خبرگزاری مهر: وزیر نیرو با تشریح چهار سناریوی افزایش ظرفیت تولید برق پاک و تجدیدپذیر در ایران از کشف بزرگ‌ترین تونل بادی جهان در منطقه خواف خراسان رضوی خبر داد و اعلام کرد: 40 توربین در اولین مزرعه برق بادی ایران راه‌اندازی می‌شود.

حمید چیت‌چیان افزود: سال جاری با تصویب قوانینی از سوی مجلس سیاست‌های اجرایی جدیدی برای توسعه ظرفیت تولید برق پاک در کشور تدوین و اجرایی شده است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه خرید تضمینی برق تولیدی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر همچون نیروگاه‌های برق بادی و خورشیدی در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: علاوه بر این با راه‌اندازی هر نیروگاه برق تجدیدپذیر از محل صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی، گازوئیل و سوخت مایع به مدت دو سال منابعی در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار می‌گیرد. این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه تامین تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی سومین راهکار حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور است، گفت: علاوه بر این برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی حدود ۵۰ درصد هزینه ساخت تاسیسات به بخش خصوصی در قالب وام پرداخت خواهد شد. این مقام مسوول با اشاره به دستیابی ایران به دانش فنی طراحی و ساخت توربین‌های ۵/۲ مگاواتی برای نیروگاه‌های برق بادی بیان کرد: هم اکنون اولین مزرعه برق بادی کشور با نصب
7 واحد توربین راه‌اندازی شده که قرار است در این مزرعه در مجموع 40 توربین 5/2 مگاواتی نصب و راه‌اندازی شود. چیت‌چیان همچنین از امضای حدود 944 مگاوات قرارداد برای ساخت نیروگاه‌های برق بادی از سوی بخش خصوصی در کشور خبر داد و یادآور شد: احداث این نیروگاه‌های برق بادی در مراحل مختلف پیشرفت اجرایی قرار دارند. وزیر نیرو از کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی، افزایش راندمان و پایداری شبکه برق، کاهش تلفات و اتلاف انرژی، صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی و گازوئیل به‌عنوان مهم‌ترین دستاوردهای ساخت و توسعه نیروگاه‌های برق بادی و خورشیدی در کشور یاد کرد.

این عضو کابینه دولت ظرفیت فعلی تولید برق بادی در کشور را حدود 142 مگاوات اعلام کرد و افزود: تاکنون علاوه بر مزرعه بادی کهک در تاکستان، نیروگاه‌های عظیم برق بادی در منجیل، بینالود، خواف و شمال شرق کشور راه‌اندازی شده است. این مقام مسوول از تونل خواف به عنوان بزرگ‌ترین تونل بادی جهان یاد کرد و گفت: احداث نیروگاه برق بادی در خواف با توجه به پتانسیل بالای وزش باد موجب شده است که این واحد نیروگاهی به جای 40 درصد متوسط جهانی با بیش از 60 درصد ظرفیت اقدام به تولید برق پاک بکند.