بیمه‌مرکزی وضعیت مالی شرکت‌های بیمه را افشا می‌کند

گروه بازار پول- لیلا اکبرپور: رئیس‌کل بیمه‌مرکزی با تاکید بر اینکه منابع و مصارف شرکت‌های بیمه در نقطه سر به سر قرار گرفته و بعضا برخی از شرکت‌های بیمه هم از این نقطه عبور کرده‌اند، گفت: «شرکت بیمه ایران نیز تاکنون زیان خود را پنهان کرده و قرار است امسال این زیان انباشته سنگین را افشا کند.» به گفته محمدابراهیم امین، بیمه‌مرکزی تحلیل خود را از صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه به‌زودی و پس از برگزاری مجامع سالانه همه شرکت‌ها منتشر می‌کند. رئیس‌کل بیمه‌مرکزی تاکید کرد: «عمده سود شرکت‌ها از محل تسعیر نرخ ارز یا فروش دارایی‌ها بوده است که بیمه‌مرکزی آنها را افشا خواهد کرد.» امین زیان شرکت بیمه ایران در سال مالی ۱۳۹۲ را سنگین اعلام کرد، اما مشخص نکرد که علت این زیان، زیان‌های انباشته در سال‌های گذشته، وقوع خسارت سنگین در سال ۱۳۹۲ یا نبود ذخایر کافی برای خسارات معوق سال‌های گذشته است. البته با وجود اینکه رئیس‌کل بیمه‌مرکزی رقم زیان بیمه ایران را اعلام نکرد، اما شنیده‌ها حاکی است که این زیان، بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان است و رقمی قابل‌توجه خواهد بود.

البته یک منبع آگاه از سازمان حسابرسی در این خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: «بیمه ایران را نمی‌توان شرکتی زیانده قلمداد کرد و این رقم به ذخیره خسارات معوق برمی‌گردد.» او توضیح داد: «بیمه ایران طی سال‌های گذشته نسبت به خسارات معوق ذخیره کمتری گرفته است. با توجه به اعلام رئیس‌کل بیمه‌مرکزی که بیمه ایران قصد افشای آن را دارد، برای خسارات معوق ذخایر کافی لحاظ خواهد شد و زیان‌های انباشته شفاف خواهد شد.»

تحلیل صنعت بیمه پس از برگزاری مجامع

رئیس‌کل بیمه‌مرکزی بااشاره به زیان شرکت‌های بیمه در سال‌های گذشته و سال‌جاری افزود: «این مساله، یک زنگ خطر برای صنعتی است که می‌تواند درصورت رفتارهای حرفه‌ای برای اقتصاد کشور مفید باشد.» او بار دیگر از سودهای غیرواقعی برخی از شرکت‌ها خبر داد و گفت: «هم‌اکنون سود عملیاتی تمامی ۲۹ شرکت بیمه کشور منفی است.» امین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی‌بر اینکه «چرا در زمانی که شما صنعت بیمه را زیانده اعلام می‌کنید، برخی از نمایندگان مجلس این صنعت را سودده می‌خوانند؟»، به نکاتی در این زمینه اشاره کرد و توضیح داد: «پس از برگزاری مجامع عمومی تمامی شرکت‌های بیمه، بیمه‌مرکزی تحلیل صورت‌های مالی همه آنها را منتشر خواهد کرد.»

وی سودآوری صنعت بیمه را در سال گذشته، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «این درحالی است که در این سال مالی، صنعت بیمه بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان عوارض به سایر نهادها پرداخت کرده است.» به گفته وی، «این حرف که شرکت‌های بیمه از محل عملیات بیمه‌ای سود می‌کنند حرف نادرستی است و عمده سود شرکت‌ها از محل تسعیر نرخ ارز یا فروش دارایی‌ها است که بیمه‌مرکزی آن را افشا خواهد کرد.»

وی ماندگاری یک شرکت بیمه را بسته به خوشنامی آن خواند و گفت: «خوشنامی هم نه با تبلیغ که با ارائه خدمات خوب حاصل می‌شود.» درحالی رئیس‌کل بیمه‌مرکزی به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد که گروهی از طلبکاران پرونده‌های خسارتی یکی از شرکت‌های بیمه به‌دلیل وصول نشدن طلبشان، درجلوی ساختمان بیمه‌مرکزی ایران تجمع کرده بودند.

زیان‌دیدگان بیمه توسعه

«آقای رئیس‌کل، گناه پدر زندانی من تنها این است که از شرکت بیمه توسعه، بیمه شخص ثالث خریده است.» این بخشی از نامه یک دختر نوجوان به رئیس‌کل بیمه‌مرکزی بود که پدرش به‌خاطر تصادف رانندگی و عدم‌پرداخت دیه در زندان به سرمی برد.

او در این نامه از رئیس‌کل بیمه‌مرکزی کمک خواسته و گفته است: «مگر نه اینکه بیمه شخص ثالث اجباری است و همه مسوولان برای خرید آن اصرار دارند، مگر بیمه شخص ثالث برای پرداخت خسارت در زمان تصادفات نیست؟ پس چرا بیمه نامه پدر من که برای خرید آن پول زیادی پرداخت، امروز نمی‌تواند او را از حبس نجات دهد و به خانه برگرداند؟» علاوه‌بر این نامه، در روزهای گذشته افراد دیگری نیز به روش‌های مختلف اعتراض خود را نسبت به عملکرد بیمه توسعه، به بیمه‌مرکزی اظهار کرده‌ بودند.

محمد ابراهیم امین درخصوص این چالش به «دنیای اقتصاد» گفت: «بیمه‌مرکزی درحدود اختیارات خود، مجوز صدور بیمه شخص ثالث شرکت بیمه توسعه را لغو کرده است، اما امکانات دیگری برای برخورد قانونی با این شرکت متخلف ندارد و این امر به مراجع ذی‌صلاح مربوط می‌شود.» امین با اشاره به این نکته که ۱۷ هزار پرونده رسیدگی شده معوق روی دست این شرکت بیمه‌گر مانده است، گفت: «رقم این پرونده‌ها بالغ‌بر ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان است و ده‌ها هزار پرونده دیگر نیز در راه است.» او تاکید کرد: «بیمه‌مرکزی در عین اینکه قصد شفاف‌سازی دارد، برای حفظ حقوق بیمه‌گذاران، از هیچ تخلفی از شرکت‌های بیمه نمی‌گذرد.» رئیس‌کل بیمه‌مرکزی خاطرنشان کرد: «توجه داشته باشید که کلیت صنعت بیمه خدمتگزار است. سال گذشته بابت ۲۰ هزار کشته و ۳۰۰ هزار مجروح حوادث رانندگی خسارات قابل‌توجهی پرداخت کرد، بدون اینکه ریالی از دولت یا بودجه سهم گرفته باشد.» امین تاکید کرد: «می‌توان کاری کرد که هیچ شرکت بیمه‌ای در مقابل مشتری بدون احساس مسوولیت عمل نکند، به عبارت دیگر صنعت بیمه می‌تواند با برنامه‌ریزی و مقررات مناسب، همه خسارت‌های این حوزه جغرافیایی را به‌دقت رسیدگی و به‌سرعت جبران کند.»

تغییر مدیریت در بیمه توسعه؟

درحالی اتفاقات اخیر در بازار بیمه کشورمان رخ داده و مجلس را به تحقیق و تفحص از این صنعت مصر کرده است که شنیده‌ها حاکی از تغییر مدیریت در بیمه توسعه است. منابع آگاه از احتمال آمدن «سهامیان مقدم»، مدیرعامل پیشین بیمه ایران، به این شرکت خبر داده‌اند. خبرنگار «دنیای اقتصاد» در تماس با سهامیان مقدم جویای صحت این خبر شد. او پاسخ داد: گفت‌وگوها برای قبول این مسوولیت، جدی شده است ولی پاسخ و خبر قطعی این موضوع بعد از تعطیلات عید سعید فطر اعلام خواهد شد. او درپاسخ به این پرسش که «آیا شما برای پذیرش این مسوولیت در شرایط پیچیده کنونی شرکت بیمه توسعه از اختیارات کافی مدیریتی برخوردار هستید؟»، متذکر شد: «چنانچه به بیمه توسعه بیایم، برای حل و فصل مشکلات پیش‌آمده وارد می‌شوم و امیدوارم در این صورت با کمک خدای بزرگ و همکاری سهامداران شرکت بتوانم مشکلات کنونی را حل کنم.»