حدیث موسوی: بازار آهن هفته گذشته را نیز همچون هفته‌های ماقبل با نوسان نرخ انواع فولاد پشت سر گذاشت. اما ماهیت این تغییرات قیمت که در برخی روزها روند صعودی و در روزهای دیگر هفته مسیری کاهنده یا ثابت داشت با هفته‌های گذشته دارای تفاوت‌هایی بود. دو روز ابتدایی هفته معاملاتی گذشته به دلیل انتشار خبر مصوبه جدید سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات شمش و مقاطع با ارز اتاق مبادلات، بازار به طور روانی تحت تاثیر قرار گرفت و متوسط نرخ اغلب مقاطع تا حدودی افزایش یافت، اما از آنجا که رکود تقاضای واقعی و موثر کماکان حرف اول را در معاملات فولاد بازار آزاد و بورس کالا می‌زند این رشد قیمت‌ها دوامی نیاورد و به سرعت از روز دوشنبه همسو با کاهش نرخ فولادهای ساختمانی نظیر تیرآهن و میلگرد، بهای فولادهای صنعتی مانند ورق هم افت کرد و تا پایان هفته این روال تکرار شد.

البته در مصوبه‌ای که خبر از لزوم واردات شمش و مقاطع با ارز متقاضی (ارز حاصل از صادرات یا ارز آزاد) می‌داد، نام ورق ۲ میلی‌متری هم دیده می‌شد، اما به این دلیل که در تولید داخلی این محصول خودکفا نبوده و به میزان زیادی به واردات وابسته‌ایم، ورق ۲ میلی‌متری از مصوبه مذکور استثنا شد و ثبت سفارش آن به همان شیوه قبل، یعنی دریافت ارز دولتی ادامه پیدا کرد. در این مصوبه همچنین تاکید شده که واردات آهن قراضه و گندله به عنوان مواد اولیه تولید فولاد کماکان مانند گذشته با ارز مبادلاتی خواهد بود. طی هفته معاملاتی قبل در بورس کالا هم معادل ۲۱۶ هزار و ۶۷۰ تن انواع فولاد عرضه و حجم معامله ۲۴۶ هزار و ۲۷۰ تن ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه دو هفته پیش به ترتیب حکایت از رشد ۶۰ و ۲۳ درصدی حجم عرضه و معامله فولاد در تالار صنعتی و معدنی بورس داشت. در این هفته بیشترین حجم معاملات محصولات فولادی تالار صنعتی به فولاد مبارکه اصفهان به میزان ۱۳۵ هزار و ۸۰۰ تن اختصاص داشت که هم انواع ورق نورد گرم و سرد را به تابلو معاملات آورد و هم معاملات خارج از بورس این محصولات را در سیستم مبادلاتی مچینگ ثبت کرد. ذوب آهن اصفهان نیز با مبادله ۶۴ هزار و ۳۲۰ تن سلف تیرآهن ۱۴ و ۲۷ پس از فولاد مبارکه بیشترین حجم فروش را در این هفته تجربه کرد. در نهایت پس از این دو شرکت هم فولاد هرمزگان جنوب قرار داشت که توانست بالغ بر ۴۵ هزار تن تختال را در رینگ فولاد بورس کالا در قالب معامله سلف به فروش برساند.

به این ترتیب آخرین هفته معاملاتی فولاد در مرداد ماه در شرایطی به پایان رسید که بازار غیررسمی آهن، مبادلاتی کم‌رونق را تجربه کرد، اما در بورس کالا برخلاف بازار آزاد، دادوستد آهن‌‌آلات با بهبود و تحرک بیشتری روبه‌رو بود.

در این میان فعالان بازار فولاد با تاکید بر اینکه رکود تقاضای مصرفی همچنان مهم‌ترین‌ مشکل صنعت فولاد به حساب می‌آید روزهای کم‌تحرک و بی‌رونقی را برای هفته پیش‌رو پیش‌بینی می‌کنند.

روزهای آرام بازار فولاد ادامه دارد

روزهای آرام بازار فولاد ادامه دارد