روحانی: دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنهاست
گروه خبر: حسن روحانی به‌طور رسمی از رسانه ملی گلایه کرد. گلایه‌ای مبنی بر اینکه «رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنهاست.» او همچنین تاکید کرد درباره اینکه چرا نمی‌گذارند همه خدمات دولت برای مردم تبیین شود، به موقع سخن خواهد گفت. زمانی که خواستم انجام وظیفه مسوولیت اجرای قانون اساسی را شروع کنم برای مردم توضیح خواهم داد چرا این کار دارد با تاخیر انجام می‌گیرد

روحانی در شرایطی روز پنج‌شنبه به انتقاد از صداوسیما و پرداخت که دولت طی یک سال گذشته بارها بر سر موضوعاتی چون پوشش خبری دستاوردهای دولت، سفرهای استانی حسن روحانی و استقبال مردم از این سفرها و نحوه انتخاب مجری‌های گفت‌وگوهای زنده رئیس‌جمهور با مردم از صداوسیما و از مسوولان رسانه ملی انتقاد کرده است. هر چند انتقاد از نحوه پوشش برنامه‌ای دولت از رسانه ملی تاکنون تنها از سوی مشاوران و معاونان رئیس‌جمهور مطرح می‌شد اما سرانجام شکل اطلاع‌رسانی صداوسیما از سفرهای استانی روحانی و عملکرد دولت در یک سال گذشته موجب شد تا روحانی خود زبان به شکایت بگشاید و از رسانه ملی گلایه کند. آخرین باری که دعوای دولت و رسانه ملی به سطح جامعه کشیده شد، بر سر انتخاب مجری‌های گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهوری با مردم بود. اختلاف بر سر انتخاب مجری گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهور با مردم بهمن سال گذشته آغاز شد؛ آنجا که دومین حضور تلویزیونی حسن روحانی در رسانه ملی با حاشیه بزرگی همراه شد. ماجرا از آنجا آغاز شد که روحانی خواستار حضور مجری انتخابی خود در گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش شد و همین موضوع موجب شد تا مصاحبه تلویزیونی رئیس‌جمهوری با تاخیری یک‌ساعته روی آنتن برود. عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما‌‌ نیز همان شب در نامه‌ای به رئیس شورای نظارت بر سازمان صداوسیما خواستار تعیین تکلیف این موضوع شد که حق تعیین مجری در مصاحبه سران قوا با صداوسیماست یا با روسای قوا؟

در نهایت با این نامه حق انتخاب مجری به صداوسیما داده شد، اما گفت‌وگو‌های بعدی زنده روحانی با مردم از صداوسیما با وجود این تنش‌ها بدون حاشیه بود. اما مدتی است که دیگر صحبت بر سر انتخاب مجری گفت‌وگو‌های زنده رئیس جمهور با مردم نیست. اکنون دولت به نحوه اطلاع‌رسانی رسانه ملی اعتراض دارد. در واقع آنچه باعث انتقاد صریح روحانی از صداوسیما شده است، نوع پوشش برنامه‌های سفرهای استانی اوست. اولین اعتراض دولت به این موضوع سال گذشته شکل گرفت. آنجا که سفر استانی او به خوزستان در اخبار صداوسیما بازتاب نداشت و مسوولان رسانه ملی بخش‌های خبری نخستین سفر استانی رئیس‌جمهوری را در مهم‌ترین عناوین روز قرار ندادند و تنها با نشان دادن تصاویر کوتاهی، از این سفر گذشتند. رویکرد بی‌تفاوت صداوسیما به این سفر در شرایطی بود که استقبال خودجوش مردم خوزستان از رئیس‌جمهوری، بدون اعلام قبلی بود و هیچ بنری در سطح شهر برای این حضور نصب نشده بود. روحانی پیش از این اقدام از سوی صداوسیما نسبت به رویکرد این رسانه در مواجهه با اقدامات دولت اعتراض کرده بود. او با انتقاد از این سازمان گفته بود: «گزارشی به من داده‌اند که حتی اخبار مهم کشور و رئیس‌جمهوری، بعد از پخش برخی اخبار بی‌اهمیت قرائت می‌شود. از طرف دیگر صداوسیما تلاش می‌کند به نیروهای رادیکال و مخالف دولت تریبون بدهد، اخبار آنها را پخش کند و دولت را نزد مردم، بی‌اعتبار جلوه دهد.» انتقادی که شاید مهم‌ترین انتقاد رئیس‌جمهور از صداوسیما پس از پیروزی‌اش در انتخابات بود؛ اما نحوه اطلاع‌رسانی از سفر روحانی به خوزستان نشان داد که گلایه روحانی تاثیری در نوع عملکرد صداوسیما ندارد.

خدمات دولت برای مردم بیان نمی‌شود

اما این، همه اقدامات سوال‌برانگیز صداوسیما در پوشش فعالیت‌های دولت نیست. اقدام صداوسیما در پخش همزمان سه سخنرانی مهم ضبط‌شده روحانی با پخش زنده فوتبال، پخش همزمان گفت‌و‌گوی رئیس‌جمهوری با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا با بازی تیم‌های پرسپولیس و سپاهان، انتشار خبر لغو طرح مهر‌آفرین از صداوسیما و نشان دادن چهره با کراوات محمود سریع‌القلم در حاشیه اجلاس مجمع اقتصاد جهانی در شهر داووس سوئیس به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در اخبار صداوسیما، ازجمله مواردی است که اعتراض دولت و همراهانش را برانگیخته است. اما روز پنج‌شنبه روحانی ترجیح داد که خود از رسانه ملی انتقاد کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او با تاکید مجدد بر اینکه کارهای بسیار بزرگی با وجود تحریم‌ها در کشور انجام شده، گفت: «رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی تنها است.» روحانی اضافه کرد: «متاسفانه خدمات دولت برای مردم بیان نمی‌شود و این برخلاف تاکید امام راحل است. امام راحل همواره تاکید می‌کردند که دولت باید خدماتش را به مردم بگوید و خدمات دولت باید در صداوسیما به‌خوبی منعکس شود و رسانه‌ها باید خدمات دولت را برای مردم تشریح کنند، اما درباره اینکه چرا نمی‌گذارند همه خدمات دولت برای مردم تبیین شود، به موقع سخن خواهم گفت.»

رئیس‌جمهوری افزود: «در کدام دولت بوده که در زمینه مساله اقتصادی در عرض یکسال با آن معضلاتی که دولت را تحویل گرفتیم، کارهایی به این بزرگی انجام شده باشد.» روحانی پرسید: «چرا صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و رسانه‌های خارجی باید بگویند که کار دولت ایران در عرصه اقتصاد در تاریخ کشورهای در حال توسعه، کم‌نظیر بوده و چرا صداوسیما نگوید؟» رئیس‌جمهوری گفت: «همه مسوولان در دولت با وجود مظلومیت، باید به وظیفه خود عمل کنند و بدانند که یاری خداوند از هر کس دیگری بالاتر است.» روحانی با اشاره به دیدارهایش با مردم گفت: «مردم بارها به من می‌گویند می‌دانیم چه کسانی و کجاها و چرا شما را اذیت می‌کنند، شما راه‌تان را ادامه بدهید. حضور مردم در صحنه بسیار مهم است و همین محبت مردم نشان می‌دهد که آنان تنها گوش‌شان به رادیو یا چشم‌شان به تلویزیون نیست و چشم و گوش آنان خیلی وسیع‌تر می‌بیند و می‌شنود و خیلی خوب می‌توانند قضاوت کنند.» رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «البته در این راه بسیار سخت و سنگین، باید از مقام معظم رهبری هم سپاسگزاری کنم، چرا که همه جا دولت را حمایت و کمک کرده‌اند.»

دلیل تاخیر را به مردم می‌گویم

روحانی در ادامه « ریاست قوه اجرایی کشور» و از آن مهم‌تر «مسوولیت اجرای قانون اساسی» را دو وظیفه مهم رئیس‌جمهوری دانست و تاکید کرد: «زمانی که خواستم انجام وظیفه مسوولیت اجرای قانون اساسی را شروع کنم، برای مردم توضیح خواهم داد چرا این کار با تاخیر انجام می‌گیرد.»

اختلاف دولت و صداوسیما در شرایطی این روزها شدت گرفته است که عزت‌الله ضرغامی آبان‌ ماه امسال، باید ریاست صداوسیما را به جانشین خود تحویل دهد. آیا جانشین ضرغامی می‌تواند به اختلاف دولت و رسانه ملی پایان دهد؟