جنگ گازی در راه است

امبروز ایوانز- پریچارد منبع: تلگراف مترجم: رفیعه هراتی درصورتی که روسیه تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه این کشور را با محدود کردن عرضه گاز تلافی کند، اروپا برای برطرف کردن بخش عمده‌ای از نیازهای این منطقه به اندازه کافی گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در اختیار دارد. رویارویی اروپا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در زمانی روی می‌دهد که عرضه جهانی ال‌ان‌جی افزایش یافته است. ورود ال‌ان‌جی به بازارهای اروپا می‌تواند از قدرت اهرم سیاسی کرملین بکاهد. این در شرایطی است که قیمت ال‌ان‌جی در آسیا از ماه فوریه تاکنون از ۲۰ دلار به ۱۱ دلار در ازای هر یکای بریتانیایی حرارت (بی‌تی‌یو) کاهش یافته است.

گروه زیرساخت گاز اروپا اعلام کرده است شبکه ترمینال‌های ال‌ان‌جی در قاره اروپا در حال حاضر تنها با ۲۰ درصد از کل ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. بنابراین در صورت وجود گاز، در تئوری می‌توان جریان گاز را تا ۱۶۰ میلیارد متر مکعب افزایش داد. این میزان بیشتر از کل صادرات گاز روسیه به اروپا است که در سال گذشته به ۱۵۵ میلیارد متر مکعب رسید. اما شبکه خطوط لوله اروپا همه مناطق را پوشش نمی‌دهد و مناطقی از اروپای شرقی بدون گاز می‌مانند.

یکی از مقامات می‌گوید: «ما در اروپا ظرفیت آزاد ال‌ان‌جی فراوانی داریم. جایگزین کردن گاز روسیه ظرف چند ماه بسیار دشوار خواهد بود، اما افزایش عرضه ال‌ان‌جی امکان‌پذیر است.»

تحلیلگران بر این باورند که بسیار بعید است روسیه عرضه گاز به اروپا را قطع کند، زیرا این کار در این کشور بحران مالی به بار خواهد آورد و همچنین موجب خواهد شد اروپا برای همیشه به منابع دیگر روی آورد. این در شرایطی است که دمای سیاسی رو به افزایش است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند درصورتی که روسیه به تامین سلاح برای جدایی‌طلبان در شرق اوکراین ادامه دهد، «اقدامات محدودکننده بیشتری» را در قبال روسیه درپیش گیرند. این محدودیت‌ها عبارتند از: «دسترسی به بازارهای سرمایه، بخش دفاعی، کالاهای دارای کاربرد دوگانه و تکنولوژی‌های حساس ازجمله بخش انرژی.» رادک سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان که به شدت حامی اعمال تحریم علیه روسیه است، می‌گوید:«این توافق باید پوتین را متوجه کند که تحریم‌ها واقعی هستند.»

اما بعید به نظر می‌رسد اعمال محدودیت بر دسترسی به بازارهای سرمایه به میزانی باشد که آمریکا اعمال کرده است و به طور موثر دست صنعت انرژی روسیه را از بازارهای جهانی قطع کند. آمریکا سرمایه‌گذاری در شرکت روس‌نفت، نواتک و بانک گازپروم را ممنوع کرد.

الکسی کودرین، وزیر دارایی سابق روسیه، معتقد است شرایط بسیار بحرانی است و هشدار می‌دهد که وضع تحریم‌های کامل علیه بخش‌های مالی و انرژی به فروپاشی اقتصادی و کاهش ۲۰ درصدی درآمدهای دولت منجر خواهد شد.

یکی از تحلیلگران حوزه ال‌ان‌جی می‌گوید در سراسر جهان به میزان کافی گاز ذخیره وجود دارد که کمبود اروپا را در موقع بحران جبران کند، اما اگر پوتین کل عرضه را متوقف کند، این میزان گاز کافی نخواهد بود. او می‌افزاید: «قیمت گاز سر به فلک خواهد کشید. این یک شوک عظیم خواهد بود.» با این وجود، اروپا به طرز عجیبی در شرایط خوبی قرار دارد. زمستان گرم موجب شده است ذخایر در میزان ۷۶ درصد از ظرفیت قرار داشته باشند. از سوی دیگر، عرضه بیش از تقاضای ال‌ان‌جی در کره‌جنوبی و ژاپن قیمت ال‌ان‌جی در آسیا را به کمترین سطح سه ساله رسانده است.

قطر بخشی از صادرات خود را به بریتانیا معطوف کرده و در ماه ژوئیه هشت محموله به این کشور ارسال شده است. بنابراین قیمت‌ها به ۵۰/۶ دلار سقوط کرده که بسیار کمتر از قیمت گاز صادراتی روسیه به اروپا است. درحال حاضر تقریبا ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز از طریق ترمینال بریتانیا به بقیه اروپا منتقل می‌شود.

آلمان برای تامین ۳۰ درصد از گاز مصرفی خود به واردات گاز از روسیه وابسته است، اما اغلب درباره اهمیت این مساله اغراق شده است. اکثر انرژی این کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر، زغال سنگ و رآکتورهای هسته‌ای تامین می‌شود. استفاده ترکیبی از ال‌ان‌جی و زغال سنگ موجب خواهد شد نیروگاه‌های برق آلمان هرگونه قطع عرضه گاز را تحمل کنند.