گروه نفت و پتروشیمی: آمریکا که با بهانه فرآورش میعانات گازی توانسته بود قانون ۴۰ ساله منع صادرات نفت خام و میعانات خود را دور بزند، در اولین تلاش برای صادرات با یک رقیب به نام ایران مواجه است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره چالش‌های پیش روی آمریکا برای صادرات نفت و میعانات نوشت: اقتصاد ایران بر اثر تحریم‌های غرب لطمه خورده و صادرات نفت این کشور نصف شده است. این در حالی است که ایران اکنون نفت با کیفیت‌تر و ارزان‌تری (نسبت به آمریکا) به چین می‌فروشد که فضای کمی را برای ورود نفت آمریکا به بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده انرژی جهان باقی می‌گذارد.

این در حالی است که ژاپن و کره‌جنوبی که روی هم رفته تنها نیمی از ظرفیت روزانه ۱/۱ میلیون بشکه‌ای میعانات آسیا را به خود اختصاص می‌دهند، به میعانات آمریکا راغب‌تر هستند؛ اما چین در حال حاضر قراردادهای سالانه‌ای با تهران امضا کرده و انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت از آمریکا میعانات بخرد.

به گزارش «ایسنا»، تولیدکنندگان آمریکایی به دنبال باز کردن یک مسیر تجاری برای فروش مازاد میعانات خود از میادین شیل هستند؛ اما نگرانی‌ها درباره کیفیت و مسائل حقوقی به تردیدها درباره اینکه دیگر کشورهای آسیایی چه مقدار از این نفت را خریداری خواهند کرد، افزوده است.یک فعال نفتی در سنگاپور که در اروپا شرکت بازرگانی نفتی دارد، گفت:‌ چین از ایران میعانات می‌خرد که نسبت به میعانات آمریکا ارزان‌تر است. آمریکا ممکن است بعدها وارد عرصه شود، اما در اولویت نخواهد بود.این در حالی است که رویترز از ارزان بودن میعانات گازی ایران نسبت به قطر خبر داده است. بر اساس این گزارش، میعانات گازی ایران با قیمتی معادل پنج دلار در بشکه زیر قیمت دبی یا هشت دلار در هر بشکه زیر قیمت میعانات قطر فروخته می‌شود. بنابراین میعانات آمریکا باید قیمتی کمتر از معادل قطری خود داشته باشد تا بتواند خریداران را جذب کند.قطر بزرگ‌ترین صادرکننده میعانات به آسیا با حدود صادرات روزانه ۴۵۰ هزار بشکه است و پس از آن ایران قرار دارد. استرالیا و تیمور شرقی روی هم رفته روزانه حدود ۱۷۰ هزار بشکه در روز صادرات دارند و بخش عمده آن به بازارهای آسیایی صادر می‌شود.ایران حدود ۵۵ درصد ظرفیت روزانه ۲۵۰ هزار بشکه‌ای میعانات پارس جنوبی را به دو خریدار چینی با تخفیف خوب تحت قراردادهای یکساله صادر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از زمان لغو تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در اواخر سال گذشته، صادرات نفت ایران با حدود ۳۰ درصد افزایش به روزانه یک میلیون و ۲۵۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده که بخشی از آن شامل صادرات میعانات پارس جنوبی به چین می‌شود.گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در آوریل روزانه یک میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه در ماه مه روزانه یک میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه و در ژوئن روزانه یک میلیون و ۸۰ هزار بشکه بوده است.مساله دیگر نامشخص بودن آینده قوانین آمریکا در زمینه صادرات میعانات است. دو سناتور آمریکایی اقدام وزارت بازرگانی این کشور را زیر سوال برده و می‌گویند صادرات میعانات ممنوعیت موجود علیه صادرات نفت این کشور از زمان تحریم نفتی اعراب در دهه ۱۹۷۰ را زیر سوال می‌برد. خریداران آسیایی همچنین نگران این هستند که میعانات آمریکا در زمینه کیفیت دچار نوسان باشد؛ زیرا این میعانات از میادین مختلف در سرتاسر ترکیبات شیل آمریکا نظیر میدان ایگل فورد در جنوب تگزاس به دست می‌آید.