سازمان ملل متوسط نرخ بیکاری ایران در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ را ۵/۱۳درصد اعلام کرد که حدود ۲ برابر متوسط نرخ بیکاری جهان بوده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای ارائه شده در گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۴ نشان می‌دهد ایران جزو کشورهایی قرار دارد که طی سال‌های اخیر با مشکل بیکاری مواجه بوده اند.

بر اساس این گزارش تنها ۳۴ کشور از ۱۴۸ کشور بررسی شده نرخ بیکاری بیشتری نسبت به ایران طی این مدت داشته‌اند.

متوسط نرخ بیکاری ایران در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ تقریبا معادل ۲ برابر متوسط نرخ بیکاری در جهان طی این مدت بوده است. متوسط نرخ بیکاری جهان در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ بالغ بر ۵/۷ درصد برآورد شده است. بر اساس این گزارش ۷/۴۴درصد جمعیت ایران در این سال‌ها شاغل بوده‌اند. همچنین نرخ بیکاری در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در ایران طی مدت مزبور ۲۳درصد اعلام شده است. تعداد کودکان کار در ایران طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ نیز معادل ۴/۱۱ درصد کل جمعیت کودکان ایران برآورد شده است.

ایران در رده‌بندی توسعه انسانی هفتاد و پنجم جهان

سازمان ملل همچنین در این گزارش، از نزول ۲ پله‌ای ایران در رده بندی شاخص توسعه انسانی و کسب رتبه ۷۵ بین ۱۸۷ کشور خبر داد.

گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۴ که بر پایه آمار و اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۳ تهیه شده است نشان می‌‌‌‌دهد نمره ایران از نظر شاخص توسعه انسانی در این سال نسبت به سال قبل از آن تغییری نداشته و ایران در بخش توسعه انسانی در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل پیشرفت یا پسرفتی نداشته است.

شاخص توسعه انسانی ارقامی از صفر تا یک را دربر می‌‌‌‌گیرد که هر چه این رقم برای یک کشور بیشتر باشد دلالت بر توسعه‌یافتگی بیشتر آن کشور در حوزه انسانی دارد.

ایران در شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۱۳ نمره ۷۴۹/۰ را به دست آورده است. برای سال ۲۰۱۲ نیز نمره ایران در این شاخص ۷۴۹/۰ اعلام شده بود.

با این حال ایران در رتبه‌بندی جهانی از نظر توسعه انسانی نزول ۲ پله‌ای داشته است. رتبه ایران از نظر میزان توسعه انسانی بین ۱۸۷ کشور جهان در سال ۲۰۱۳، ۷۵ اعلام شده در حالی که ایران در سال ۲۰۱۲ رتبه ۷۳ را از این نظر به خود اختصاص داده بود.

سازمان ملل، ایران را در میان کشورهای دارای توسعه انسانی بالا به حساب آورده است. در گزارش این سازمان کشورهای جهان از نظر میزان توسعه انسانی به چهار گروه تقسیم‌بندی شده‌اند که عبارتند از:کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا، کشورهای دارای توسعه انسانی بالا،‌کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط و کشورهای دارای توسعه انسانی پایین.

در گزارش جدید سازمان ملل ۴۹ کشور در گروه نخست قرار گرفته اند؛ یعنی دارای توسعه انسانی بسیار بالا هستند و ۵۳ کشور در گروه دوم، ۴۲ کشور در گروه سوم و ۴۳ کشور نیز در گروه چهارم قرار گرفته‌اند. بر اساس این گزارش، توسعه انسانی ایران از ۱۱۲ کشور جهان بیشتر است.

متوسط نمره جهان در شاخص توسعه انسانی ۷۰۲/۰ اعلام شده است که با توجه به کسب نمره ۷۴۹/۰ توسط ایران در این شاخص نشان می‌دهد توسعه انسانی در ایران از متوسط جهانی بیشتر است.