باشگاه احزاب به جای خانه احزاب؟

گروه خبر: «تشکیل باشگاه احزاب به جای خانه احزاب»؛ این پیشنهادی بود که وزیر کشور شنبه شب در دومین نشست خود با احزاب اعلام کرد. در دومین نشست احزاب با وزیر کشور مطرح شد

پیشنهاد تشکیل باشگاه احزاب به‌جای خانه احزاب

راهکاری که شاید بتواند «خانه احزاب» را از بن‌بست فعلی نجات دهد. علیرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حالی روز شنبه پیشنهاد تشکیل باشگاه احزاب به جای خانه احزاب را مطرح کرد که این پیشنهاد هنوز پاسخی از سوی دو طیف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نداشته است.

بیش از ۷۰ حزب و تشکل سیاسی عصر شنبه در ضیافت افطاری عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور که در تالار این وزارتخانه برگزار شد با وی دیدار و گفت وگو کردند. وعده این دیدار از ماه‌ها پیش داده شده بود. این دومین دیدار احزاب با وزیر کشور بود. اولین دیدار احزاب با وزیر کشور ۱۴ دی‌ماه سال گذشته در تالار وزارت کشور برگزار شده بود. بحث و تبادل‌نظر درباره مباحث مربوط به احزاب، آسیب شناسی فعالیت احزاب در کشور، بحث‌های مربوط به احیای خانه احزاب و همچنین اصلاح قانون احزاب از جمله موضوعاتی بود که در اولین نشست احزاب با وزیر کشور مورد بحث قرار گرفت. در نشست شنبه شب وزیر کشور با نمایندگان احزاب نیز عمده مباحث مطرح شده درباره خانه احزاب و قانون فعالیت احزاب بود. همچنین اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نیز در این نشست حضور داشتند. در این جلسه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با پیشنهاد برخی دبیران احزاب مبنی‌بر تشکیل کمیته سه‌جانبه دولت، مجلس و احزاب برای اصلاح قانون انتخابات و لایحه احزاب موافقت کرد. به گزارش «ایرنا»، او همچنین در این نشست تاکید کرد: «آمادگی داریم اگر روش قبلی برای خانه احزاب به نتیجه نرسید، به‌دنبال تشکیلات جدیدی باشیم؛ حتی می‌تواند نام آن «باشگاه احزاب» یا هر چیز دیگری باشد. همچنین آمادگی داریم اساسنامه جدید خانه احزاب را بنویسیم و در زمینه فعالیت مجدد خانه احزاب نیز پیگیریم.»

تغییر ۴۳۰ فرماندار

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش از تغییر ۴۳۰ فرماندار خبر داد و گفت: «البته بنا به تغییر همه نیست و از افراد دارای صلاحیت و با تجربه در بخش‌های دیگر استفاده شده است. وزیر کشور در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان احزاب مبنی‌بر اینکه «برخی استانداران در حوزه تغییرات مدیریتی، محافظه‌کار هستند»، گفت: به هیچ عنوان نگاه محافظه کاری وجود ندارد؛ زیرا ۸۰ درصد تغییرات در حوزه مدیریتی استانداری‌ها صورت گرفته است.»

تضمین مراسم و مناسبت‌های دارای مجوز

وزیر کشور با بیان اینکه تاکنون در دولت یازدهم برخورد قانونی با برهم زنندگان مراسم‌های دارای مجوز صورت گرفته است، تاکید کرد: «موظف به تضمین همه مراسم‌ها و مناسبت‌های دارای مجوز هستیم.» او در ادامه با تاکید بر اینکه همه مراسم و فعالیت‌های مجاز و دارای مجوز در حوزه وزارت کشور و دانشگاه‌ها را حمایت می‌کنیم، افزود: «در یک سال اخیر در مناسبت‌ها و مراسم‌ها برخی مشکلات پدید آمد که همکاری وزارت کشور و استانداران سبب شد کارها به نحو احسن انجام و مشکلات برطرف شود.» رحمانی‌فضلی تاکید کرد: «وزارت کشور با هر نوع اقدام در بر هم زدن مجالس قانونی و مجوزدار مخالفت کرده و برخورد مناسبی را انجام داده است.» او با بیان اینکه اکنون در حال تدوین برنامه شش ساله هستیم، اضافه کرد: «احزاب باید فعالیت بیشتری در این خصوص انجام دهند به ویژه اینکه به اظهارنظرهای تخصصی نیاز داریم تا اجماع بیشتری انجام پذیرد.» رحمانی‌فضلی همچنین درباره اظهارات نمایندگان یکی از احزاب مبنی ‌بر شعار نه غزه، نه لبنان گفت: «هیچ‌کدام از جریان‌های درون‌حاکمیتی چنین شعاری را مطرح نکردند؛ زیرا همه احزاب و گروه‌های درون‌حاکمیتی، در دفاع از مردم فلسطین یکپارچه هستند.» در ادامه وزیر کشور اعلام کرد: «به زودی معاون سیاسی این وزارتخانه معرفی خواهد شد و در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.»

تقدیم لایحه فعالیت احزاب تا شهریور

سخنگوی وزارت کشور نیز روز شنبه در حاشیه دیدار وزیر کشور و استانداران، نمایندگان و دبیران کل احزاب و تشکل‌های سیاسی درباره آخرین وضعیت بررسی و تدوین لایحه احزاب در دولت خاطرنشان کرد: لایحه نحوه تاسیس و فعالیت احزاب در مرحله نهایی خود قرار دارد و در اوایل شهریور به مجلس ارائه می‌شود. امیری در پایان تاکید کرد: هر تشکل سیاسی و جبهه‌ای که خواهان فعالیت سیاسی است، باید به ثبت برسد و مسوولیت اقدامات خود را بپذیرد. تشکیلاتی که به ثبت نرسیده است، از نظر قانونی نمی‌تواند فعالیت سیاسی داشته باشد.

باشگاه احزاب به جای خانه احزاب؟