تغییر نقطه هدف تورم
دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهور دیروز در سخنان مهمی از تغییر سیاست‌گذاری دولت برای «نقطه هدف تورم» در پایان سال‌جاری خبر داد؛ تغییری که پیشنهاد آن دو ماه پیش برای اولین بار از سوی «دنیای اقتصاد» ‌مطرح شد. دولت پیش‌تر اعلام کرده بود که به‌دنبال موفقیت در کاهش تورم به زیر 35 درصد در پایان سال 92، نقطه تورمی سال 93 را زیر 25 درصد هدف‌گذاری کرده است؛ اما دیروز روحانی ضمن ابراز رضایت از روند مهار تورم اعلام کرد که دولت نقطه هدف تورمی را بازنگری و این بار زیر 20 درصد تعیین کرده است. «دنیای اقتصاد» در سرمقاله روز چهارم تیرماه با عنوان «لزوم بازنگری در تورم هدف سال 93» برای اولین بار این پیشنهاد را مطرح کرد؛ اگرچه هنوز اعتقاد دارد که نقطه هدف باید زیر 15 درصد تعیین شود. در همین زمینه، در سرمقاله سه روز پیش «دنیای اقتصاد» به قلم سیدمهدی برکچیان استدلال شده است که عدم دقت در تعیین نقطه هدف تورم می‌تواند نرخ تورم را مجددا از سال 94 به روند صعودی برگرداند. سخنان رئیس‌جمهور درباره تغییر نرخ تورم هدف در شرایطی عنوان شد که او موضوع رکود اقتصادی را هم فراموش نکرد و تاکید کرد که تا پایان امسال رشد اقتصادی از انجماد زیر صفر خارج و مثبت خواهد شد.




پیشنهاد «دنیای اقتصاد» پذیرفته شد
تغییر نقطه هدف تورم

گروه خبر: «تورم به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید»؛ این وعده دیروز رئیس‌جمهوری در هفتمین سفر استانی‌اش به استان اردبیل بود.



به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی همچنین روز گذشته در دیدار عمومی با مردم اردبیل گفت که امروز مردم می‌توانند نسبت به آینده اقتصاد کشور امیدوار باشند.رئیس‌جمهوری افزود: می‌دانید که در سال گذشته، دولت یازدهم در شرایطی کار را آغاز کرد که کشور با تورم بسیار شدید و سرسام‌آور بالای ۴۰ درصد و رکود عمیق مواجه بود. در آغاز دولت در برنامه‌ای که برای مردم در صدا و سیما تشریح کردم گفتم تا پایان سال ۹۲ ما تورم را به ۳۵ درصد خواهیم رساند. این کار به حول و قوه الهی انجام شد. تورم به ۳۴ درصد رسید، کمتر از معیار و شاخصی که اعلام شده بود و در آغاز امسال اعلام کردم که پایان سال ۹۳ تورم ما به ۲۵ درصد خواهد رسید. امروز در محضر مردم شریف اردبیل اعلام می‌کنم که پایان سال ۹۳، تورم ما به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید. دولت در تمام فرازونشیب‌ها، یک ثبات و آرامشی را در صحنه اقتصاد و در بازار در این کشور به‌وجود آورده، امروز مردم می‌توانند نسبت به آینده اقتصاد کشور امیدوار باشند. اگر رشد اقتصادی در سال ۹۱ منهای ۸/۶ درصد بود، در پایان سال ۹۲ به منهای ۱/۱ درصد رسید، این به معنای یک حرکت مثبت در صحنه اقتصاد است و در پایان سال ۹۳ رشد اقتصادی ما به حول و قوه الهی مثبت خواهد بود.

وی افزود: گرچه هنوز در شرایط تحریم هستیم و در زمینه سیاست خارجی قدم‌های مهمی پیش‌رو داریم که باید برداریم، اما در عین حال سازمان تحریم غیرقانونی علیه ملت ایران دچار ترک شده است.

تا پایان آذرماه امسال ۷ میلیارد دلار از پول ایران را که تحت تحریم قدرت‌های بزرگ بوده است، آزاد کرده‌ و آزاد خواهیم کرد.

افراط را کنار بگذارید

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی سپس گفت: امروز لحن روزنامه‌ها و رسانه‌های ما متفاوت شده است، گروه‌های سیاسی نسبت به یکدیگر با لحن آرام‌تری سخن می‌گویند، قوای سه‌گانه در کنار یکدیگر با ادب و احترام و تعامل بیشتری زندگی می‌کنند. بزرگان این جامعه امروز مورد احترام هستند. من از یک عده محدودی که هنوز از اخلاق گذشته دست برنداشته‌اند، خواهش می‌کنم آنها هم افراط را کنار بگذارند، ما همه برادریم. ما همه ایرانی، برادر، مسلمان و عاشق خاندان رسالت هستیم، باید همه ادب، احترام، اخوت، مروت و برادری را از پیامبر بزرگ اسلام (ص) و خاندان رسالت بیاموزیم و روز به‌روز صمیمی‌تر باشیم.

بازگشت رفاه به زندگی مردم

روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ما با دیپلمات‌های برجسته که تجربه کافی در این کار دارند در برابر قدرت‌های جهان پای میز مذاکره می‌نشینیم، از حقوق ملت دفاع می‌کنیم، ان‌شاءالله هم حق هسته‌ای خودمان را حفظ خواهیم کرد و هم رفاه را به زندگی مردم باز‌خواهیم گرداند.

وعده‌های روحانی برای استان اردبیل

* مجموعا ۶۷ طرح در سال ۹۳ و ۹ طرح در سال ۹۴ در این استان اجرایی خواهد شد که به تفصیل در شورای اداری استان توضیح داده می‌شود.

* بزرگ‌ترین طرحی که این دولت برای این استان ظرف سه، چهار سال آینده دارد و عملیاتی خواهد کرد، مساله شبکه‌های آبیاری است.

* مجموعا ما برای کشور برای شبکه‌های آبیاری به‌ویژه در مناطق مرزی ۸ میلیارد دلار در این دولت مدنظر قرار دادیم.

* موضوع دوم آبرسانی به شهر اردبیل است. اجرای طرح از سد یامچی که ان‌شاءالله این طرح امسال و سال آینده و در سال ۹۵ به بهره‌برداری و اتمام خواهد رسید. طرح بعدی نیروگاه سبلان است که بخش بخار آن ان‌شاءالله در همین امروز آغاز خواهد شد و ۴۸۰ مگاوات به برق اضافه خواهد شد.