ایرنا: معاون اکتشافی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به رتبه برتر ایران از نظر ذخیره اکتشافات نفتی گفت: ایران تا 60 سال آینده نفت و تا 200 سال دیگر گاز دارد.

نبهمن سلیمانی با بیان این موضوع افزود: هم اکنون ایران از نظر ذخیره اکتشافات نفتی در دنیا رتبه برتر دارد؛ ضمن آنکه در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ و ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ به ترتیب موفق به کسب رتبه نخست جهانی در زمینه اکتشافات گاز و نفت شد.

وی شانس موفقیت حفاری اکتشافی در ایران را بیش از متوسط جهانی اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون شانس موفقیت حفاری اکتشافی در ایران بیش از ۷۰ درصد است؛ ضمن آنکه در سال ۱۳۹۱ موفق شدیم شانس اکتشاف را با یک رکورد جدید تا ۹۰ درصد ارتقا دهیم.

براساس گزارش‌ها، برنامه‌های اکتشافی در سه سال نخست برنامه پنجم توسعه ۹۵ درصد پیشرفت داشته است. مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران آبان سال گذشته، تعداد میدان‌های کشف شده نفتی و گازی در حوضه‌های رسوبی ایران را به ترتیب ۱۷۸ و ۷۰ میدان اعلام کرده و گفته بود: از ۱۷۸ میدان نفتی کشف شده، تعداد ۱۷۶ میدان در حوضه زاگرس و خلیج فارس و ۲ میدان در حوضه ایران مرکزی بوده است؛ ضمن اینکه از میان میدان‌های گازی کشف شده، ۶۵ میدان گازی نیز در حوضه زاگرس و خلیج فارس، ۲ میدان در حوضه ایران مرکزی و ۳ میدان در حوضه کپه داغ قرار دارد.