کی‌روش: کفاشیان برد!

دنیای اقتصاد: بالاخره کار تمام شد. کارلوس کی‌روش و علی کفاشیان پشت یک میز نشستند و سنگ‌هایشان را با هم وا کندند. آخرین حرف بعد از این نشست اعلام تفاهم بود و زندگی که فعلا شیرین است، اما جریان مذاکرات را مرور کنید. مذاکراتی که هر دو طرف از آن با خوبی و خوشی یاد می‌کنند. جلسه کارلوس کی‌روش با علی کفاشیان و عباس ترابیان روز پنج‌شنبه در محل فدراسیون برگزار شد و در پایان طرفین برای تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال ایران باهم به توافق رسیدند وبا لبخند از یکدیگر جدا شدند. به این ترتیب قول و قرار ماند برای فردا و اعلام شد قرارداد جدید کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران روز یکشنبه به امضا خواهد رسید.

کی‌روش: یکشنبه تمام می‌کنیم

کارلوس کی‌روش پس از توافق با مسوولان فدراسیون فوتبال برای ادامه همکاری با تیم ملی ایران ابتدا از رفع سوءتفاهم‌ها گفت:« ‌هدف ما این بود که جلسه‌ای را برگزار کنیم تا تمام سوءتفاهماتی که در هفته‌های گذشته با آن روبه‌رو بودیم را برطرف کنیم. با توجه به آنالیزها و بررسی‌هایی که داشتیم به نتیجه بسیار خوبی رسیدیم در نتیجه کفاشیان و من تمام مسائل را بررسی کرده و به توافق رسیدیم. شخصا از رئیس فدراسیون فوتبال به خاطر اینکه بار دیگر این فرصت را به من داد که درخدمت تیم ملی ایران باشم تشکر می‌کنم و با خدمتم می‌خواهم از مردم ایران به خاطر حمایتی که از من و تیم ملی ایران داشتند، قدردانی کنم.»

سرمربی تیم ملی فوتبال با بیان اینکه تنها مسائل کوچک اداری باقی‌مانده است که امیدواریم تا یکشنبه پشت‌سر گذاشته شود، گفت:‌ «فکر می‌کنم توافق ما در یکشنبه نهایی شود و می‌‌گویم که الان دیگر زمان کار کردن است.»

کارلوس کی‌روش درخصوص زمان قراردادش با تیم ملی فوتبال ایران از ماندن تا جام جهانی آینده خبر داد:« هدف اصلی فدراسیون فوتبال و هیات رئیسه همکاری تا جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود، البته جام ملت‌های آسیا را هم پیش‌رو داریم اما هدف اصلی ما حضور در جام جهانی روسیه خواهد بود. مطلبی که کفاشیان از من خواست، صعود به جام جهانی بعدی بود. از همین حالا باید آماده شویم و از جام ملت‌های آسیا آماده‌سازی را برای جام جهانی بعدی آغاز خواهیم کرد. هدف اصلی ما روسیه ۲۰۱۸ خواهد بود و این هدف را از همین امروز دنبال خواهیم کرد.»

به‌نظر می‌رسد فدراسیون در مورد شرط دستیار داخلی جدی است: «امروز در مورد مسائل کلی به توافق رسیدیم و در صحبت‌های کامل و مفصل ما در مورد مسائل جزئی حرفی نشد، البته درخواست فدراسیون فوتبال این است که همیشه دو دستیار ایرانی مانند گذشته در کنار تیم به خاطر مسائل آموزشی حضور داشته باشند مانند زمانی که مارکار و نمازی در کنار تیم بودند، البته هیچ مطلبی به صورت جزئی صحبت و بررسی نشد و در هفته‌های آینده در این باره صحبت خواهیم کرد.» وی در مورد شرایط قراردادش و رقم آن صحبت نمی‌کند: «در این مورد صحبتی نمی‌کنم چون شخصی است البته باید بگویم که امروز به موضوعی در ایران پی بردم که پیش از این نمی‌دانستم آن هم این است که کفاشیان یک مذاکره‌کننده سختگیر است.» کی‌روش از رئیس فدراسیون و قابلیت‌های او در مذاکرات گفت: «وی حساسیت زیادی روی قرارداد داشت و باید اعلام کنم که برنده جلسه امروز کفاشیان بود و دیگر نمی‌خواهم تنها با وی مذاکره کنم.»

وقتی آقای رئیس، خبرنگاران را قال گذاشت!

پس از پایان جلسه در حالی که خبرنگاران برای گرفتن نظرات علی کفاشیان درخصوص توافق وی با ‌کی‌روش به دفتر او رفتند، با امتناع وی از مصاحبه مواجه شدند و جالب اینکه رئیس فدراسیون در پایان این جلسه برای فرار از پاسخگویی به خبرنگاران با عملیاتی پلیسی و در یک چشم به هم زدن آنها را قال گذاشت.

مقاومت کفاشیان مقابل کی‌روش

علی کفاشیان اما یک روز بعد از جلسه بالاخره تن به مصاحبه می‌دهد.او درخصوص روند مذاکراتی که با کی‌روش داشت و به نتیجه رسید، گفت: «چون می‌خواستیم کار را با او ادامه دهیم از ابتدای جلسه بندهای قرارداد را مرور کرده و نظرات یکدیگر را شنیدیم. یکسری مسائل بود که باید اصلاح می‌شد که ما قبول کردیم و یکسری تغییراتی هم بود که باید طبق قوانین کشورمان در این قرارداد لحاظ می‌شد. اینها از جمله مواردی بود که یا ما‌ یا کی‌روش بر سر آنها کوتاه آمدیم و همچنین درخصوص زمان پرداخت مبالغ قرارداد با کی‌روش در نشست روز گذشته با او به صحبت پرداختیم. در هر صورت با صحبت‌هایی که کردیم و توافق بر سر مواردی که مدنظرمان بود، براساس قراردادی که بسته شد، به توافق رسیدیم. در حین جلسه یکسری موارد را به کی‌روش گفتیم او قانع شد و در یکسری موارد دیگر او ما را قانع کرد. در نهایت به تفاهم رسیدیم که بر طبق آن قراردادی امضا شود که هر دو طرف راضی باشند.»

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که آیا قرارداد به‌طور حتم فردا امضا خواهد شد یا نه،‌گفت‌:‌ « قرار شد کی‌روش متن توافق‌نامه اصلی خود را در اختیار وکلای خود قرار دهد تا از لحاظ حقوقی تنظیم شود، بنابراین طی روزهای شنبه‌ یا یکشنبه قرارداد جدید با کی‌روش امضا خواهد شد.» کفاشیان در پاسخ به این سوال که چرا کی‌روش او را به‌عنوان تنها برنده مذاکرات معرفی کرد،‌ گفت: «بالاخره یکسری موارد را می‌خواست که ما قبول نکردیم و گفتیم طبق عرف کشور ما نیست و به او تاکید کردیم تنها با شما قرارداد نداریم و مربیان دیگر هم هستند و در واقع روش کار ما به این شکل است، البته این سخن کی‌روش نظر شخصی خودش بود.»