یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

روزهای کم‌نوسان شاخص کل
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل افت هفتگی 6/0 درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب، سومین هفته منفی بورس تهران در مرداد ماه رقم خورد و شاخص کل از ابتدای سال زیان 5/6 درصدی را به ثبت رساند. در این میان، حجم معاملات افت نسبی را تجربه کرده است که نشان از عدم پویایی بازار سهام دارد. در واقع، ریسک بالای بازار سهام در شرایط فعلی که امید به بازدهی آن در کوتاه مدت پایین است، منجر به کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در آن نسبت به سپرده‌های بانکی با ریسک بسیار پایین شده است. در این شرایط، به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان عاملی است که می‌تواند بار دیگر اقبال سرمایه‌گذاران به بورس را در پی داشته باشد؛ در غیر این صورت چشم انداز بازار سهام در کوتاه‌مدت چندان مناسب ارزیابی نمی‌شود و تداوم نوسانات ملایم محتمل‌تر است.


بازار ارز

دلار روی مرز ۳۱۰۰ تومانی
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا افت 6/0 درصدی را تجربه کرد و با قیمت 3 هزار و 105 تومان به کار خود پایان داد. امید به توافقات هسته‌ای منجر به تداوم روند نزولی دلار شده است. به عبارت دقیق‌تر، نگاه معامله‌گران به بازار ارز «خرسی» (روند کاهشی) شده است که عدم تمایل معامله‌گران جهت خرید را سبب شده است (تضعیف طرف تقاضا). در این شرایط، ارزهای واردشده از سوی توریست‌ها و فروش بخش قابل توجهی از ارزهایی که افراد جهت حفظ سرمایه خود ذخیره کرده بودند منجر به تقویت طرف عرضه دلار شده است. برآیند این دو مساله روند کاهشی برای قیمت دلار را تسهیل کرده است. با این حال، دلار برای کاهش بیشتر مقاومتی جدی در پیش دارد که روند آن را کُند می‌کند.


بازار سکه

سکه در پایین‌ترین قیمت ۶ ماهه
در آخرین روز معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت قابل توجه قیمت مواجه و به قیمت 935 هزار و 500 تومان معامله شد. به این ترتیب، با رسیدن به پایین‌ترین قیمت خود طی 6 ماه اخیر، زیان هفتگی 2 درصدی را به ثبت رساند. همان‌طور که اشاره شده بود، نوسانات ملایم دلار نمی‌توانست اثر شدیدی روی قیمت سکه داشته باشد و سکه بیشتر تحت تاثیر طلای جهانی خواهد بود. در این شرایط، افت شدید اونس طلا و رسیدن آن حتی به محدوده 1273دلاری منجر شد تا سکه در بازار داخلی سطح حمایتی 940 هزار تومانی را شکسته و زیر قیمت مزبور معامله شود. اکنون باید منتظر سخنرانی رئیس فدرال رزرو جهت تبیین سیاست‌های پولی آمریکا بود که جهت بازار طلای جهانی را تعیین خواهد کرد که اثر آن بر بازار سکه منعکس می‌شود.



بازار طلای جهانی

ریزش اونس، برگشت‌پذیر است؟
طی روزهای اخیر، طلای جهانی با افت شدیدی مواجه و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1280 دلار معامله می‌شد. آمار اقتصادی مناسب آمریکا که از جمله آن می‌توان به کاهش نرخ بیکاری، تداوم رونق بازار مسکن و رشد شاخص خرید مدیران (PMI که نشانه توسعه صنعت است) اشاره کرد، احتمال افزایش نرخ بهره را تقویت کرد. همچنین، پس از شکست کف حمایتی 200 روزه در 1287 دلار، فشار فروش از سوی تکنیکالیست‌ها روند نزولی را تشدید کرد. رشد شاخص دلار آمریکا، رکوردهای جدید بازارهای سهام، باقی ماندن محدودیت‌های وارداتی هند (عامل کاهش تقاضا) و روند رو به بهبود تنش‌های منطقه‌ای از جمله دیگر عوامل کاهنده قیمت محسوب می‌شوند. با این حال، به عقیده کارشناسان اگر سخنان یلن، رئیس فدرال رزرو، در کنفرانس جکسون هال نشان از ضعف اقتصادی داشته باشد، احتمالا طلا بار دیگر به سطوح قیمتی قبلی برمی‌گردد.



بازار اوراق مسکن

بازگشت قیمت «تسه»ها به اوج
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد قابل توجه 1/2 درصدی مواجه و به قیمت 96 هزار و 185 تومان معامله شدند. به این ترتیب پس از گذشت حدود یک ماه، به‌رغم قوانین محدودکننده و تمهیداتی که جهت تقویت عرضه این اوراق صورت گرفته بود، بار دیگر این اوراق به قیمت‌های اوج خود در پایان مرداد‌ماه نزدیک شدند. رونق بازار مسکن سناریویی است که از نگاه بسیاری از کارشناسان بسیار محتمل خواهد بود؛ گرچه این مساله به گفته مسوولان با افزایش قیمت‌ها همراه نخواهد بود، اما تقاضای شدید خریداران را به همراه داشته است. این امر، مهم‌ترین عامل رشد قیمت «تسه»ها محسوب می‌شود؛ به‌طوری که مسوولان بازار را نیز در جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت‌ها ناتوان کرده است.



بازار نفت

تداوم مسیر نزولی نفت
طی معاملات روزهای پنج‌شنبه و جمعه، نفت خام آمریکا با افت قیمت مواجه شد و در لحظه تنظیم این گزارش، به قیمت 5/93 دلار بر هر بشکه معامله شد. رشد میزان ذخایر سوخت آمریکا و نشانه‌های تضعیف اقتصاد چین مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت هستند. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (EIA)، طی هفته گذشته، میزان ذخایر گازوئیل آمریکا حدود 585 هزار بشکه افزایش یافته است. همچنین، شاخص‌های تولید در چین، دومین مصرف‌کننده نفت در دنیا، از حد انتظارات پایین‌تر بوده است و برآوردها نشان می‌دهند شاخص خرید مدیران (PMI) از 5/51 به 3/50 واحد رسیده است. به‌عقیده کارشناسان، کاهش ریسک‌های ناشی از عوامل ژئوپلیتیک منجر شده است تا فعالان این بازار به عوامل بنیادی و تعادل طرف عرضه و تقاضا توجه کنند. بنابراین، شواهد موجود مازاد عرضه را نشان می‌دهند که روند رو به کاهش قیمت را منطقی جلوه می‌دهد.