گروه صنعت و معدن: رئیس مجمع کارآفرینان ایران در نشست خبری با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان و همچنین لزوم اصلاح نظام پولی و بانکی برای خروج از رکود گفت: دولت باید اصلاح نظام پولی و بانکی را در اولویت اقدامات خود قرار دهد. به گفته محمدرضا دیانی باید به دولت کمک کنیم و این شجاعت را ایجاد کنیم که در نظام پولی و بانکی اصلاحاتی رخ دهد وگرنه این رویه نتیجه‌بخش نخواهد بود.

این فعال کارآفرین ارائه بسته سیاستی خروج از رکود دولت را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اینکه دولت بعد از یک‌سال سیاست‌های اقتصادی خود را به شکل یک بسته ارائه کرد و این بسته را به نقد کارشناسان و مردم گذاشته است جای خرسندی دارد.

وی در مورد محتوای این بسته نیز گفت: البته سیاست‌های اقتصادی مندرج در این بسته سیاستی در بخش پولی و بانکی بسیار محتاطانه و با شیب ملایم طراحی شده و ما معتقدیم اگر این سیاست‌ها عمیق‌تر و جدی‌تر مطرح نشود مشکلات موجود در نظام پولی و بانکی سایر سیاست‌های دولت را با چالش مواجه می‌کند.

دیانی با اشاره به مساله افزایش سرمایه بانک‌ها و بدهی‌های دولت به بانک‌ها گفت: باید فکری شود که برای سبد سود و درآمد بانک‌ها مدلی طراحی شود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون ده‌ها هزار میلیارد تومان دارایی غیرمولد که ارزش آفرینی ندارد وجود دارد که باید تبدیل شده و در چرخه پولی به کار گرفته شود.

رئیس مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به یکی از بندهای بسته سیاستی دولت در مورد تامین سرمایه واحدهای تولیدی از بازار سرمایه گفت: این سیاست جدیدی نیست، اما باید روشن شود که چرا در سال‌های گذشته بنگاه‌های بزرگ تولیدی در این زمینه موفق نبوده‌اند و به نظر می‌رسد که توسعه بازار سرمایه نیازمند سیاست‌های تشویقی دولت است.

وی همچنین به رقابت نابرابر بخش‌های دولتی و نیمه دولتی و نهادها با بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: بخش دولتی برای ورود به پروژه‌های مختلف همواره مقدم است و سفارش‌دهندگان کار هم برای اینکه ریسک فعالیت‌شان کم شود کار را به این شرکت‌ها تحویل می‌دهند.

رئیس مجمع کارآفرینان ادامه داد: در حال تدوین پیشنهادهای خود به صورت دقیق و با جزئیات کامل به دولت هستیم و این پیشنهادها در ۳ حوزه سیاست‌های پولی و بانکی، بازار سرمایه و خصوصی‌سازی ارائه می‌شود.

دیانی در مورد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای رشد پروژه‌های بخش خصوصی گفت: از مسوولان بخواهید که اعلام کنند در یک‌سال گذشته چند طرح بخش خصوصی توانسته‌اند از منابع این صندوق استفاده کنند، به نظر می‌رسد استفاده از منابع صندوق نیازمند بررسی از سوی دولت است و باید در این فرآیند ضمن بازنگری، کنترل صورت گیرد چون برخی از بانک‌ها بنگاه‌های زیرمجموعه خود را برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه معرفی می‌کنند و این موجب انحصارگرایی می‌شود.

وی در خصوص اقدامات دولت در یک‌سال گذشته گفت: دولت شتاب تورم را کاهش داده و شوک اقتصادی را کنترل کرده است و همچنین چارچوب تحریم‌ها شکسته شده و این مساله در مراودات اقتصادی دیده می‌شود.

رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران همچنین درباره انتشار فهرست چک‌های برگشتی از سوی بانک مرکزی نیز به «ایسنا» گفت: در حال حاضر به دلیل اختلافات ارزی بین بانک مرکزی و بانک‌ها متاسفانه چک‌های برخی از تولیدکنندگان توسط بانک‌ها برگشت خورده است. از سوی دیگر شرکت‌های تولیدی نمی‌توانند طلب خود را از توزیع‌کنندگان دریافت کنند و از راه قانونی نیز قادر به وصول مطالبات خود نیستند، اما بانک‌ها از طریق برگشت زدن چک تولیدکنندگان آنها را وادار به پرداخت بدهی خود می‌کنند.

دیانی تاکید کرد: متاسفانه اصلاحات انجام شده مربوط به قانون چک مناسب نبوده و تولیدکنندگان عملا از راه قانونی نمی‌توانند مطالبات خود را از توزیع‌کنندگان وصول کنند. این در حالی است که بانک‌ها با حمایت قوه قضائیه و از طریق شبکه‌سازی بین خود تولیدکنندگان را به شدت برای پرداخت بدهی شان تحت فشار قرار می‌دهند، اما چنین ابزاری در اختیار تولیدکنندگان برای دریافت مطالباتشان نیست.

وی افزود: هم اکنون تولیدکننده مظلوم‌ترین بخش در زمینه چک برگشتی است و قوه قضائیه باید فکری به حال اصلاح قانون چک بکند چراکه تولیدکنندگان از راه قانون چک برگشتی واقعا به نتیجه نمی‌رسند.