نخستین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) سه‌شنبه شب با صدور بیانیه‌ای به‌کار خود پایان داد.

به گزارش «ایرنا» پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان میزبان نخستین کنفرانس گردشگری سلامت اکو ازجمله تاسیس «شبکه سلامت اکو» با توجه به اهداف ذکر شده مورد استقبال کشورهای شرکت‌کننده قرار گرفت.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس در بیانیه پایانی خود از کشورهای عضو اکو خواستند همکاری منطقه‌ای در زمینه گردشگری سلامت را از طریق توسعه مکانیسم‌های لازم برای همکاری از جمله شبکه‌های بانک اطلاعاتی و انجمن‌های حرفه‌ای گسترش دهند. پیشنهاد ایران مبنی بر تشکیل شبکه سلامت اکو در حقیقت اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین گام برای مبادلات گردشگری بین کشورهای اکو و دیگر کشورها محسوب می‌شود، زیرا بدون در اختیار داشتن اطلاعات و موسسات حرفه‌ای امکان دستیابی به هدف گسترش گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت امکان‌پذیر نیست. در صورت پیوستن همه کشورهای عضو اکو به شبکه گردشگری سلامت اکو و به دنبال آن ارائه حمایت‌های قانونی و مدیریتی، ذی‌نفعان این صنعت از جمله گردشگران سلامت، پزشکان، ارائه‌کنندگان خدمات بیمارستان‌ها و کارآفرینان نیز به فعالیت در این عرصه تشویق می‌شوند و اطلاعات به روز شده و مورد نیاز خود را از شبکه سلامت اکو به دست می‌آورند. پیشنهاد تاسیس صندوق توسعه برای حمایت‌های مالی از گردشگری سلامت در بین کشورهای عضو اکو از دیگر پیشنهادهایی بود که در نخستین کنفرانس مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت. شرکت‌کنندگان از موسسات مالی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دولتی و خصوصی خواستند از طرح‌ها و برنامه‌های توسعه صنعت گردشگری سلامت در منطقه اکو از طریق ایجاد صندوق‌ها و شرکت‌های مشترک حمایت کنند.