دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مشاور معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کشور به یک دگرگونی اقتصادی نیاز دارد، گفت: تاکنون ساختار اقتصادی کشور متکی بر واردات بوده؛ اما دولت یازدهم تلاش دارد با ایجاد شرایط مطلوب برای بخش خصوصی زمینه صادرات کالای ایرانی و تغییر ساختار اقتصاد کشور را فراهم کند. رستم قاسمی در همایش بررسی راهکار‌های روان‌سازی تجارت بین استان خوزستان و کشور عراق با اشاره به اختصاص پنج میلیارد دلار اعتبار برای کمک به تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی در کشور عراق افزود: این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، با بهره کم و برای تجار ایرانی سرمایه‌گذار در کشور عراق در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق گفت: این مبلغ می‌تواند برخی از مشکلات نقدینگی تجار و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کشور را برای صادارت به کشور عراق حل کند.

قاسمی بیان کرد: در سند چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴، صادرات کشور باید به مرز ۲۰۰ میلیارد دلار برسد که با توجه به بالا بودن این رقم، باید روش‌های نوین اقتصادی و تجاری جایگزین روش‌های گذشته شود.

وی با اشاره به حضور بخش خصوصی و کمک این بخش به رونق اقتصادی کشور افزود: باید شرایط حضور سرمایه‌گذار را به بهترین شیوه فراهم کرد؛ زیرا این روش کمک می‌کند که نقدینگی در جامعه تامین شده و با این روش فقر در کشور از بین برود.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق افزود: برای افزایش صادرات ایران به کشور عراق باید موانع پیش روی بازرگانان برطرف شود که این امر به مطالعات جامعی نیاز دارد.

قاسمی با بیان اینکه دولت تلاش بسیاری برای خروج از رکود اقتصادی دارد، اظهار کرد: امروز از دغدغه‌های اصلی دولت یازدهم توسعه اقتصادی برای خروج از رکود فعلی در اقتصاد کشور است و این توسعه تنها با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی محقق می‌شود.

وی در ادامه گفت: نبود مدیریت واحد در مناطق مرزی از مشکلات اساسی در این زمینه است که با توجه به نگاه ویژه دولت به این بخش راهکارهایی برای حل مشکل بازرگانان و تجار در مرزهای کشور ارائه شده است.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری بیان کرد: افزایش صادرات با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور قابل دستیابی است.

قاسمی با اشاره به اینکه سهم ایران از بازارهای کشور عراق کافی نیست، افزود: برای حضور در بازارهای کشور عراق باید به فکر ایجاد تجارتی پایدار با این کشور باشیم و می‌توان با احداث شهرک صنعتی در کشور عراق یا در مرز بین دو کشور به این تجارت استحکام بیشتری داد.

استاندار خوزستان نیز با تاکید بر حضور فعال تجار و سرمایه‌گذاران خوزستانی در بازار کشور عراق بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی کشور عراق، تجار و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خوزستان می‌توانند حضوری موفق در بازارهای این کشور داشته باشند.

عبدالحسن مقتدایی افزود: خوزستان نقش اساسی در بخش منابع ملی و اقتصاد کشور دارد و از گذشته دو شهر بندری آبادان و خرمشهر در این اقتصاد بسیار موثر بوده‌اند.

وی گفت: سرمایه‌گذاران خوزستانی باید در کشور عراق حضور فعالی داشته باشند؛ زیرا این امر موجب رونق اقتصاد این استان، و تولید و اشتغال می‌شود.

نماینده عالی دولت در خوزستان تاکید کرد: متاسفانه در تمام کشور امکانات به سمت و سوی مرکز هدایت شده و تمامی اختیارات در دست مسوولان مرکز است؛ در استان‌ها نیز این مسوولیت به مراکز استان‌ها منتقل شده، که این امر یک آفت بزرگ برای کشور است.

مقتدایی ادامه داد: حضور در بازارهای عراق حق تجار و بازرگانان خوزستانی است و اگر تاکنون تجار سایر استان‌ها در عراق حضور داشته‌اند، فرصتی است که از دست تجار خوزستان رفته است.

وی بر ایجاد مدیریتی واحد در مرزهای استان تاکید کرد و افزود: با ایجاد مدیریت واحد در مرزهای خوزستان با کشور عراق، فعالیت و ورود و خروج تجار نیز ساماندهی می‌شود.

استاندار خوزستان با تاکید بر شناخت کافی از نیاز بازار کشور عراق بیان کرد: تاکنون چند پیمانکار از خوزستان در استان‌های کشور عراق مستقر شده که به‌دلیل شناخت کافی از فرهنگ و ارتباط قوی با اقوام و نیاز‌های مختلف در این کشور، توانسته‌اند در بازار عراق موفق باشند.

مقتدایی گفت: برای بهبود وضعیت بخش صادرات خوزستان لازم است جلسات بیشتری بین بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی و مسوولان استانی برگزار شود.

وی با بیان اینکه باید تسهیلات و بستر لازم برای حضور و فعالیت بخش خصوصی فراهم شود، افزود: دولت نگاه ویژه‌ای به بخش اقتصاد و رونق اقتصادی دارد؛ اما برای حضور هرچه بهتر بخش خصوصی و رونق اقتصادی باید زمینه کار این بخش را به بهترین شکل فراهم کرد.

نماینده ویژه استاندار خوزستان در امور کشور عراق نیز در این همایش با اشاره به اینکه بازار کشور عراق آماده حضور تجار و بازرگانان بخش خصوصی خوزستان است، بیان کرد: با توجه به شرایط خاص و ویژه کشور عراق، فضای لازم برای حضور تجار و بازرگانان خوزستانی در این کشور

مهیا است.

علیرضا شیخ رباط بیان کرد: بازار کشور عراق، بازار پر رقابتی است و با توجه به مشترکات بین خوزستان و کشور عراق از نظر فرهنگی، اقتصادی و امنیتی، تجار این استان می‌توانند در بازار این کشور حضوری فعال داشته باشند.

وی گفت: روابط با عراق موضوعی است که از نظر راهبردی از اهمیت خاصی، هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی برخوردار است.