تعرفه‌های آب اصلاح می‌شود - ۶ مرداد ۹۳

گروه انرژی: جلسه شورای عالی آب در حالی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد که در آن مجددا بحث اصلاح تعرفه‌ها مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت. اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به تداوم خشکسالی و کاهش سطح منابع آب در کشور و اهمیت صرفه‌جویی در مصرف، بر لزوم مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوهای مصرف در بخش مصارف خانگی، بهداشت و کشاورزی تاکید کرد.

در این نشست، همچنین پیشنهادهایی به منظور تامین آب شرب پایدار مناطق جمعیتی کشور ارائه شد که اصلاح تعرفه‌های آب شرب شهری و روستایی، تخصیص به موقع و متناسب منابع مالی، فعال‌سازی شورای حفاظت از منابع آب در استان‌ها و تهیه و توزیع وسایل و تجهیزات کاهنده مصرف آب از جمله این پیشنهادها بود. در این جلسه همچنین بر مدیریت مصرف آب به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین سیاست‌های کشور در بخش تامین آب شرب و بهداشت تاکید و پیشنهادها و نظرات اعضای شورای‌عالی برای نحوه تامین منابع مالی طرح‌های آبرسانی کشور و همچنین به کارگیری راهکارهایی برای مصرف بهینه آب ارائه شد.

محمد تقی توکلی نیز در تشریح جزئیات جلسه روز گذشته شورای عالی آب که در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: دستور کار جلسه روز گذشته در مورد ارائه گزارشی از وضعیت آب شرب استان‌های کشور و ارائه راهکار برای تامین پایدار آب بود.

عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی آب به خانه ملت افزود: در این جلسه، مسوولان وزارت نیرو در گزارشی اعلام کردند که ضریب تامین آب شهرها حدود ۱/۹۹ درصد بوده و اکثر شهرها زیر پوشش سازمان آب و فاضلاب هستند؛ اما در روستاها، این رقم حدود ۷۹درصد است؛ در صورتی که در برنامه پنجم مقرر شده ضریب تامین آب روستاها به ۹۲ درصد برسد.

وی تصریح کرد: همچنین اعلام شد که ۱۳۰ طرح آب‌رسانی و ۴۵ تصفیه خانه در دست احداث بوده که برای تکمیل این پروژه ۱۸هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی آب با یادآوری اینکه کاهش بارندگی و افزایش درجه حرارت، ۱۲ کلان‌شهر را در مرز تنش قرار داده است، گفت: این در حالی است که عمده جمعیت کشور در همین شهرها قرار دارند و باید فکری برای کمبود آب کرد.

عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی آب گفت: راهکارهای لازم برای جلوگیری از کمبود آب در کلان شهرها ارائه شد، همچنین مقرر شد که با بازنگری در تعرفه‌ها، کسانی که زیاد آب مصرف می‌کنند، جریمه شوند. توکلی افزود: جدا سازی آب شرب در برخی شهرها که کمبود آب دارند نیز یکی از راهکارهایی است که می‌تواند از بحران آبی پیشگیری کند.