در تیرماه با انعقاد ۱۳۹هزار و ۹۴۴ قرارداد آتی سکه طلای تمام بهار آزادی و زیره سبز در ۶۰هزار و ۹۰۹ نوبت توسط معامله‌گران در بورس کالای ایران، ارزش معاملات قراردادهای آتی در این بورس به بیش از ۱۴ هزار و ۸۶۸ میلیارد ریال رسید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس کالا، ارقام فوق نشان‌دهنده رشد ۱۰ درصدی حجم و ۹ درصدی ارزش معاملات قراردادهای آتی در مقایسه با خردادماه است.

طی تیرماه معاملات قراردادهای آتی سکه طلا تحویل دی‌ماه ۹۳ با ۱۰۷هزار و۹۷۱ قرارداد در ۴۵ هزار و ۵۶۵ نوبت در صدر قرار گرفت. ارزش معاملات قراردادهای مذکور به بیش از ۱۱هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال بالغ شد. براساس این گزارش، رتبه دوم بیشترین معاملات قراردادهای آتی در ماه گذشته را قراردادهای آتی سکه طلا تحویل آبان‌ماه ۹۳ به خود اختصاص داد. در ماهی که گذشت ۱۴هزار و ۳۹۸ قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان‌ماه در ۷ هزار و ۴۴۷ نوبت و به ارزش بیش از یک‌هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال توسط معامله گران آتی منعقد شد. همچنین جایگاه سوم بیشترین معاملات این قراردادها به قراردادهای سررسید اسفندماه اختصاص یافت که ۱۳هزار و ۷۹ قرارداد آتی سکه طلا تحویل اسفندماه ۹۳ را به ثبت رسانده است. قراردادهای آتی سکه این سررسید در ۵ هزار و ۴۱۳ نوبت و به ارزش بیش از یک‌هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال دادوستد شد. قرارداد آتی سکه طلا تحویل تیرماه ۹۳ نیز با ۲ هزار و ۴۸۱ قرارداد و قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریورماه نیز با یک‌هزار و ۹۶۴ قرارداد در جایگاه بعدی این معاملات قرار گرفتند. در ماه گذشته ۳۷ قرارداد زیره سبز تحویل تیرماه ۹۳ در ۳۷ نوبت به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال و ۱۴ قرارداد زیره سبز تحویل مردادماه ۹۳ در ۱۴ نوبت به ارزش بیش از یک میلیارد ریال معامله شد.

راه‌اندازی قرارداد آتی زیره سبز تحویل شهریورماه ۱۳۹۳

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران و براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه این بورس، قرارداد آتی زیره سبز، تحویل شهریورماه ۱۳۹۳ از روز دوشنبه ۱۳مردادماه راه‌اندازی شده و قابل معامله خواهد بود.

بر اساس این گزارش، قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد. همچنین قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت عدم انجام معامله در حراج تک‌قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجددا همین فرآیند، روزکاری بعد تکرار خواهد شد.