داعشی‌ها یک آمریکایی را گردن زدند
گروه بین‌الملل: مانند زندانیان گوانتانامو به آمریکایی یک لباس نارنجی پوشانده‌اند و در یک آن وی را گردن می‌زنند و نام آن‌ را هشدار به دخالت‌های آمریکا در عراق می‌گذارند. اکنون با انتشار فیلمی از اعدام یک ژورنالیست آمریکایی بحران بین آمریکا و گروه تروریستی داعش کلید خورده است. پیش از این نیز آنها آمریکا را تهدید به مقابله به مثل کرده بودند.

به گزارش «ایسنا»، گروه تروریستی داعش ویدئویی از گردن زدن یک روزنامه‌نگار آمریکایی را روی اینترنت منتشر کردند و گفتند که نام وی «جیمز فولی» است و در سال ۲۰۱۲ در سوریه وی را ربوده‌اند. این گروه شبه نظامی اعلام کردند که فولی را به خاطر حملات هوایی اخیر آمریکا به مواضع‌شان در عراق می‌کشند.

هنوز صحت این ویدئو به‌طور مستقل سنجیده نشده، اما کاخ سفید گفته است در صورتی که این تصاویر واقعی باشند، آمریکا از این قتل وحشیانه، منزجر می‌شود. روزنامه وال‌استریت ژورنال هم در اعلام این خبر نوشت که در اصل بودن این ویدئو جای تردید وجود دارد. با این وجود بی.بی.سی به نقل از خانواده فولی نوشت: «می‌دانیم که بسیاری از شما به دنبال پاسخ یا تایید هستید. لطفا صبور باشید تا ما تمام اطلاعات را کسب کنیم. خانواده فولی را در دعاهایتان فراموش نکنید.»

فولی در خاورمیانه فعال بود و برای وب‌سایت آمریکایی «گلوبال پست» و بنگاه‌های خبری دیگر از جمله خبرگزاری فرانسه کار می‌کرد. در ویدئوی منتشر شده، فولی در لباسی نارنجی، در کنار مردی سیاهپوش و مسلح درجایی که شبیه صحرا است، زانو زده است.

مرد مسلح که صورتش را هم پوشانده، انگلیسی را با لهجه بریتانیایی حرف می‌زند و می‌گوید که مرگ این روزنامه‌نگار به خاطر حملات هوایی آمریکا علیه مواضع گروه داعش در عراق است. آمریکا اخیرا مواضع این گروه در شمال عراق را هدف قرار داده است و به نیروهای عراقی و کرد برای بازپس‌گیری این مناطق از دست شبه نظامیان کمک هوایی می‌کند. در بیانیه‌ای که «گلوبال پست» منتشر کرده از مردم خواسته شده تا برای فولی دعا کنند و آمده است که هنوز نمی‌توانند صحت این ویدئو را تایید کنند. دولت آمریکا هم تایید کرده که ویدئو را دیده است. در این ویدئو، فرد دیگری هم دیده می‌شود که شبه نظامیان او را هم گزارشگری آمریکایی معرفی می‌کنند. هواداران این گروه از شبه‌نظامیان تندرو، پیش‌تر تهدید کرده بودند که شهروندان آمریکا را هدف قرار می‌دهند و گفته بودند: «همه شما را در خون غرق می‌کنیم.» این گروه متهم است که تعداد زیادی از مردم را در شمال عراق و شرق سوریه کشته‌اند. خشونت‌های آنها سبب آوارگی حدود یک میلیون و دویست هزار نفر از مردم عراق شده است.

پیروزی بر داعش نزدیک است

همزمان با این تحولات، حیدرالعبادی، نخست‌وزیر مکلف عراق می‌گوید که پیروزی بر داعش نزدیک است و به زودی عراقی‌ها این گروه تروریستی را نابود خواهند کرد.

در این راستا نیز روز گذشته دو عامل انتحاری که کمربند انفجاری به خود بسته بودند، خود را در میان تجمع افراد مسلح داعش در منطقه «بروانه» از توابع شهر «حدیثه» منفجر کردند که بر اثر آن ۱۷ نفر از اعضای داعش کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. به گزارش «ایلنا»، دو عامل انتحاری به دلیل یأس و سرخوردگی، خود را در میان تجمع اعضای این گروه در غرب شهر «الرمادی» در استان «الانبار» منفجر کردند. از دیگر سو، به گزارش النشره، «گرد مولر» وزیر کمک به توسعه آلمان در سخنانی قطر را متهم کرد که از گروه تروریستی داعش در عراق حمایت مالی می‌کند. چندی پیش نیز «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق، قطر و عربستان را به حمایت مالی و نظامی از گروه تروریستی داعش متهم کرده بود. قطر همچنین حامی اصلی گروه تروریستی «جبهه النصره» در سوریه به شمار می‌رود. این در شرایطی است که گفته می‌شود امیر داعش در شهر المقدادیه در شمال شهر «بعقوبه» در استان دیالی در کمین نیروهای ویژه امنیتی در نزدیکی المقدادیه گرفتار و کشته شد.

به گزارش سومریه نیوز، سرلشکر «جمیل الشمری» فرمانده پلیس استان «دیالی» گفت که «کیلان المقدادی» امیر داعش در شهر المقدادیه در شمال شهر «بعقوبه» در استان دیالی در کمین نیروهای ویژه امنیتی در نزدیکی المقدادیه گرفتار و کشته شد. الشمری افزود که در این کمین دو معاون المقدادی نیز توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

ناکامی نیروهای عراقی در بازپس‌گیری تکریت

همزمان منابع اعلام کردند که گروه‌ مسلح داعش با حمله گسترده نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری شهر تکریت مرکز استان صلاح‌الدین مقابله کرد. به گزارش شبکه الجزیره منابع داخلی اعلام کردند که اعضای داعش دست به یک ضدحمله علیه نیروهای عراقی زدند و تلفاتی را نیز در میان نیروهای عراقی برجای گذاشتند. نیروهای عراقی نیز به دو منطقه «العوجه» و «العوینات» که در جنوب تکریت قرار دارند، عقب‌نشینی کردند. این منابع افزودند:‌ نیروهای عراقی با کمک افراد مسلح طرفدار دولت و هلی‌کوپترهای ارتش توانستند بر ساختمان بیمارستان تکریت واقع در شرق این شهر تسلط یابند. وی افزود: عملیات برای بازپس‌گیری کامل تکریت ادامه خواهد داشت و نیروهای عراقی دو بار در پی پیشروی از چند محور در پس گرفتن این شهر شکست خوردند اما بعد از بمب‌گذاری ساختمان‌ها و خیابان‌های منتهی به مرکز شهر به دست داعش مجبور به عقب‌نشینی شدند. در این شرایط اما پنتاگون اعلام کرد، ارتش آمریکا به حملات خود علیه مواضع داعش و همچنین تلاش‌هایش برای کمک انسان‌دوستانه به غیرنظامیان عراق ادامه خواهد داد. به گزارش شینهوا، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: هیچ چیز در مورد عملیاتی که ما در عراق انجام می‌دهیم، تغییر نکرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: حملات هوایی در دو حوزه عملیاتی مجاز هستند که این دو حوزه شامل کمک‌های انسان دوستانه و محافظت از تجهیزات و کارکنان آمریکایی مستقر در عراق است. وی تصریح کرد: حملات هوایی در اطراف سد موصل شامل هر دو حوزه عملیاتی می‌شود. این مقام آمریکایی اعلام کرد: ما معتقدیم اگر سد موصل در کنترل داعش باقی می‌ماند، این امر می‌توانست تبعاتی داشته باشد که شامل تاثیر بر بغداد نیز می‌شد. وی اضافه کرد: نیروهای عراقی و کرد همچنان کنترل سد موصل را که بزرگ‌ترین سد عراق است، در اختیار دارند. وی همچنین گفت که نیت‌های داعش در زمانی که کنترل سد موصل را بر عهده داشت، مشخص نبود و این نیت‌ها به‌طور قطع با منافع مردم عراق سازگاری نداشت. این درگیری‌ها پس از کنترل نیروهای پیشمرگ کرد بر سد موصل و اطراف آن صورت گرفته است.