ظرفیت‌های تولید نیازمند توجه بیشتر

دنیای‌اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه از شرکت مجتمع جهان فولاد غرب و مجتمع ذوب‌آهن بیستون دیدن کرد. در این دیدار آیت‌الله علما گفت: موفقیت این چنین مجموعه‌ای مرهون مدیریت صحیح مدیران و همت والای کارکنان و کارگران آنان است.

وی یکی از عوامل موفقیت این مجموعه را صمیمیت بین کارکنان آن دانست و افزود: در شرایط کنونی مدیریت ابتکاری راهگشای بسیاری از کارخانجات خواهد بود تا بتوانند در بحث تولید و صادرات موفق عمل کنند که خوشبختانه شرکت مجتمع جهان فولاد غرب به این مهم دست یافته است.

در ادامه مدیرعامل مجتمع ذوب‌آهن بیستون گفت: در شرایط فعلی با وجود مسائل و مشکلات در اقتصاد کشور ما که بخش عمده آن از دولت پیشین بجا مانده، پرداختن به تولید و سرمایه‌گذاری و افزایش تولید داخلی از جانب اکثر قریب به اتفاق صاحب‌نظران و مسوولان به‌عنوان یک ضرورت مطرح شده است. طرح موضوع اقتصاد مقاومتی و پیروی از الگوی مصرف متناسب با شرایط موجود و تلاش درخصوص بی‌نیاز نمودن کشور از واردات، بخشی از راهکارهای معرفی شده برای بهبود فضای کسب‌وکار و شکستن فضای تورم رکودی است. پرداختن به مقوله تولید نیاز به سرمایه دارد و تامین این سرمایه براساس تجارب گذشته به‌عهده بانک‌ها و موسسات مالی است. جهاندار شکری فعال کردن ظرفیت‌های خالی در موسسات تولیدی، تاسیس واحدهای جدید تولیدی و تدوین برنامه مناسب برای توسعه صنعت و کشاورزی و ارائه خدمات را صرفا با تقویت بنیه مالی فعالان این عرصه‌ها میسر دانست و تاکید کرد: به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر صنایع داخلی با ۳۵ درصد ظرفیت کار می‌کنند و سهم صنعت و معدن از تسهیلات بانکی در سال گذشته تنها ۲۹ درصد بوده است درحالی‌که نسبت به دوره ماقبل ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. مدیرعامل مجتمع ذوب‌آهن بیستون گفت: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری که به درستی هشدار داده‌اند اقتصاد و فرهنگ باید بیش از پیش مورد توجه متولیان فرهنگی و اقتصادی کشور قرار گیرد، متاسفانه بخشی از افراد جامعه دقیقا خلاف مصلحت عمل می‌کنند و آثار زیانبار و مخرب عملکرد این بخش به وضوح مشهود است.

جهاندار شکری تصریح کرد: در صنعت فولاد که یکی از

سرمایه برترین صنایع به شمار می‌رود توجه جدی‌تر و نگاه ویژه ضرورت تام دارد. متاسفانه در سال‌های گذشته نه‌تنها سیستم بانکی موفق به ایجاد شرایط مساعد برای تولید نشد، بلکه اعمال بعضی سیاست‌ها، موجب تضعیف تولیدکنندگان نیز شد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز و تکلیف دولت با صدور بخشنامه غیرکارشناسی و خلق‌الساعه و چند نرخی شدن ارز و ابداع روش‌های نامتعارف در بازپرداخت اقساط بدهی‌های ارزی موجب شد که اندک توان صاحبان صنایع تحلیل رود و بانک‌ها نیز که گرفتار اقساط معوق تسهیلات اعطایی بودند بیشتر و بیشتر با مشکل مواجه شدند، البته اخیرا روزنه امیدی از فرمایشات ریاست‌جمهوری و وزیر صنعت و معدن و تجارت در این باب به چشم می‌خورد که امیدواریم جدی باشد. مدیرعامل مجتمع ذوب‌آهن بیستون تاکید کرد: تصمیم‌گیران بخش اقتصادی و بانکی کشور مسلما با درایت به حل و فصل این‌گونه مسائل خواهند پرداخت و متولیان امور در دولت محترم، هیات امنای صندوق توسعه ملی، ریاست بانک مرکزی و مدیران بانک‌های عامل به‌طور قطع با بدهکاران ارزی برای بازپرداخت اقساط معوقه تسهیلات استفاده شده همکاری خواهند نمود و آنان را برای بهبود شرایط حاکم برفضای کسب‌وکارشان یاری خواهند کرد. جهاندار شکری گفت: بین صاحبان صنایع فولاد نیز هستند گروهی که از تسهیلات ارزی استفاده کرده و اکنون برای بازپرداخت اقساط نیازمند مساعدت دولت هستند. صاحبان صنایع فولاد و سایر دست‌اندرکاران امور تولیدی اعم از کشاورزی و صنعت از بانک‌ها و مدیران مجرب و متعهدشان انتظار دارند که به واحدهای تولیدی یاری رسانند تا ۶۵ درصد ظرفیت غیرفعال را راه‌اندازی کرده و با بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری به سمت اصلاح امور پیش روند. وی افزود: بدیهی است که برای معکوس کردن روند نزولی رشد صنعت و معدن باید علاوه‌بر استفاده از نیروی انسانی خلاق و مجرب و متعهد در زمینه تامین منابع مالی و اعطای تسهیلات بانکی نیز مساعدت‌های لازم با صاحبان صنایع فولاد به عمل آید.

مدیرعامل مجتمع ذوب‌آهن بیستون عنوان کرد: تردید نیست که همه دولت‌ها در شرایط برخورد به معضلات اقتصادی راه‌حل‌های مناسب و عملی را تدوین و برنامه‌ریزی می‌کنند. مسلما ما تولیدکنندگان هم برای رفع تنگناها وظیفه داریم همکاری لازم را اعمال کنیم.