عاقله ترابی: 15-10 سال قبل کمتر کسی تصور می‌کرد یک دستگاه کوچک ارتباطی چنین نقشی در زندگی ما داشته باشد. به‌رغم خیال‌پردازی‌هایی که معمولا در عرصه علم نسبت به آینده صورت می‌گیرد تصور واقع‌گرایانه از آینده این دستگاه ارتباطی کوچک از محدوده ارتباطات انسانی فراتر نمی‌رفت. پیشرفت‌های سریع ولی تخمین‌زنندگان آینده را محتاط‌تر کرده است. دستگاهی که یک دهه قبل صرفا به بهبود ارتباط انسانی منجر شده بود حالا به همه جنبه‌های زندگی انسانی دست‌اندازی کرده است. در این گزارش تلاش می‌کنیم نه بر اساس رویاپردازی که مطابق بهبود تکنولوژی‌های موجود، تصویری از آینده موبایل و نقش آن در زندگی ارائه دهیم.


بلوتوث نسل ۴ جایگزین دسته کلیدها
بلوتوث یکی از قدیمی‌ترین تکنولوژی‌های موجود روی موبایل‌ها است و هنوز هم یکی از محبوب‌ترین امکانات برای اتصال بین دو موبایل، ارسال فایل و همچنین اتصال به دستگاه‌های جانبی مثل بلندگو، پرینتر یا هدفون بی‌سیم است. نسخه چهارم این تکنولوژی (که اخیرا به ۱/۴ به روز شده) به بلوتوث کم‌انرژی(LE)مشهور است و به همین دلیل انواع و اقسام ابزارهای پوشیدنی مانند دستبندها یا ساعت هوشمند از این نسخه از بلوتوث پشتیبانی می‌کنند. اما واقعیت این است که این تازه آغاز راه است. به زودی در بازار شاهد انبوه قفل‌هایی خواهیم بود که با استفاده از بلوتوث نسخه ۴ و یک اپلیکیشن روی موبایل باز می‌شوند. در حالی که چند روز قبل نمونه‌های اولیه چنین قفل‌هایی به بازار عرضه شدندt اما تخمین کارشناسان بر این است که تا بهار سال آینده محصولات مختلفی از قفل‌های خانگی گرفته تا کلیدهای اتاق‌های هتل‌ها به بازار عرضه خواهند شد. در آن صورت به زودی دسته کلیدها را فراموش خواهیم کرد.


مانیتورهای سلامتی و بیوسنسورها
امسال شاهد انواع و اقسام محصولات مرتبط با سلامتی و ورزش در بازار بودیم که با دستبند یا ساعت هوشمند ترکیب شده بودند. به‌زودی اما شاهد رشد این سنسورها خواهیم بود که با استفاده از یک اپلیکیشن اطلاعات خود را به موبایل منتقل می‌کنند. بیوسنسورها به زودی با لباس و کفش و سایر لوازم زندگی ما ترکیب می‌شوند. در تابستان امسال نمونه‌هایی از این دستگاه‌ها از جمله Sensoria smart socks یا عینک هوشمند گوگل را دیده‌ایم. اما همانند دستبندهای هوشمند و ساعت‌های هوشمند بلوتوث نسخه ۴ برای انتقال اطلاعات از این لباس‌های هوشمند به کار خواهد آمد. اطلاعات به دست آمده از این سنسورها از طریق اینترنت مورد تحلیل قرار گرفته و مانیتور می‌شود.
طی چند سال آینده وقتی برای خرید یک لباس به فروشگاه مراجعه می‌کنید در کنار سایز و رنگ از شما پرسیده می‌شود که به چه نوع سنسوری نیاز دارید. تنها مشکلی که الان وجود دارد این است که آیا لباس‌های هوشمند را هم می‌توان با ماشین لباسشویی شست؟


پایان اینترنت روی سیم با LTE پیشرفته
نسل چهارم موبایل یا LTE که به LTE پهن باند یا LTE-A مشهور است سرعت بالاتری در اختیار ما قرار می‌دهد. سرعت انتقال دیتا در این نسل بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است و حدود ۲۰ برابر سریع‌تر از نسل چهارم فعلی 4G LTE است که در شبکه‌های موبایل شاهد آن هستیم. این نسل جدید حدود ۶ برابر سریع‌تر از سرویس‌های کابلی فعلی است که از طریق شرکت‌های اینترنتی و کابل‌های زمینی ما را به اینترنت متصل می‌کند.
تعدادی از اپراتورهای موبایل که تکنولوژی سلولی دارند به‌طور محدود عرضه سرویس‌های مبتنی بر این نسل را آغاز کرده‌اند. اما اجرای این نسل چیزی فراتر از اتصال با سرعت بالاتر به موبایل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به همین دلیل بسیاری تصور می‌کنند احتمالا با فراگیر شدن این نسل دیگر شاهد انقضای اینترنت کابلی(ADSL)خواهیم بود.


اتصال اتوماتیک به وای فای
هم اکنون وقتی شما از مکانی به مکان دیگری می‌روید اتصال به شبکه سلولی بدون اینکه شما کاری انجام دهید انجام می‌شود. در واقع اتصال شما به موبایل به ندرت قطع می‌شود. در زمینه اینترنت و استفاده از وای‌فای اما این‌گونه نیست. شما در طول روز مرتبا از یک شبکه وای‌فای به شبکه دیگری می‌روید و اگر پسورد را ذخیره نکرده باشید مجبور به وارد کردن مجدد آن هستید. نسل جدید وای‌فای یا Passpoint WI-FI تا سال ۲۰۱۶ به شما اجازه می‌دهد که یک شبکه سلولی وای‌فای ایجاد کنید و در آن زمان در هنگام ترک خانه و حتی در طول یک پرواز خارجی هم به شبکه وای‌فای خود متصل بمانید.


دیگر به پسورد احتیاجی نخواهید داشت
به زودی با اثر انگشت، شناسایی از روی صورت یا چشم یا از روی صدا می‌توان قفل گوشی موبایل را باز کرد و دیگر نیازی به پسورد یا ترسیم یک الگو برای ورود به گوشی نخواهید داشت.
موتورولا تکنولوژی اسکن اثر انگشت خود را در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد، اپل هم سال گذشته اثر انگشت را به آی فون ۵ اس خود وارد کرد که به TouchID مشهور است. اچ‌تی‌سی هم این قابلیت را به فبلت One Max خود اضافه کرد و ال جی و سامسونگ هم سنسورهای اثر انگشت را به گوشی‌های پرچمدار خود یعنی گلکسی S5 و G3 وارد کرده‌اند.
برخی از گوشی‌های اندرویدی امروزه از تکنولوژی اسکن چشم‌ها از طریق یک اپلیکیشن استفاده می‌کنند و تکنولوژی شناخت و تحلیل صدا هم به سرعت در حال پیشرفت است. همه اینها به ما یادآور می‌شوند که به زودی و با توسعه سنسورهای بیومتریک باید با پسوردها خداحافظی کنیم.


پایانی بر دردسرهای شارژ موبایل
امروزه خانه‌های ما به سیم‌کشی‌های مختلفی از درون دیوارها مجهز است که به میهمانان اجازه می‌دهد شارژر دستگاه موبایل خود را به هر سوکت یا پریزی وارد کنند و از طریق آن به شارژ موبایل بپردازند. شارژرهای بی‌سیم همانند آنچه هم‌اکنون برخی از مسواک‌های برقی از آن برخوردارند تکنولوژی در حال استفاده‌ای است، اما با بهبود آن در آینده عملا دیگر در آینده موبایلی را متصل به پریز نخواهیم دید. با رها کردن موبایل روی صفحه مخصوص شارژ عملا دستگاه شارژ خواهد شد اما همچنان این صفحه‌های مخصوص باید به برق AC متصل باشند.
جهان شارژرها به سرعت در حال پیشرفت است و عملا محدودیت‌های سیمی را که هم‌اکنون بخش عمده گرفتاری ذهنی ما است را برطرف خواهند کرد اما باید این واقعیت را هم پذیرفت که با توجه به نیاز روزافزون موبایل‌های جدید به انرژی همچنان دردسر خالی کردن شارژ در چند سال آینده هم گریبانگیر ما خواهد بود.
منبع: CNN