ایسنا: توافق هسته‌ای ژنو بین ایران و ۱+۵ باعث شد ایران در سطح حدود یک میلیون بشکه در روز به صادرات نفت ادامه دهد و در عین حال هیچ نفتکشی به‌دلیل حمل نفت ایران تحریم نشود. این توافق همچنین در چین و هند با استقبال روبه‌رو شد تا هر دو آنها از فرصت توافق ژنو استفاده کرده و برای بخش قابل‌توجهی از تقاضای نفت خود روی ایران حساب کنند.

این در حالی است که آمار واردات نفت در ژوئیه ۲۰۱۴ نشان می‌دهد چین و هند در زمینه وابستگی به نفت ایران مسیر متفاوتی طی کرده‌اند به‌طوری‌که چین از زمان امضای این توافق، واردات نفت خود را از ایران افزایش ولی هند کاهش داده است.

چین در نیمه اول امسال واردات نفت از ایران را به رقم بی‌سابقه‌ای رسانده است. واردات نفت خام این کشور از ایران در ۶ ماه اول امسال روزانه ۶۳۰ هزار بشکه بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش یافته است.

این بیشترین مقدار نفتی است که چین تاکنون در یک دوره شش ماهه از ایران وارد کرده است. ایران همچنین در نیمه اول امسال، حدود ۱۰ درصد واردات نفت چین را تامین کرده است.افزایش واردات نفت چین از ایران با دوره شش ماهه توافق هسته‌ای ایران و غرب همزمان شده است.از زمان حصول توافق موقت آمریکا فشار کمتری را روی چین برای کاهش وابستگی نفتی به ایران وارد کرده است.

این در حالی است که هند برعکس چین وابستگی خود را به نفت ایران طی این دوره کاهش داده است.ایران در حال حاضر تنها ۸/۵درصد تقاضای نفت هند را تامین می‌کند. هند کاهش واردات از ایران را با افزایش واردات از کشورهایی نظیر کلمبیا و مکزیک جبران کرده است.هند در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۱۴، مقدار ۱۱ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است، درحالی‌که واردات این کشور از ایران در سال مالی قبل ۱۳.۱۴ میلیون تن بود.