درخشش «توسعه صنایع بهشهر» با تقسیم 750 ریال سود به ازای هر سهم

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت توسعه صنایع بهشهر با حضور ۷۵ درصد از سهامداران شرکت برگزار شد.این جلسه به ریاست آقای حمید محمودی و نظارت آقایان گودرزیان و شاهولدی و دبیری آقای حمید مقیم‌زاده تشکیل شد.در ابتدای این مجمع آقای داداش، مدیرعامل شرکت ضمن ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره به سوالات اکثر سهامداران پاسخ گفت. همچنین در این جلسه پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران تقسیم مبلغ ۷۵۰ ریال سود به ازای هر سهم مورد تایید حاضران قرار گرفت.

براساس تصمیمات این مجمع اعضای هیات مدیره شرکت شامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، گروه صنایع بهشهر ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری ملی ایران، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، خدمات مدیریت سرمایه‌مدار و سرمایه‌گذاری بهمن به مدت دو سال انتخاب شدند.

پیام هیات مدیره

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت و جایگاه شرکت در صنعت در سال ۱۳۹۲

شرکت توسعه صنایع بهشهر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولیدی و خدماتی، کمک به توسعه کشور را در کنار سودآوری مطلوب، رسالت خود قرار داده و به حضوری قدرتمند در عرصه کسب و کار می‌‌اندیشد. اگرچه رونق و رکود در اقتصاد امری اجتناب‌ناپذیر بوده و بحران اقتصادی جهانی اخیر تهدیداتی را پیش روی شرکت‌ها و بخش خصوصی کشور قرار داده و حاشیه سود بسیاری از فعالیت‌های صنعتی را دچار تغییر نموده اما این امر در صنایع دارای مزیت نسبی در قیاس با صنایع دیگر می‌تواند بعنوان یک فرصت نگریسته شود. شرکت توسعه صنایع بهشهر سعی کرده است که باآگاهی از این مزیت‌ها تلاش نماید تا کارآیی و بهره‌وری شرکت‌های عضو گروه را افزایش و به‌این وسیله چشم‌انداز مثبتی به لحاظ قدرت رقابت‌پذیری برای شرکت‌های مجموعه و به تبع آن بازدهی مناسبی برای سهامداران محترمش تامین نماید.

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی ۱۳۹۲

در حال حاضر شرکت توسعه صنایع بهشهر از لحاظ طبقه‌بندی بورس یک شرکت هلدینگ صنایع غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر شناخته می‌شود. با اینحال از لحاظ فعالیت، این شرکت یک شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری بوده که عمده سرمایه‌گذاری‌های آن بر شرکت‌های صنایع غذایی، شوینده و خدمات متمرکز می‌باشد. در حال حاضر شرکت صنایع بهشهر از لحاظ سرمایه و ارزش بازار جزو ۱۰ شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری بورسی می‌باشد. همچنین طبق آخرین رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران منتشره توسط سازمان مدیریت صنعتی (IMI-۱۰۰) که براساس معیار درآمد انجام پذیرفته، شرکت توسعه صنایع بهشهر حائز رتبه پنجاهم شده است.

سند چشم‌انداز

طبق سند چشم‌انداز، این شرکت می‌خواهد به عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری برتر از لحاظ ارزش بازار مطرح باشد و با جذب و مدیریت سرمایه در صنایع و خدمات سودآوری که دارای مزیت رقابتی می‌باشند با اولویت خدمات توزیع، صنایع پایه‌ای، خدمات مالی، صنایع غذایی و بهداشتی، بالاترین ارزش را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

بیانیه ماموریت

بیانیه ماموریت عبارت‌است از:

۱- ما می‌خواهیم با به‌کارگیری شیوه‌های ارزش‌آفرینی، موجب افزایش بهره‌وری و بازدهی دارایی شرکت‌های عضو خانواده خود شویم.

۲- ما می‌خواهیم با سرمایه‌گذاری در توسعه و تکمیل زنجیره‌های صنعت توزیع و مدیریت برند، مزیت رقابتی خود را در بخش خدمات تقویت کنیم.

۳- ما می‌خواهیم در بازار سرمایه کشور با انجام سرمایه‌گذاری‌های سودآور بلندمدت و میان‌مدت با اولویت اعمال نفوذ غیرکنترلی و مدیریت ریسک پرتفوی، رشد پایدار بازده سرمایه صاحبان سهام را به ارمغان آوریم.

۴- ما می‌خواهیم با جذب و مدیریت مطلوب سرمایه‌ها، موجبات بهبود کارآفرینی و خلق ارزش را برای جامعه فراهم آوریم.

۵- ما می‌خواهیم با ارتقای سطح انگیزه‌ها، ضمن توسعه و تحول سرمایه‌های انسانی خود، سازمانی یادگیرنده و منعطف داشته باشیم تا با به کارگیری تمام استعداد و توان، بهترین ارزش آفرینی‌ها و نوآوری‌ها را ارائه دهیم.

استراتژی

پنج استراتژی شرکت عبارتند از:

۱- متنوع‌سازی ساختار سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و میان‌مدت

۲- افزایش توانمندی شرکت مادر در زمینه شناسایی و مدیریت فرصت‌های سرمایه‌گذاری، واگذاری، ادغام و شراکت‌های راهبردی

۳- تقویت مکانیزم‌ها و شیوه‌های تامین مالی شرکت مادر و بهینه‌سازی مدیریت منابع و مصارف بلندمدت و میان‌مدت

۴- تاکید بر استقلال شرکت‌های زیرمجموعه با به‌کارگیری رویکرد کنترل مالی از طریق طراحی و استقرار نظام عملکرد مدیریت براساس استراتژی‌ها و بودجه‌های مصوب

۵- افزایش بهره‌وری سرمایه‌گذاری‌های تحت مدیریت با تبدیل دارایی‌های غیرمولد به دارایی‌های مولد، فروش و واگذاری شرکت‌های کم‌بازده و زیان‌ده و وصول مطالبات.

برنامه‌های آینده

۱- افزایش بهره‌وری و بازده دارایی‌ها، واگذاری دارایی‌های غیرمولد، تکمیل زنجیره‌های صنعت توزیع و مدیریت برند و ارتقای سطح انگیزه‌ها

۲- اهتمام به توسعه توانایی‌های مدیریتی در مجموعه از طریق به کارگیری مدیران توانمند، انتقال تجارب و برگزاری دوره‌های هدفمند در حوزه کلان و عملیاتی

۳- حضور موثر در بازار سرمایه و ارتقای شفافیت فعالیت‌های شرکت از طریق اطلاع رسانی مناسب در بورس

۴- جابجایی سرمایه‌گذاری‌ها و تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های جدید از طریق عواید حاصل از واگذاری برخی سرمایه‌گذاری‌های موجود در راستای دستیابی به صنایع دارای مزیت نسبی.

کلیاتی درباره شرکت

تاریخچه

شرکت توسعه صنایع بهشهر (سهامی‌‌عام) در سال ۱۳۴۹ تحت شماره ۱۴۳۹۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و از سال ۱۳۵۳ در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شده است. این شرکت اولین شرکتی می‌باشد که سهام آن در راستای سیاست خصوصی‌سازی،از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به عموم مردم واگذار گردید. به‌این جهت علاوه بر اهمیت نسبی آن بعنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های صنعتی کشور، موفقیت آن به‌عنوان اولین تجربه در امر خصوصی‌سازی، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.موضوع شرکت طبق اساسنامه سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها از طریق خرید و فروش سهام آنها، خرید و فروش اوراق بهادار و مشارکت در بانک‌ها و سایر شرکت‌ها می‌باشد. در حال حاضر این شرکت به سبب حضور موفق و بلندمدت در صنعت محصولات غذایی و همچنین توانمندی محوری خود یعنی توزیع و پخش محصولات، سرمایه‌گذاری‌های خود را در صنعت روغن خوراکی، صنایع شیر، صنعت قند و صنعت شوینده و بهداشتی متمرکز نموده است که جمعا فروش سالانه‌ای در حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال را در بر می‌گیرد.علاوه بر صنایع فوق این شرکت براساس ظرفیت‌های مدیریتی و تخصصی موجود، در پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود طبق استراتژی دیرینه و در راستای ایجاد جریان درآمدی بادوام، نسبت به سرمایه‌گذاری در صنایعی چون بانکداری، بیمه، ساختمان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان مکمل زنجیره تامین فعالیت‌های موجود اقدام نموده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در هنگام تاسیس مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال منقسم به ۲۵ هزار سهم ده‌هزار ریالی با نام تمام پرداخت شده بوده که طی چندین مرحله تاکنون افزایش یافته است. سرمایه ثبت شده شرکت در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۹۲ مبلغ ۸/۳.۶۲۸ میلیارد ریال منقسم به ۹/۳.۶۲۸ میلیون سهم یکهزار ریالی با نام می‌باشد. لازم به‌ذکر است که در آخرین تغییر سرمایه شرکت، براساس تصمیم سهامداران در مجمع عمومی فوق‌‌العاده مورخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۱، سرمایه از مبلغ ۳۰۲۴ میلیارد ریال به مبلغ ۸/۳۶۲۸ میلیاد ریال (به میزان ۲۰ درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش یافت که این امر در اول مرداد ۱۳۹۲ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت توسعه صنایع بهشهر (سهامی‌عام) از نظر بورس تهران جزو شرکت‌های غذایی یا به عبارتی بهتر هلدینگ صنایع غذایی می‌باشد.با نگاهی به ترکیب سرمایه‌گذاری می‌توان دریافت که شرکت علاوه بر سرمایه‌گذاری در شرکت‌های صنایع غذایی در صنایع دیگری چون تولید مواد شوینده و بهداشتی، ساختمان، پخش، بانکداری و بیمه نیز سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی نموده است. میزان فروش محصولات مختلف شرکت‌های گروه توسعه صنایع بهشهر در بازار داخلی و نیز صادرات به خارج از کشور به شرح جدول زیر می‌باشد:

اهم فعالیت‌های انجام شده طی سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۳۹۲ به تفکیک پروژه

پروژه برج صدف کیش

پروژه صدف کیش جمعا به متراژ ۷.۲۶۰ مترمربع شامل ۸۴ باب واحد تجاری، یک واحد اداری و دو واحد مسکونی در جزیره کیش واقع می‌باشد که دو شرکت ساختمانی بهشهر و سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین به طور مساوی در اجرای آن مشارکت

نموده‌اند.

در سال ۱۳۹۲ عملیات تکمیلی این پروژه به پایان رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در سنوات قبل ۲۰ واحد تجاری پروژه به فروش رسیده و در دوره مالی جاری نیز ۱۰ باب دیگر از واحدهای تجاری جمعا به متراژ ۱۹/۵۶۵ مترمربع فروخته شده است.

پروژه بهشهر بخارست (جمشید)

پروژه بخارست بهشهر در خیابان احمد قصیر نبش خیابان هفتم واقع گردیده است. پروانه ساختمانی برای عرصه‌ای به مساحت ۱۸۴۰ مترمربع و زیربنای کل ۲۵.۳۳۸ مترمربع در ۱۶ طبقه اخذ گردیده است که از ۱۳ طبقه روی زمین آن دو طبقه تجاری و ۱۱ طبقه اداری می‌باشد. عملیات تخریب و گودبرداری پروژه در سنوات قبل انجام و عملیات ساخت و نصب اسکلت و بتن‌ریزی سقف و دیوارها در سال مورد گزارش در حال انجام بوده و رو به اتمام است. درصد پیشرفت فیزیکی پروژه در پایان دوره مورد گزارش ۳۲%

می‌باشد.

پروژه زاگرس

این پروژه که در اواخر سال ۱۳۸۹ با ۶.۱۰۵ مترمربع زیربنا شامل ۲.۹۴۷ مترمربع کاربری اداری در خیابان زاگرس آغاز گردیده بود پس از نصب اسکلت و اجرای سقف‌ها در تاریخ ۲۴/۱۲/۹۱ با حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، به منظور تامین منابع جهت تکمیل سایر پروژه‌ها به فروش رسید.

افزایش سرمایه

طبق مصوبه مورخ ۱۸/۰۴/۹۲ مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، سرمایه شرکت از مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات سهامداران افزایش یافته است. سهم شرکت توسعه صنایع بهشهر از این بابت مبلغ ۱۸۶ میلیارد ریال بوده است.

درخشش «توسعه صنایع بهشهر» با تقسیم 750 ریال سود به ازای هر سهم

درخشش «توسعه صنایع بهشهر» با تقسیم 750 ریال سود به ازای هر سهم