گروه بازرگانی: هجدهمین نشست کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق بازرگانی تهران با هدف بررسی بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود اقتصادی با حضور دبیر کل اتاق برگزار شد. احمد پورفلاح، رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران با استقبال از بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود اقتصادی و در دستور کار قرار گرفتن مساله رکود در دولت عنوان کرد: تاکنون چندین بار در نشست‌های مختلف به دولت اعلام شده بود که در کنار رسیدگی به مساله تورم باید خروج از رکود را هم مدنظر قرار دهند. او افزود: دولت ارائه تسهیلات را به حداقل رسانده و در نتیجه گردش نقدینگی بسیار کم شده است، لذا دولت نباید انتظار داشته باشد که در این شرایط تولید کمر راست کند. پورفلاح افزود: من در شورای گفت‌و‌گو عنوان کردم که شاید وجود کمی تورم در صورتی که منابع به سمت تولید حرکت کند بد نباشد.

رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران با اشاره به مساله رکود اقتصادی فعلی در کشور که از آن به عنوان رکود تورمی یاد می‌شود گفت: از سال ۱۳۳۸ تاکنون چنین رکودی را تجربه نکرده‌ایم، در ۳۰ سال بعد از انقلاب و در دوران جنگ هم چنین تجربه‌ای نداشته‌ایم. پورفلاح با اشاره به بخش‌هایی از بسته خروج از رکود دولت، افزود: «در این بسته آمده که در دوران دولت یازدهم برخی از سازوکارها که در جهت تشدید رکود و تورم بوده حذف شده است. ‌هم‌چنین برای حذف تحریم‌ها گام‌هایی برداشته شده و تلاش شده روند نزولی تولید نفت معکوس شود. همچنین افزایش تولید و صادرات نفت نیز در دستور کار قرار گرفته است. وی با اشاره به راهکارهای دولت برای خروج از رکود که در این بسته آورده شده عنوان کرد که فعلا دولت وارد جزئیات نشده و راهکار اجرایی نداده است. او گفت: با این همه به نظر من حرکت دولت بسیار خوب شده است و باید کمیسیون‌های اتاق به این مساله توجه کنند چون خروج از رکود برای بخش تولید ما بسیار مهم است.

در ادامه این نشست، دبیرکل اتاق تهران با اشاره به جلسات اتاق تهران در مورد رکود به‌ویژه نشست صاحبان صنعت با مسعود نیلی، مشاور ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: در ابتدا هدف اتاق تهران این بوده که دولت به خوبی با مشکلات موجود در صنعت کشور آشنا شود. ابراهیم بهادرانی اظهار کرد: پس از اعلام راهکارهای اجرایی این بسته، آن بخش از راهکارها که باید در مجلس تصویب شود توسط آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد پیگیری خواهد شد. بهادرانی همچنین با اشاره به وضعیت اقتصاد کشور عنوان کرد که برابر آنچه در بسته پیشنهادی دولت آمده رکود فعلی در اقتصاد، رکود از طرف عرضه است. او افزود: کارشناسان اقتصادی دولت در چند بازه زمانی قبل از دولت یازدهم و دوره بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم وضعیت را بررسی کرده‌اند. مهم‌ترین مساله از دید آنها سوءمدیریت در اقتصاد به ویژه در حوزه نفت بوده است. اقتصاد ایران از مدیریت ناصحیح ضربه بدی خورد و تحریم‌ها نیز شدت این ضربه را بیشتر کرد.