به گزارش سازمان توریسم جهانی و طبق بررسی‎های انجام شده در چشم‌انداز درازمدت گردشگری، منطقه خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ بیشترین میزان رشد را در جهان دارد. در این میان هنوز سهم ایران از این رشد گردشگری مشخص نیست. غیبتی که می‌تواند برای اقتصاد ایران ضرر هنگفتی به همراه داشته باشد. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از سازمان توریسم جهانی و طبق بررسی‎های انجام شده در چشم‌انداز درازمدت گردشگری، منطقه خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ بیشترین میزان رشد را در جهان دارد. طبق همین بررسی‎ها براساس روند جاری در ۳۰ سال گذشته پیش‌بینی شده است که در سال ۲۰۳۰ تعداد گردشگران در خاورمیانه به مرز ۱۴۹ میلیون نفر برسد. این رقم براساس میانگین افزایش سالانه ۶/۴ درصدی در مقایسه با میانگین رشد سالانه در سطح جهانی است که برابر با ۳/۳ درصد درسال بوده است.

رشد گردشگری خاورمیانه بسیار گسترده و همه‌جانبه است و ابعاد گوناگونی از این صنعت را در طیف وسیعی از توریسم تفریح و سرگرمی گرفته تا طبیعت‌گردی و توریسم همایش‌ها و کنفرانس‌ها دربر می‌گیرد. موسسه تحقیقات بین‌المللی یورومانیتور، سال گذشته پیش‌بینی کرده بود پس از سقوط ۱۰ درصدی صنعت گردشگری منطقه خاورمیانه در نتیجه ماجراهای موسوم به بهار عرب سال ۲۰۱۲، در سال ۲۰۱۳ نشانه‌های مثبت از رشد برای خاورمیانه به پایان می‌رسد اما ظاهرا دراین روند رشد خاورمیانه، مشخصا توجهی به ایران نشده بود. هرچند این گزارش تاکید داشت که افزایش تعداد گردشگران جهان عمدتا از بازارهای آسیا و اقیانوسیه و متکی به کشورهای آمریکای لاتین و اروپای مرکزی است اما مسافران آمریکایی و اروپایی به‌ویژه علاقه شدیدی به سفر به کشورهایی نشان می‎دهند که پیشتر ورود به آنها ممنوع بوده است.

اکنون درآغاز سال ۲۰۱۴ میلادی به نظر می‌رسد بخش‌هایی از این پیش‌بینی‌ها درمنطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس، و تا حدودی درباره ایران محقق شده است. با این حال سهم ایران در حال حاضر حدود یک‌دهم درصد از توریست خارجی است و با توجه به افق ۲۰ ساله باید به میزان ۲۵ میلیارد دلار از این صنعت کسب درآمد کند.

نفت ایران همسنگ با گردشگری ایتالیا

اهمیت درآمد صنعت توریسم زمانی مشخص می‌شود که میزان درآمد آن را با میزان صادرات نفت و گاز ایران بسنجیم. بنا بر گفته بیژن زنگنه وزیر نفت درآمد ایران از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۲، ۴۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار بوده است. این رقم یعنی درآمدی همسنگ با درآمد سالانه صنعت گردشگری ایتالیا! اعداد و ارقام نشان می‌دهد سهم صنعت گردشگری در اقتصاد ایران بسیار اندک است. براساس آمار منتشره سهم مستقیم سفر و گردشگری نسبت به سهم سایر بخش‌های اقتصاد ایران در تولید ناخالص داخلی، حدود ۲ درصد از کل اعلام شده است. بر این اساس ایران در بین ۱۸۴ کشور جهان، رتبه ۱۴۷ را به خود اختصاص می‌دهد؛ این در حالی است که صنعت گردشگری ترکیه توانسته رتبه ۷۶ را به خود اختصاص دهد.