شهرکرد،  مقصدی بکر و جدید

گروه گردشگری، عاطفه نبوی: اینکه برای تعطیلات بارو بندیلمان را ببندیم و با ماشین شخصی، اتوبوس یا هواپیما به سمت شمال، اصفهان یا شیراز راه بیفتیم به نظرشیوه معمول و طبیعی است و دست کم هر کداممان یک یا دوبار چنین کرده‌ایم. اما این‌بار که به سمت اصفهان رفتید و از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی‌اش بهره بردید، یک ساعت دیگر هم به رانندگی ادامه دهید تا به شهرکرد برسید، شاید با دیدن زیبایی‌های این شهر متقاعد شوید که همیشه مقاصد جدیدی هم برای کشف کردن و لذت بردن وجود دارد که از دست دادن‌شان درحالی‌که آن‌قدر نزدیک به ما هستند خسران بزرگی است. شاید اگر این بار به شهرکرد بروید در سفرهای بعدی‌تان بدون اینکه بخواهید لزوما از اصفهان، شیراز یا مقاصد سنتی گردشگری بگذرید، مستقیما به این مقاصد بکر، زیبا و البته بسیار کمتر دیده شده بروید و لذت کشف آنها را تجربه کنید. فرج‌الله نجفی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق این شهر در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» درباره جاذبه‌ها و مسیر دستیابی به این استان می‌گوید: از حاشیه زاینده‌رود و از جاده آتشگاه که شروع به حرکت کنید بعد از گذشتن از جاده نجف‌آباد و تیران و کران به چهارمحال و بختیاری می‌رسید. شهرکرد در این روزهای گرم تابستان با تفاوت درجه حرارت حداقل ۱۰ درجه‌ای با اصفهان و متوسط دمای ۲۲ درجه در طول تابستان، مقصد بسیار مناسبی برای طبیعت‌گردی در این روزهای گرم است. مسیر دیگری هم وجود دارد که کمی طولانی‌تر و حدود ۸۵ کیلومتر است، از جاده ذوب‌آهن و بعد زرین شهر، باغ بادران، فرخ‌شهر و در نهایت شهرکرد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق شهرکرد در ادامه می‌افزاید: در این شهر هم جاذبه‌های طبیعی وهم تاریخی فراوانی وجود دارد که به نوعی به دلایل متعددی چندان که باید و شاید دیده نشده است.

قلعه سورک و چالشتر و موزه‌های متعدد در سطح شهر، پل زمان خان و کتیبه پیر مغان و ده‌ها اثر باستانی دیگر از جاذبه‌های فرهنگی استان محسوب می‌شوند و در حوزه جاذبه های طبیعی نیز این استان بسیار غنی است، آبشارها و چشمه‌های زیبا، سرداب ماهی‌های قزل‌آلا، روستاهای حاشیه زاینده رود و دشت لاله‌های واژگون در اردیبهشت‌ماه و... از زیبایی‌های این سرزمین‌ هستند.

نجفی در ادامه تاکید می‌کند: در حال حاضر در شهرکرد حدود ۲۵ اقامتگاه و هتل‌های ۳ و ۴ ستاره آماده سرویس‌دهی به گردشگران است که معمولا ضریب اشغال بالایی ندارند و برای رزرو و اقامت در آن با مشکلی مواجه نخواهند شد. برای دسترسی به این منطقه نیز هر هفته در روزهای شنبه و سه‌شنبه پروازهایی از تهران به سمت شهرکرد داریم. اما برای سفر گردشگران داخلی که بیشتر با وسیله نقلیه شخصی یا اتوبوس و به صورت زمینی انجام می‌شود مسیرهایی که ذکر کردم مناسب‌ترین مسیرها محسوب می‌شود.

مشکلات توسعه گردشگری شهرکرد

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق شهرکرد، در ادامه به مشکلات پیش‌روی این استان برای توسعه گردشگری در آن اشاره کرده و موانع اصلی توسعه را با وجود داشتن زمینه مناسب طبیعی و تاریخی این‌گونه برشمرد: جاده‌ها یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در مسیر این توسعه است. جاده و در مجموع حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از ارکان توسعه گردشگری در منطقه ما ضعف‌ها و کمبودهایی دارد که با رفع آن شاید بتوان منتظر رونق بیشتری در این حوزه بود. نجفی همجواری با اصفهان را که یکی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود برای رونق شهرکرد دارای کارکردی دوگانه دانست و افزود: اینکه ما در همسایگی اصفهان هستیم و مسافران این شهر به صورت بالقوه می‌توانند گردشگران شهر ما هم باشند، بسیار خوب است. اما از سوی دیگر بزرگی نام اصفهان به نوعی شهر ما و جاذبه‌هایش را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. شهرکرد همواره به شکل شهری در سایه که دارای صنایع دستی و بالاخص فرش‌های زیبایی است شناخته شده و از سوی دیگر کشاورزی نیز در آن رونق خوبی دارد و باغ‌های بزرگ تولید بادام و گردو در آن وجود دارد که علاوه‌بر تامین نیازهای داخلی، صادر هم می‌شود.

این فعال حوزه گردشگری تاکید می‌کند: با توجه به وضعیت موجود، تلاش‌هایی برای رونق گردشگری شهرکرد آغاز کردیم، اقناع سرمایه‌گذار برای اینکه وارد استان شود و ریسک سرمایه‌گذاری بر این صنعت را در زمینه بکری که در این استان فراهم است بپذیرد، کار دشواری است. چرا که سرمایه‌گذار پیش‌زمینه ذهنی از موفقیت در سرمایه‌گذاری گردشگری در اینجا را ندارد. وی در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر ما پروژه‌های در دست ساختی برای اقامتگاه‌ها و ویلاها داریم که با تکمیل این پروژه‌ها و بهره‌برداری از آن شاید تا حدی اذهان سرمایه‌گذاران برای اقبال بیشترآنان به این منطقه آماده شود. البته این مستلزم همراهی بخش دولتی و افزایش بودجه این بخش نیز هست. نجفی در پایان خاطرنشان می‌کند: در منطقه‌بندی جدید استانی که اخیرا نیز در سطح کشور انجام شده ما به همراه استان‌های اصفهان، فارس، بوشهر، چهارمحال‌و بختیاری، هرمزگان در منطقه ۲ قرار گرفتیم و بلافاصله بعد از این تقسیم‌بندی دبیرخانه ما در اصفهان فعال شده و به بررسی مشکلات و موانع توسعه در این حوزه پرداخت و امید است که با تاثیر مثبتی که از همراهی و همجواری با این استان‌ها و تشریک مساعی با آنها به وجود می‌آید شهرکرد نیز بیش از پیش رونق یافته و جایگاه مناسب و درخور خود را در صنعت گردشگری کشور بیابد.

شهرکرد، مقصدی بکر و جدید

شهرکرد، مقصدی بکر و جدید