دنیای‌اقتصاد: تبلت‌ها، پدیده‌های اخیر و پرطرفدار دنیای تکنولوژی و محصولات دیجیتال شخصی که در سال‌های اخیر رشد خوبی در بازار داشته و حتی بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را هم به رکود کشانده‌اند. در بازار کشور ما هم این محصولات با استقبال خوبی مواجه شده و طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. درست به همین دلیل هم هست که حالا با تنوع برندها و محصولات مختلف در بازار داخلی تبلت، خریداران با نگاهی دقیق‌تر به جزئیات توجه کرده و آنها را بررسی می‌کنند تا تصمیم نهایی خودشان را برای خرید یک محصول بگیرند. ایرانی‌ها به دنبال تبلت‌های بزرگ‌تر

بررسی‌های اخیر موسسه S&P در این زمینه نشان می‌دهد که تبلت‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید طرفداران بیشتری در میان کاربران داخلی داشته و سهم بیشتری از این بازار را در اختیار دارند. به این ترتیب است که بازار داخلی هم همگام با بازارهای جهانی بیشتر به سمت استفاده از سیستم‌عامل متن باز اندروید تمایل دارد. حالا اپل در بازار ایران و در میان پرفروش‌ترین برندهای بازار تبلت جایگاه چهارم را به خودش اختصاص داده است تا همچنان حاکمیت مطلق این بازار در نیمه اول سال ۹۳ در اختیار تبلت‌های اندرویدی باشد.

این بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که کاربران ایرانی تمایل بیشتری به استفاده از تبلت‌های بزرگ‌تر دارند و به همین دلیل هم هست که تبلت‌هایی با صفحه نمایش ۹ اینچ به بالا در این بازار سهم ۳۴ درصدی را از کل فروش بازار تبلت در نیمه اول سال ۹۳ در اختیار دارند. این در حالی است که تبلت‌های ۷ تا ۹ اینچ با سهم ۴۹ درصدی بیشترین سهم از این بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند. به این ترتیب تبلت‌های کمتر از ۷ اینچی سهم ۱۶ درصدی از این بازار را در اختیار دارند و در نهایت تبلت‌های کوچک‌تر تنها یک درصد از سهم این بازار را به خودشان اختصاص دادند.جالب است بدانید که نظرسنجی‌های S&P در این زمینه نشان می‌دهد که خریداران ایرانی بازار تبلت اولویت‌های مختلفی برای خرید این محصولات برای خودشان در نظر دارند. بر این اساس، خریداران ایرانی بیش از هر عامل دیگری به عملکرد پردازنده اصلی دستگاه اهمیت می‌دهند. بد نیست بدانید که قابلیت نصب سیم‌کارت و برقراری تماس تلفنی از طریق تبلت برای این کاربران اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل هم قابلیت نصب سیم‌کارت برای آنها در اولویت دوم قرار دارد. خریداران ایرانی بعد از اینها به ترتیب به کیفیت صفحه نمایش، کیفیت ساخت بدنه و طراحی ظاهری آن، دوربین و دیگر امکانات جانبی تبلت اهمیت می‌دهند.

تبلت‌ها محبوب‌تر از موبایل‌های هوشمند

در بازار جهانی انواع تبلت‌ها هم مدل‌های اندرویدی همچنان بیشترین طرفداران و خریداران را به خودشان اختصاص داده‌اند. به این ترتیب است که از سال ۲۰۱۱ به تدریج سهم تبلت‌های اپل که مبتنی بر سیستم‌عامل iOS هستند کاهش پیدا کرده و در مقابل سهم تبلت‌های اندرویدی از بازار جهانی انواع تبلت به سرعت افزایش پیدا کرده است. حالا حتی با ورود تبلت‌های ویندوزی به بازار در سال‌های اخیر، همچنان اندرویدی‌ها حاکمیت مطلق این بازار را در اختیار دارند و توانسته‌اند نبض این بازار را در دست بگیرند. این در حالی است که رشد سریع بازار تبلت‌ها علاوه‌بر بازار کامپیوترهای شخصی حالا حتی بازار موبایل‌های هوشمند را هم تحت تاثیر خودش قرار داده است، تا جایی که آمار و بررسی‌های مختلف در این زمینه نشان می‌دهد که رشد فروش انواع تبلت در سال‌های اخیر در بازارهای جهانی بسیار سریع‌تر از موبایل‌های هوشمند بوده است.

نبض بازار تبلت در اختیار اندرویدی‌ها