بیزینس مانیتور بااشاره به اینکه پتانسیل تولید ثروت ازطریق سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تجاری در ایران بالا است، نوشت: «ایران به‌دلیل دارا بودن جمعیت بالا، زیرساخت‌های مناسب و منابع طبیعی غنی، می‌تواند یک فرصت سرمایه‌گذاری جذاب باشد.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشریه بیزینس مانیتور در این گزارش افزود: «با وجود مزیت‌های ایران، تحریم‌ها جلوی حضور سرمایه‌گذاران خارجی و رشد اقتصاد داخلی این کشور را گرفته است. به‌علاوه، بوروکراسی فراگیر در ایران و محدود بودن فناوری‌‌ها و زیرساخت‌های موجود، موجب ایجاد ریسک‌های قابل توجهی از نظر هزینه‌ها و تاخیر‌ها جهت انجام فعالیت‌های تجاری احتمالی در این کشور می‌شود.»

از نظر این نشریه، به‌طور کلی، ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی دارای ریسک‌های عملیاتی اساسی زیادی است. به دلیل تحمیل تحریم‌ها که مانع از جریان کالا، تکنولوژی و پول از ایران به مناطق دیگر جهان و برعکس شده است، ریسک بالایی در ایران می‌بینیم. به علاوه، این تحریم‌ها موجب بالا رفتن نرخ تورم در ایران شده‌اند که می‌تواند در مناطق شهری به ۲۸ درصد برسد.

به‌اعتقاد بیزینس مانیتور، تحریم‌ها همچنین موجب افزایش خروج ایرانی‌های تحصیلکرده از کشور برای یافتن کار مناسب شده است. رویکردهای غرب نسبت به ایران که منجر به این تحریم‌ها شده، همچنین فعالیت‌های تجاری و اقدامات در ایران را پرهزینه‌تر می‌سازد.

از نظر این نشریه تحولات اخیر که موجب کاهش جزئی تحریم‌ها علیه ایران شده، می‌تواند شروعی باشد برای پیوستن مجدد ایران به اقتصاد جهانی. اگر این اتفاق رخ بدهد، ما پیش‌بینی می‌کنیم که بسیاری از خطرات سرمایه‌گذاری و تجارت در ایران به نحو قابل‌توجهی در طول زمان کاهش یابد و ایران را به یک کشور تا حدی جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل کند.براساس این گزارش ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفتی و دومین ذخایر بزرگ گازی اثبات شده جهان را دراختیار دارد و این بدان معنا است که پتانسیل تولید ثروت ازطریق سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تجاری در ایران بالا است. به‌خصوص صنعت گاز طبیعی ایران توسعه‌نیافته است و عمدتا از آن برای تامین نیاز داخلی استفاده شده است، زیرا تحریم‌ها فرصت‌ها را برای صادرات آن محدود کرده اند.

به علاوه، ایران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، فرصت قابل‌توجهی برای افزایش اهمیت و روابط تجاری جهانی‌اش دارا است. در خشکی، ایران کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیرها را برای ترانزیت کالا بین اروپا و شرق آسیا و همچنین بین بخش اعظمی از روسیه و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارد. همچنین باتوجه به دارا بودن شبکه ریلی نسبتا قوی و نیاز به تنها بهبود معقول زیرساخت‌های جاده‌ای‌اش، در‌صورت لغو تحریم‌های مسافرتی و تجاری می‌تواند از موقعیت جغرافیایی خود به‌عنوان یک قطب ترانزیتی در بین چند منطقه مهم، کمال استفاده را ببرد.بیزینس مانیتور نوشت: «ایران چند ویژگی کلیدی دارد که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب و سودآور باشد. هزینه پایین تسهیلات اساسی، پایین بودن هزینه‌های عمومی کسب‌وکار و سهل‌گیری نسبی‌ که با استفاده از آن قراردادها می‌توانند اجرایی شوند، این ویژگی‌ها را تشکیل می‌دهد.»

از نظر این نشریه درصد بالای باسوادی و آموزش‌های ابتدایی در بین نیروی کارگر ایرانی نیز ریسک کارفرمایان را کاهش می‌دهد، اما نرخ بالای بیکاری به معنای نبود تجربه کار و مهارت‌های مفید در درون این نیرو‌ها است. میزان بالای امنیت کارگران خارجی یک مزیت اساسی برای کسب‌وکارهایی است که به دنبال ورود به ایران هستند و به دلیل سیستم قضایی و سیاست‌گذاری موثر و کافی عمدتا پابرجا باقی‌مانده است.براساس این گزارش موضوعات مربوط به امنیت اتباع خارجی می‌تواند بسته به نحوه پذیرش تحولات جدید بین‌المللی توسط ایرانیان مهم تر شود. اگر پذیرش این تحولات نامناسب باشد، همزمان با اعلام افزایش یا پا برجا باقی ماندن تحریم‌ها، تنش‌ها می‌تواند تشدید شود و این موضوع می‌تواند هزینه‌های سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.