مریم بیک محمدی تحلیلگر بازار آتی بعداز ظهر روز سه شنبه انتشار آمار مربوط به رشد فروش مسکن و افزایش مجوز ساخت و ساز در آمریکا به همراه رشد شاخص سهام در بازار سهام استرالیا و ژاپن و از سوی دیگر آتش بس در غزه سبب کاهش اونس طلا به 1295 دلار شد.

تحلیلگران و فعالان بازار طلا بر این باورند که برگزاری نشست سالانه جکسون هول که با حضور وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی جهان، برگزار خواهد و با سخنرانی جانت یلن رئیس فدرال رزرو و ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا همراه خواهد بود؛ تا حدود زیادی وضعیت سیاست‌های پولی و اقتصادی را روشن می‌کند.

در بازار داخل نیز دلار که روز سه شنبه بعد از اصلاح قیمتی به بیش از ۳۱۱۵ تومان رسید؛ دیروز با افت نرخ همراه شد و مجددا به سطح ۳۱۰۰ تومان بازگشت. این در حالی است که نرخ رسمی این ارز دیروز ۲۶۵۵.۱ تومان تعیین شد که به‌نظر می‌رسد نظام ارزی کشور به سمت تک نرخی شدن در حال حرکت است. سکه نیز در بازار نقدی به‌رغم افزایش قیمت دلار نتوانست فرصت مناسبی برای معامله‌گرانی که مترصد موقعیت مناسب فروش بودند فراهم کند.

اما در معاملات دیروز بورس کالای ایران نیز رنگ قرمز تابلوی معاملات آتی، حکایت از برگشت روند نزولی قیمت‌ها داشت. سررسید اسفند در حراج تک قیمتی و مابقی سررسیدهای سکه در شروع حراج پیوسته اولین معاملات خود را انجام دادند. تا ساعت ۱۳ روز چهارشنبه حداکثر نوسان قیمت مربوط به سررسید اسفندماه بود. حجم معاملاتی هم در مقایسه با روز ماقبل(سه‌شنبه) در همین ساعت کاهش چشمگیری داشت.

ریزش توأمان اونس و «آتی»