌ای نقش فعالی در طراحی اقدام تروریستی داشته است.»

دیده‌‌بان حقوق بشر خاطر نشان کرده است: «به شهروندان آمریکا گفته شده که دولت این کشور با پیشگیری و تعقیب قضایی تروریسم در خاک آمریکا از آنها حفاظت می‌کند.» آندریا پراسو، سخنگوی دیده‌بان حقوق بشر در واشنگتن در این مورد می‌افزاید: «اگر دقیق‌تر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که اگر ترغیب‌های اداره تحقیقات نبود، بسیاری از این افراد هرگز جرمی مرتکب نشده بودند.»

انتخاب مسلمانانی با مشکلات روانی یا ضریب هوشی پایین

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود تصریح کرده است که اف‌بی‌آی گاه افرادی با مشکلات روانی یا ضریب هوشی پایین را زیر نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

در این گزارش به عنوان مثال به تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد چهار نومسلمان اهل ایالت نیویورک اشاره شده است که به طراحی بمب‌گذاری در یک کنیسه و در یک پایگاه ارتش آمریکا متهم شدند. قاضی دادگاه این متهمان اما به این نتیجه رسید که دولت این اتهام را از خود ابداع کرده و وسیله انجام آن را نیز فراهم کرده است.

مورد دیگر جوانی به نام رضوان فردوس است که به ۱۷ سال زندان محکوم شده است. فردوس به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به پنتاگون و ساختمان کنگره با یک هواپیمای حاوی مواد منفجره، بازداشت و محاکمه شد.

به نقل از دیده‌بان حقوق بشر، یک کارمند اف‌بی‌آی به پدر رضوان فردوس گفته بود که پسر او «به وضوح» مشکل روانی دارد. این مشکل اما مانع آن نشده است که مأموران مخفی اف‌بی‌آی از این فرد برای طراحی یک عملیات چشم بپوشند.

تروریست‌هایی در لیست انتظار

اریک هولدر، دادستان کل آمریکا همواره تاکید کرده است که تحقیقات محرمانه اف‌بی‌آی در نبرد با تروریسم «غیرقابل چشم‌پوشی» است.

هولدر در جریان یک سفر رسمی به نروژ در اوایل ژوئیه (ماه جاری میلادی) گفته بود: «این عملیات‌ها با احتیاط‌ ویژه و دقت فراوان اجرا می‌شوند.»

او افزوده بود که اف‌بی‌آی برای اجرای این عملیات‌ها اطمینان حاصل می‌کند که مظنونان به انجام اقدامات تروریستی ترغیب نمی‌شوند.

در مقابل دیده‌بان حقوق بشر خواستار آن شده است که دولت آمریکا این نوع عملیات‌ها را متوقف کند و از برخورد با مسلمانان این کشور مانند «تروریست‌های در لیست انتظار» دست بردارد.