محمدحسین بابالو : دیروز معاملات محصولات پالایشی و پتروشیمی از رونق چندانی برخوردار نبود و قیر و برخی مواد اولیه پالایشی از جمله لوب کات و وکیوم باتوم مهم‌ترین‌ معاملات را به خود اختصاص دادند. هم‌اکنون بازار داخلی مواد پلیمری چندان جذاب نیست و کاهش تقاضای موثر در بازار با کاهش حجم عرضه در بورس کالا توأم شده است. پایان ماه مبارک رمضان و پایان تعطیلات عید فطر تاکنون نتوانسته رونق را به این بازار بازگرداند. شرایط عمومی رینگ محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس کالای ایران هم در روز گذشته چندان جذاب نبود. حجم معامله این قبیل محصولات در رینگ پالایشی و پتروشیمی برابر با ۴۸ هزار و ۵۱۷ تن بود که نسبت به مدت مشابه هفته قبل و معامله ۴۷ هزار و ۷۳۰ تن در این رینگ نوسان چندانی را نشان نمی‌دهد. این موارد در حالی است که ۳۰ هزار تن از معاملات دیروز را لوب کات سنگین و سبک و وکیوم باتوم و ۷ هزار و ۷۵۸ تن آن را قیر تشکیل می‌داد. از طرفی عرضه‌های مواد پلیمری در روز گذشته به نسبت مدت مشابه هفته یا هفته‌های قبل از کاهش محسوس آن حکایت می‌کرد.

بورس کالای ایران روز گذشته شاهد عرضه بسیاری از محصولات پتروشیمی و پالایشی بود. پلی‌اتیلن سنگین تزریقی و پلی‌اتیلن سنگین OFF - PEWAX درجه ۲ پلیمر کرمانشاه، پلی‌استایرن انبساطی گریدهای ۵۰۰، FINE و SUPER FINE و اکریلونیتریل بوتادین استایرن ۰۱۵۰ پتروشیمی تبریز، پلی‌بوتادین رابر ۱۲۲۰ پتروشیمی شازند اراک، انواع مختلف قیر گریدهای ۸۵۱۰۰، ۶۰۷۰ و MC۲۵۰ و قیر امولسیون CRS۱، لوب‌کات سبک و سنگین، گوگرد کلوخه و گرانوله، وکیوم باتوم و جوش شیرین، سود کاستیک و آمونیاک مایع مهم‌ترین‌ عرضه‌های رینگ پتروشیمی را تشکیل داد. با توجه به عرضه‌های سنتی انواع جذاب پلیمر‌ها در روز سه‌شنبه، عرضه‌های روز گذشته این قبیل مواد پلیمری مخصوصا از سوی پتروشیمی تبریز و شازند اراک را می‌توان مهم‌ترین‌ عرضه‌های روز قبل برشمرد. نکته قابل توجه معاملات دیروز عدم وجود تقاضا برای بسیاری از تولیدات پتروشیمی تبریز بود که به‌صورت سنتی از جذابیت بالایی در بازار داخلی برخوردار است. افزایش قیمت‌ها در بورس کالا در کنار جذابیت کم این قبیل عرضه‌ها از لحاظ فنی را می‌توان مهم‌ترین‌ دلایل این رخداد برشمرد.

این موارد در حالی است که در هفته‌های قبل حجم عرضه مواد پلیمری از جمله PVC و پلی‌اتیلن‌ها بسیار بیشتر از دیروز بود که شاید تعطیلات هفته قبل و عدم وجود توان تولید و عرضه را بتوان دلیل اصلی این کاهش حجم عرضه دانست. روزهای آینده نشان خواهد داد که برنامه اصلی برای عرضه‌های این هفته چگونه است بنابراین، باید بیشتر منتظر ماند. با توجه به آخرین مصوبه دولت واحدهای پتروشیمی ملزم به عرضه ۱۰۰ درصد محصولات خود در بورس کالا هستند که در صورت عدم معامله پس از دو مرتبه عرضه اجازه خروج از بورس کالا را خواهند داشت. در صورت عدم وجود عرضه‌های مطلوب در روزهای آینده مخصوصا روز سه‌شنبه شاید بتوان انتظار تغییر شرایط عرضه را در بورس کالا داشت، ولی با توجه به مصوبات دولت این انتظار چندان عمیق نیست. تمامی این موارد در حالی رخ می‌دهد که شرایط بازار داخلی در کنار بورس کالا اصلا مطلوب نیست و حجم تقاضا کاهش یافته‌است.

هم اکنون جذابیت خرید در بازار آزاد کاهش یافته که کاهش مجدد قیمت‌های عرضه در بورس کالا پس از افزایش آنها در هفته‌های قبل این شرایط را تشدید می‌کند.

تمامی این موارد در حالی است که روزهای گرم سال به‌صورت سنتی زمان تعمیر و نگهداری واحدهای تولیدی است و روزهای آینده را شاید بتوان زمان Over Hall برخی از واحدهای پتروشیمی دانست. این تجربه با برخی شنیده‌ها در بازار تقویت شده و از هم‌اکنون شایعه ورود برخی از واحدهای تولیدی به فاز تعمیر و نگهداری شنیده می‌شود.