گروه خبر: هنوز شکایت دولت از سازندگان مستند «من روحانی هستم» به جایی نرسیده است، اما مخالفان دولت فیلم تازه‌ای را رونمایی کرده‌اند، فیلمی به نام مصاف. حتی برای آن مراسم رونمایی برگزار کرده‌اند، مراسمی که به گزارش خبرگزاری مهر، روز سه‌شنبه در سالن چمران دانشگاه تهران با حضور نادر طالب‌زاده برگزار شد. به گزارش خبرآنلاین، سازندگان مستند «مصاف» در توضیح ساخته خود نوشته‌اند: «مستند مصاف، کاری از مرکز مستند سفیر است که تحولات سیاسی- اجتماعی جمهوری اسلامی را در سال‌های ۶۸ تا ۸۸ مورد بررسی و نقد قرار می‌دهد. این مستند که در دو قسمت تهیه شده است، حاصل بیش از دو سال تحقیق و بررسی روی تاریخ جمهوری اسلامی و مصاحبه با چهره‌های فعال آن دوران است. این مستند به دو فتنه ۱۸ تیر ۷۸ و حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ پرداخته و زمینه‌های ۱۰ ساله‌ شکل‌گیری این دو فتنه را کند و کاو می‌کند. در هر دو قسمت ضمن مرور مهم‌تر‌ین رویدادهای داخلی و ترسیم اقدامات دشمنان خارجی برای مقابله با نظام اسلامی، به نقش موثر رهبر انقلاب در روشنگری و عبور کشور از بحران‌های پیش‌آمده پرداخته می‌شود.» توزیع این مستند برخلاف «من روحانی هستم» نه در فضای مجازی که به صورت CD انجام گرفت. آن هم توسط هفته‌نامه پنجره که متعلق به علیرضا زاکانی نماینده مجلس است. نکته دیگر درباره این فیلم اعلام نام حسین شمقدری، فرزند جواد شمقدری معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد در دولت دهم است که در تیتراژ پایانی فیلم هم به نام او اشاره شده است. چیزی که پیش‌تر بارها تکذیب شده بود و سازندگان من روحانی هستم هیچ نام و نشانی از خود بر جا نگذاشته بودند، حتی نام کارگردان فیلم نیز برای مستند‌سازان ناآشنا بود. اما در کنار این اخبار از سازندگان مستند‌های «من روحانی هستم» و «مصاف»، حالا اخبار از دسترسی آنها به آرشیو صدا و سیما حکایت می‌کند. پس از انتشار مستند «من روحانی هستم» اخبار ضد و نقیضی از دسترسی سازندگان این مستند به آرشیو صدا و سیما منتشر شد. این در حالی بود که هم مستند‌سازان و هم صدا و سیما این موضوع را تکذیب می‌کردند.

به گزارش خبر آنلاین؛ اما حالا آنگونه که پایگاه خبری پیام نو گزارش کرده است، این مستند‌سازان، در سایت خود گفته‌اند که صدا و سیما فیلم‌های آرشیوی خود را در اختیار آنها قرار می‌داده و آنها به آرشیو صدا و سیما دسترسی داشته‌اند.

در این سایت و در میان مطالب مرتبط با مستند «مصاف» مصاحبه‌ای با محمد توکلی، تهیه‌کننده این مستند و محمدرضا تاجدین نویسنده فیلمنامه آن وجود دارد که وی در آن به طور مستقیم به استفاده از آرشیو صدا و سیما در فیلم مستند اعتراف می‌کند. توکلی آرشیو صدا و سیما را یکی از سه منبع اصلی این گروه برای دسترسی به تصاویر سال‌های گذشته عنوان کرده و در ادامه صحبت‌های او علی عبدالوهاب، ضمن گلایه از به هم‌ریختگی این آرشیو اشاره می‌کند که کارشان در آرشیو صدا و سیما برای پیدا کردن فیلم‌های مورد نظر طولانی شده بوده است.

توکلی در جای دیگری از این گفت‌و‌گو اشاره می‌کند که «هیچ تمایلی ندارند که این آرشیوها را در اختیار شخص دیگری بگذارند. صرفا انبار کردند. همچنین محمدرضا تاجدین، نویسنده فیلمنامه مستند «مصاف» گفته است: «به سختی توانستیم به منابع صداوسیما دسترسی پیدا کنیم و قول همکاری بگیریم. شما باید بتوانید طرحتان را برای رأس سازمان بفرستید و قول همکاری بگیرید، وگرنه روالی وجود ندارد که شما بتوانید به فلان مرکز درخواست بدهید و بعد از بررسی‌ها به شما جواب مثبت یا منفی بدهند.»