مترجم: فریبا ولیزاده منبع: Businessnewsdaily مسلما هسته مرکزی فرض اولیه از رهبری کسب‌وکار هیچ گاه تغییر نخواهد کرد. همیشه به افرادی که الهام‌بخش هستند، انگیزه ایجاد می‌کنند و اعضای تیم را نسبت به همکاری با یکدیگر در جهت تحقق اهداف مشترک تشویق می‌کنند، نیاز داریم. اما محیطی که رهبران سازمانی برای تحقق این اهداف به آن نیاز دارند در سال‌های اخیر تغییرات عمده‌ای داشته است و مسوولان ارشد سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی باید با اصول فعالیت در دنیای مدرن کسب‌وکار آشنا باشند. چند نفر از خبرگان این حوزه به بررسی چگونگی غلبه بر بزرگ‌ترین چالش‌های مدیریت محل کار پرداخته‌اند. هماهنگی با فناوری

امروزه فناوری به‌خصوص برای کسب‌وکارها، به سرعت در حال تغییر است. ابزارهای بزرگی که تنها در چند سال گذشته مورد استفاده بوده‌اند، امروز منسوخ شده‌اند. روشن است هماهنگی با چنین تغییرات سریعی بسیار دشوار است. اما بهره‌مندی از مهارت‌های به‌روز به معنی آشنایی و استفاده از این ابزارها در جهت منافع سازمانی است. پس اگر به دنبال رقابت در بازار امروز هستید، باید با تکنولوژی و ابزاری‌های جدید آشنا شوید.

به باور دیوید اسکارولا معاون خدمات رهبری کسب‌وکار The Alternative Board، مدیر باتجربه و ماهر هیچ گاه از تغییرات تکنولوژیک ناراضی نیست. «اگر با فناوری مشکلی ندارید به تیم جوان خود اجازه دهید فعالیت‌های سازمانتان را به سوی فرآیندهای تکنولوژیک سوق دهند.»

وی به ژن Y اشاره می‌کند که حضورشان در محیط کار امروزی رو به افزایش است و با تکنولوژی‌های روز به‌خصوص رسانه‌های اجتماعی به‌راحتی ارتباط برقرار می‌کنند. تا زمانی که نظارت‌های اجرایی و امنیتی مناسب در سازمان برقرار باشند کارکنان جوان می‌توانند شما را در کسب اطمینان از روند صحیح کسب‌وکارتان یاری رسانند.

جهانی‌سازی و تغییرات جمعیتی

اینترنت در طول سال‌های اخیر توانسته است فرصت‌های کسب‌وکار بسیاری را در سطح جهانی در اختیار صنایع مختلف قرار دهد. در شرایطی که اقتصاد رو به رشد جهانی شانس ورود کسب‌وکارها را به بازارهای ناشناخته امکان‌پذیر ساخته است، رهبران باید از آنچه در بازارهای مختلف در حال روی دادن است، آگاه باشند. شما به هر حال تحت تاثیر این تغییرات هستید، چه در نقش یک مصرف‌کننده یا به عنوان مالک یک کسب‌وکار. هر آنچه در اطرافتان روی می‌دهد مهم است. در کنار جهانی شدن، دنیای کسب‌وکار امروز شاهد تغییر جمعیتی شگرفی است. خصوصیات افرادی که استخدام می‌کنید، به طرز غیرقابل باوری بر نحوه فعالیت شما در این بازارها تاثیرگذار است. اطمینان حاصل کنید که به چالش‌‌های مرتبط با سن کارکنان و دغدغه‌های جنسیتی و نژادی در سازمانتان پرداخته می‌شود.

درک نیازهای مشتری و انگیزاننده‌ها

صاحبان کسب‌وکار به خوبی می‌دانند که کلید موفقیت، جلب رضایت مشتری است، اما آیا واقعا می‌دانید نیاز مصرف‌کننده چیست؟ آیا با تمام قوا به شناسایی نیاز‌های آنان پرداخته‌اید؟ Bruce Cazenave مدیرعامل شرکت Nautilus، معتقد است بسیاری از رهبران امروزی از درک نیازهای پیچیده و در حال تغییر مصرف‌کنندگان عاجز هستند. «سیاست‌های منسوخ و موفقیت‌های کسب شده پیشین همچون دامی بر سر راه رهبران هستند و خیلی زود آنان را از درک نیازهای در حال ظهور مصرف‌کننده باز می‌دارند.» به باور وی، درک ملزومات عاطفی و فکری مشتری بهتر از هرکس دیگر و سپس ایجاد انگیزه در سازمان برای ایجاد نوآوری و ارائه راه‌حل‌ها و محصولاتی برای پاسخگویی به نیازها امری ضروری است. او پیشنهاد می‌کند زمان مناسبی به بررسی نظرات مشتری و ایجاد تغییراتی مبتنی بر نظرات مصرف‌کننده اختصاص داده شود و گزارش این پیشرفت‌ها و تغییرات در اختیار آنان قرار گیرد. این امر به‌واسطه ملاقات‌های حضوری، پژوهش‌های بررسی بینش مصرف‌کننده، برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سایر شبکه‌های ارتباطی امکان‌پذیر است. ما به‌طور مداوم در حال یادگیری هستیم. در صورتی که سیستم بازخورد سالمی داشته باشید اطلاعات مفیدی در اختیار خواهید داشت که شما را در انتخاب راه‌حلی مناسب یاری خواهند رساند.

اطلاعات و گزینه‌های پیش روی نیروی انسانی

جذب استعدادهای درخشان در سازمان دیگر به آسانی گذشته نیست. امروزه فرهنگ و رهبری سازمان شما برای جویندگان شغل نکته‌ای مهم است. یک دهه پیش سازمان‌ها به راحتی قادر بودند مشکلات مدیریتی یا بوروکراتیک سازمان خود را در طول فرآیند استخدام افراد پنهان کنند. اما امروزه با وجود وب‌سایت‌هایی نظیر Glassdoor و Rate My Employer که به کارکنان سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا نظرات خود را درخصوص کارفرمایان خود به اشتراک بگذارند و این امر به جویندگان کار امکان می‌دهد تا قبل از برقراری هرگونه ارتباطی با سازمان ها، اطلاعاتی را پیرامون ویژگی‌ها و موقعیت آنان در اختیار داشته باشند. به اعتقاد David Dye، نویسنده، «اینترنت توانسته قواعد تیم‌های کاری را به طرزی شگفت‌آور تغییر دهد، رهبران در‌واقع قادر به درک کامل این تغییرات نیستند.» اطلاعاتی در خصوص فرهنگ مدیریت یک سازمان، جبران خدمات کارکنان و حتی سوالاتی که در جلسات مصاحبه مطرح می‌شوند اغلب در دسترس همگان قرار دارد. ایجاد فرهنگ مشارکت و احترام در سازمان و تاثیرات مثبت آن بر جویندگان شغل با تلاش رهبران قابل تحقق است. برای ایجاد چنین فرهنگی، David Dye توصیه می‌کند با اعضای تیم خود به نحوی برخورد کنید که گویی به صورت داوطلبانه فعالیت کرده‌اند و عواملی نظیر حقوق و مزایا انگیزه فعالیت آنان نبوده است. «کیفیت فعالیت، میزان انرژی که روزانه صرف فعالیت‌های شغلی می‌شود و نحوه حل مشکلات کاری یا حتی نفی مشکلات را در میان کارکنان خود بسنجید.» واضح است که حقوق و مزایا تاثیرات مستقیمی دارند اما انگیزه‌های رهبری و فرهنگ تاثیرات چشمگیری دارند.» با صداقت برخورد کنید، مطمئن شوید که انتظارات روشن و صریح هستند، به کارکنان خود اعتماد داشته باشید و به آنان احترام بگذارید وآنان را برای کسب موفقیت تجهیز کنید.»