خبرگزاری تسنیم: معاون برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی تعیین نرخ سود ۲۲ درصدی را برای بخش کشاورزی خطرناک دانست و گفت: بخش کشاورزی با این نرخ با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد که به دستور رئیس‌جمهوری قرار است در این نرخ تجدیدنظر شود. عبدالمهدی بخشنده افزود: بخش عمده منابع صندوق توسعه ملی یعنی حدود ۹۰ درصد آن به بخش‌های صنعت، کارخانه‌های صنعتی، صنایع تولیدی و مواد اولیه وارداتی اختصاص می‌یابد که تخصیص بخشی از آن به بخش کشاورزی می‌تواند موجب تحول، رونق و پویایی این بخش شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد این منابع ارزی است، گفت: همچنین با موافقت مقام معظم رهبری ۵۰۰ میلیون دلار برای احیای ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان اختصاص یافت که وزیر جهاد کشاورزی قصد دارد تا شنبه آینده مجری طرح دشت‌های سیستان را مشخص کند و اقدامات لازم برای اجرای عملیات احیا آغاز شود. وی افزود: در واقع وزیر جهاد کشاورزی طی ۳ تا ۴ ماه گذشته توانست با موافقت مقام معظم‌رهبری و رئیس‌جمهوری تسهیلات ویژه‌ای از منابع صندوق توسعه ملی را به زیربخش‌های کشاورزی اختصاص دهد که از این میزان ۵/۱ میلیارد دلار به احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی دشت‌های گلگون خوزستان و ایلام تعلق گرفت.

وی ادامه داد: قسط اول این پول به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار تامین و دریافت شده و هم اکنون ۱۰۵ هزار هکتار در حال عملیاتی شدن است که چنین اقدامی در ۳ سال گذشته بخش کشاورزی بی‌سابقه بوده است. بخشنده ابراز امیدواری کرد: امید است بتوانیم سالانه ۱۰۰ هزار هکتار از احیای اراضی دشت‌های خوزستان و ایلام را به اتمام برسانیم. وی ادامه داد: هر هکتار از این اراضی بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان هزینه در بردارد که دولت ۹۰ درصد آن را به صورت بلاعوض در اختیار این بخش قرار داده است.

بخشنده تصریح کرد: قرار است مبلغ ۵/۱ میلیارد دلار تخصیص یافته به احیای اراضی خوزستان و ایلام در اتاق پایاپای بانک مرکزی به ریال تبدیل شود و در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد اما متاسفانه هم اکنون هیچ پروژه‌ای در کشور پول ندارد به دلیل مشکلات در تامین منابع هنوز تخصیص‌های عمرانی پرداخت نشده و هم اکنون تنها منابع مورد نیاز برای احیای اراضی خوزستان و ایلام تامین است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۰۵ هزار هکتار از این اراضی توسط پیمانکاران بخش خصوصی در حال اجرا است و در تلاش هستیم ظرف مدت دو تا سه ماه آینده ۱۳۰ هزار هکتار دیگر نیز وارد مناقصه کنیم. بخشنده در ادامه تعیین ۲۲ درصدی نرخ تسهیلات بانکی را برای بخش کشاورزی خطرناک دانست و گفت: بخش کشاورزی با نرخ تسهیلات ۲۲درصد با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد که به دستور رئیس‌جمهوری قرار است در این نرخ تجدید نظر صورت گیرد.