گروه خودرو: صفر شدن تعرفه واردات خودروهای برقی، بالاخره پای برقی‌ها را به ایران باز کرد و از چندی دیگر می‌توان شاهد حضور خودروهای سبز در خیابان‌های کشور بود. بنابر آمارهای موجود، طی چهار ماه ابتدایی امسال حدود ۳۸۰ دستگاه خودرو برقی، ثبت سفارش شده و اگر مشکل خاصی بر سر راه واردات این خودروها پیش نیاید، این خودروها به زودی میهمان گمرک کشور خواهند بود.

خودروهای ثبت سفارش شده، متعلق به شرکت‌های مختلف است و نمایندگی‌های این شرکت‌ها نیز از همین حالا پیش فروش برخی از خودروهای سبز را آغاز کرده‌اند تا به نوعی راه برای فروش دیگر خودروهای برقی در ایران باز شود.ثبت سفارش حدود ۳۸۰ دستگاه خودرو برقی در شرایطی است که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» چندی پیش از صفر شدن تعرفه واردات خودروهای یاد شده به همراه خودروهای هیبریدی، خبر داد تا از این راه به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در کشور، کمک کند. در حال حاضر سایر خودروها برای ورود به کشور باید حداقل ۴۵ درصد تعرفه به گمرک بپردازند و صفر شدن تعرفه برقی‌ها از آن جهت بوده که انگیزه واردکنندگان برای ثبت سفارش این خودروها بالا افزایش یابد و از آن سو مردم نیز بتوانند با قیمت کمتری نسبت به خرید برقی‌ها اقدام کنند.به‌عبارت بهتر، هدف دولت از صفر کردن تعرفه خودروهای برقی، افزایش انگیزه و نیز میزان استقبال واردکنندگان و مشتریان از این نوع خودروهاست، چه آنکه در حال حاضر مصرف سوخت و آلایندگی به معضلی اساسی درکشور تبدیل شده و برقی‌ها می‌توانند در این ماجرا راهگشا باشند.

هرچند در اینکه خودروهای برقی جزئی لاینفک از آینده صنعت خودرو دنیا به شمار می‌روند و نقشی بزرگ در کاهش مصرف سوخت و نیز آلایندگی دارند، تردیدی نیست، با این حال کارشناسان پرسش‌ها و ابهاماتی در مورد حضور خودروهای برقی در ایران مطرح می‌کنند و معتقدند تا پاسخی به آنها داده نشود، نمی‌توان آینده روشنی را برای این میهمانان برقی متصور شوند.به اعتقاد کارشناسان، درست است که کشورهای زیادی هم‌اکنون میزبان خودروهای برقی شده‌اند، اما آیا زیرساخت‌های لازم و کافی برای حضور و استفاده از این خودروها در ایران، وجود دارد؟آیا فکری به حال چالش‌های موجود بر سر راه خودروهای برقی شده است و این تضمین وجود دارد که استفاده‌کنندگان از خودروهای مذکور، با مشکلات فنی و همچنین مسائل مربوط به خدمات پس از فروش مواجه نشوند؟آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، حضور خودروهای برقی در ایران با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است و در این بین می‌توان به «قیمت بالا»، «محدودیت تردد»، «خدمات پس از فروش» و «آماده نبودن زیرساخت‌ها» اشاره کرد.این چالش‌ها البته نه فقط در ایران، بلکه در کشورهایی که هم‌اکنون از خودروهای برقی استفاده می‌کنند نیز کم و بیش به چشم می‌آید و به گفته کارشناسان، قیمت بالا و مشکلات زیرساختی، سبب شده استقبال چندانی از برقی‌ها به عمل نیاید.به‌نظر می‌رسد در بین چالش‌های موجود، «قیمت بالا» اولین موضوعی است که استقبال از خودروهای برقی را محدود می‌کند، آن هم برای مشتریان ایرانی که همواره نسبت به قیمت خودرو معترض هستند. هرچند هستند مشتریانی که اعتراضی به قیمت خودروها ندارند و از محصولات جدید همواره استقبال می‌کنند، اما خودروهای برقی با معضلات دیگری به غیر از قیمت نیز درگیرند و از همین رو شاید حتی قشر خاصی از جامعه نیز چندان تمایلی به استفاده از برقی‌ها در شرایط فعلی نداشته باشد.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مربوط به خودروهای برقی، شارژ آنها و همچنین محدودیت پیمایش است، چه آنکه این خودروها اولا با محدودیت سرعت و پیمایش روبه‌رو هستند و برای اندک مسافتی نیز که طی می‌کنند، نیاز به شارژ باتری دارند، آن هم در فواصل زمانی کم.

به‌عنوان مثال، برخی خودروهای برقی که اتفاقا در راه ایران نیز هستند، پس از طی مسافتی، باید به مدت هشت ساعت شارژ شوند تا دوباره امکان حرکت داشته باشند و این کار تنها با نصب ایستگاه‌های شارژ (مانند پمپ بنزین‌ها) امکانپذیر است. البته می‌توان خودروهای برقی را با برق خانگی نیز شارژ کرد؛ ولی شارژ خانگی محدودیت‌ها و دردسرهای خاص خود را دارد، چه آنکه نیازمند ولتاژی مشخص و محلی خاص است. از طرفی، به فرض آنکه امکانات لازم برای شارژ خانگی خودروهای برقی ایجاد شود، اگر خودرویی پیش از رسیدن به مقصد در راه بماند، آن وقت تکلیفش چیست؟ آیا نباید ایستگاه‌هایی مخصوص برای شارژ باتری خودروهای برقی در سطح شهر تعبیه شوند؟

در کشورهایی که هم‌اکنون میزبان خودروهای برقی شده‌اند، راهکارهایی برای چنین مشکلاتی در نظر گرفته شده، از جمله «ساخت ایستگاه‌هایی مخصوص شارژ باتری» و همچنین «تعبیه مراکزی برای تعویض باتری خودروها.» نه اینکه در این کشورها استقبال زیادی از خودروهای برقی شده باشد و مشتریان هیچ مشکلی در استفاده از خودروهای موردنظر ندارند، اما به هر حال با در نظر گرفتن این زیرساخت‌ها، راه را برای جا افتادن برقی‌ها باز کرده‌اند.با این شرایط، قطعا در ایران نیز باید یکسری زیرساخت‌ها را برای خودروهای برقی لحاظ کرد، از جمله وجود مراکز شارژ و تعویض باتری. در این صورت مشتریان از این لحاظ می‌توانند با خیالی آسوده اقدام به خرید این خودرو‌ها کنند. این در حالی است که اگر ماجرای گازسوز کردن خودروهای داخلی را مرور کنیم، متوجه می‌شویم جا افتادن خودروهای برقی در ایران آن هم با توجه به نبود زیرساخت‌ها، کار بسیار سختی است و قطعا سال‌ها زمان خواهد برد، چه آنکه خودروهای دوگانه سوز با تمام حمایتی که دولت از آنها به عمل آورد، هیچ‌گاه نتوانستند بدون حاشیه و مشکل، روزگار بگذرانند.