گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شروع ضعیفی را در ابتدای هفته کاری تجربه کرد. معامله‌گران بورس تهران دیروز تحت تاثیر کش و قوس شورای رقابت درمورد قیمت‌گذاری خودروها و گزارش‌های نامناسب گروه خودرویی با صف‌های فروش در این نمادها مواجه شدند، در همین حال نمادهای لیزینگی نیز با‌توجه به گزارش‌های ۳ماهه مناسب به صف فروش رفتند. در‌همین‌حال شرایط مناسب معاملاتی در گروه فلزی و پالایشی و پتروشیمی به تعادل بازار کمک کرد تا شاخص با افت ۲۷/۱واحدی مواجه شود، افتی که شاخص را در رقم ۷۴هزار و ۸۴۰واحد نگه داشت. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد اعلام سیاست‌های خروج از رکود دولت بودند. عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز از نهایی شدن لایحه حمایت از تولید در جلسه امروز هیات دولت خبرداد.

براساس این بسته مزایده پروژه‌های نیمه‌تمام انتفاعی در فرابورس و پرداخت بدهی‌ها از این محل و درصورت عدم فروش، واگذاری به طلبکاران دولت با روش مذاکره برعهده بورس است، همچنین سازمان بورس در این بسته مکلف شده است شاخص سهولت اقامه دعوی سهامداران، شاخص افشا و امتیاز شاخص حمایت از سهامداران را بالا ببرد. در این بسته سازمان بورس و اوراق بهادار به پیشنهاد تغییرات قانونی لازم جهت ارتقای شاخص مسوولیت مدیران موظف شده است. در بخش بورس کالا نیز استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش املاک و مستغلات بانک‌ها و موسسات دولتی، تقویت بورس‌های کالایی و حمایت از مکانیزم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت‌ها درمورد کالاهای پذیرفته‌شده، تعمیق بازار کالاهای پذیرفته‌شده در بورس کالایی از طریق شروع و تقویت معاملات سلف موازی و گواهی سپرده کالایی در بورس‌های مذکور‌، پیش‌فروش فرآورده‌های نفتی به‌صورت سلف در بازار بورس کالا پیش‌بینی شده است. در همین حال پیش‌بینی وضع مالیات بر سود نقدی تقسیم شده میان سهامداران از نکات قابل تامل این طرح پیشنهادی است. این امر می‌تواند حضور سهامداران را در مجامع و تقسیم سود نقدی که مورد توجه سهامداران حقیقی و حقوقی است به حداقل برساند.

در تحولات اقتصادی دیگر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تشریح دلایل قطع فاینانس چین گفت: درصورتی که مذاکرات ایران و چین به سرانجام نرسد، احتمال همکاری با کشورهای اروپایی تقویت می‌شود. ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با تسنیم در‌خصوص چرایی قطع فاینانس چین طی هفته‌های اخیر، اظهار کرد: چین می‌خواهد کمتر از مبالغی که ایران در آنجا پول دارد «فاینانس» را انجام دهد، درحالی‌که بنا بود ۲ برابر این مبلغ را تامین اعتبار کند.

وی با تاکید براینکه دلیل مذکور موجب شد تا ایران تصمیم بگیرد فاینانس را قطع کند، افزود: همچنین کشور چین قصد دارد فاینانس را برای کالاها و پروژه‌هایی که خودش تشخیص می‌دهد برقرار کند، درحالی که ایران باید تعیین کند این اعتبار صرف خرید چه کالا یا تکمیل چه پروژه‌ای شود. در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت پس از ماه‌ها ابهام در ارائه‌ اطلاعات و صورت‌های مالی عملکرد ۱۲ ماه سال ۹۲ شرکت‌های پالایشی، بالاخره طلسم ابهامات موجود شکست و پالایش نفت تهران اولین صورت‌های مالی گروه را منتشر کرد، «شتران» در گزارش خود ، سود محقق شده هر سهم خود را ۷۹ هزار و ۵۵۱ ریال اعلام کرد. این در حالی است که آخرین پیش‌بینی شرکت رقم ۵۹ هزار و ۵۶۳ ریال سود به ازای هر سهم بود.

به‌این‌ترتیب شرکت پالایش نفت تهران که از تاریخ ۲۶/۱/۹۳ بابت برگزاری مجمع فوق‌العاده جهت افزایش سرمایه ۶۷۹ درصدی از محل اندوخته طرح و توسعه متوقف شده بود، سود محقق شده سال مالی ۹۲ را با تعدیل ۵/۳۳ درصدی اعلام کرد.

با انتشار این گزارش سهامداران گروه پالایشی با امیدواری در انتظار انتشار گزارش‌های پالایشگاه‌های دیگر بورسی و برگزاری مجامع این شرکت‌ها هستند. در گروه نفتی شرکت نفت بهران با سرمایه ۹۶ میلیارد تومانی برای هر سهم در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۳ مبلغ ۴۶۱۶ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده و در دوره ۳ ماهه موفق به پوشش ۱۹ درصد از این مبلغ شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با ضعف در برخی از گروه‌ها بود که درنهایت با معامله ۴۱۰میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس مواجه شد.