تقدیر لاریجانی از موضع روحانی درباره استیضاح
گروه خبر: هفتمین سفر استانی رئیس‌جمهور به اردبیل با پیام او برای همراهی سه قوه برای رسیدن به مقصد نهایی پایان یافت. حسن روحانی روز پنج‌شنبه در دومین روز سفرش به استان اردبیل در حالی خواستار همدلی میان سه قوه شد که یک روز پیش از آن، رضا فرجی‌دانا وزیر علوم با رای عدم اعتماد استیضاح‌کنندگان در مجلس، از سمت تصدی‌گری وزارت علوم برکنار شد.

با این همه، حسن روحانی که به دلیل وعده‌اش برای سفر به اردبیل نتوانسته بود فرجی‌دانا را در روز استیضاح در مجلس همراهی کند، پس از استیضاح از همه دانشجویان، استادان، فرهیختگان و صاحب‌نظران خواست تا به رای مجلس احترام بگذارند. او همچنین ساعتی پس از رای عدم اعتماد مجلس تاکید کرد که نباید این مسائل بین قوا فاصله بیندازد. او روز پنج‌شنبه هم در دیدار با ایثارگران، نخبگان و برگزیدگان استان اردبیل، یک بار دیگر از فرصت برای دفاع از فرجی‌دانا استفاده کرد و با تاکید بر احترام به قانون اساسی و رای و نظر مجلس شورای اسلامی گفت: «خیلی دوست داشتم دکتر فرجی‌دانا، مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد، زیرا او از چهره‌های فرهیخته و دانشگاهی بوده و هست که دیروز به عنوان وزیر و امروز به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهوری فعالیت می‌کند.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری در شرایطی که اظهاراتش مبنی بر انتصاب فرجی‌دانا به سمت مشاور رئیس‌جمهوری با تشویق حاضران روبه‌رو شد، ادامه داد: «در عین حال هیچ‌کس نباید ناراحت شود، ما در چارچوب قانون به رایی که مجلس می‌دهد، احترام می‌گذاریم. برخی قوانین هستند که مجلس تصویب می‌کند و شورای نگهبان آن را تایید می‌کند، اما دولت چندان از این قوانین رضایتی ندارد، اما به عنوان رئیس‌جمهوری موظف به ابلاغ آنها برای اجرا هستم. نمی‌توانیم از این چارچوب خارج شویم، چرا که لج‌بازی‌ها و مقاومت کردن نابجا ضررش بیشتر است.»

او سپس یک بار دیگر خواستار همدلی قوا شد و تاکید کرد: «امروز باید همه و هر سه قوه در کنار هم بایستیم و به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه کنیم تا کار پیش برود و به مقصد برسیم.»

قواعد بازی را بپذیریم

روحانی در بخش دیگری از سخنانش یک بار دیگر به افراط‌گرایان هشدار داد و با بیان اینکه همه جا خواستار اخلاق هستند و خستگی خود را از افراط ابراز می‌کنند، گفت: «در انتخابات سال ۹۲ فکر می‌کردم، رایی که مردم ایران به اعتدال دادند، فقط در ایران صورت گرفته است، اما سران کشورها عنوان می‌کنند که شعار اعتدالی که در ایران آغاز شده، خواست جهانی است و لذا قطعنامه‌ جهان عاری از افراط و خشونت که ایران در سازمان ملل پیشنهاد داد به اتفاق آرا به تصویب رسید و نشان داد در تمام دنیا همه از افراط و خشونت خسته شده‌اند.» رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه امروز شعار اعتدال را به پیش می‌بریم، اضافه کرد: «اقلیت کوچکی هم اگر فکر می‌کنند، «راه» افراط است، آنها نیز به همین مسیر اعتدال که قرآن است، بیایند، ما امت وسط و امت معتدل هستیم. البته در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم، در چارچوب قانون باید قواعد بازی را نیز بپذیریم.»

تقدیر لاریجانی از اظهارات روحانی

اظهارات آرام روحانی پس از استیضاح البته با تقدیر رئیس مجلس همراه شد. علی لاریجانی که یک ماه پیش تلاش کرده بود با پادر میانی و با تشکیل جلسات میان منتقدان عملکرد وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی و وزیر علوم، جلوی استیضاح را بگیرد، اظهارات روحانی درباره استیضاح وزیر علوم را سنجیده و پسندیده توصیف کرد. لاریجانی در شرایطی روز پنج‌شنبه از روحانی تقدیر کرد که روز چهارشنبه هم در آخرین ساعات استیضاح، رضا فرجی‌دانا تلاش کرد یک بار دیگر استیضاح را منتفی کند اما تلاش او بی‌نتیجه ماند. تلاشی که برخی نمایندگان آن را تلاشی نا بهنگام و برخی آن را دوپینگ بی نتیجه توصیف کردند. به هر حال به گزارش «ایسنا»، لاریجانی روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران با تمجید از مواضع رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «دولت به رای مجلس شورای اسلامی احترام می‌گذارد» افزود: «باید این‌گونه موضع‌گیری‌ها پایه و مبنایی برای آینده باشد.» او با بیان اینکه «مجلس به عنوان یک پایگاه اصلی در هر زمانی مواردی را مورد بررسی قرار می‌دهد»، ادامه داد: «وقتی مجلس در یک موضوعی نظر نهایی داد، این امر عاملی برای حرکت‌های بعدی باشد و همه از آن استقبال کرده و به آن احترام بگذارند.» این تنها رئیس مجلس نبود که از اظهارات آرام رئیس‌جمهوری پس از رای عدم اعتماد مجلس به فرجی‌دانا تقدیر کرد. به گزارش انتخاب، آیت‌الله مکارم شیرازی در شب شهادت امام صادق(ع) در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی افزود: «کشور و مملکت با لج و لج‌بازی اداره نمی‌شود، زمانی که شنیدم رئیس‌جمهور گفته به رای مجلس احترام می‌گذارم، خوشحال شدم.»

واکنش به انتخاب نجفی

در کنار این مواضع، انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری، با واکنش‌های منفی از سوی برخی نمایندگان و چهره‌های منتقد دولت روبه‌رو شده است. در اولین واکنش‌ها روز پنج‌شنبه علی‌محمد بزرگواری نماینده شهرستان‌های کهکیلویه، بهمئی، چرام و لنده از روحانی خواست فرد دیگری را به جای نجفی به مجلس معرفی کند. به گزارش خبرآنلاین، او در مراسم تجلیل از خبرنگاران کهکیلویه و بویراحمد گفت: «نجفی یک بار از مجلس رای عدم اعتماد گرفته و رئیس‌جمهور باید به دنبال معرفی فرد دیگری باشد.» محمد‌علی نجفی سال گذشته از سوی رئیس‌جمهوری برای تصدی سمت وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد اما در شرایطی که تنها به یک رای نمایندگان مجلس نیاز داشت، نتوانست رای اعتماد بگیرد و پس از آن از سوی روحانی به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شد. نجفی چند ماه بعد به دلیل آنچه بیماری عنوان کرد از سمت خود استعفا کرد.

واکنش ظریف

همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در واکنش به برکناری وزیر علوم توسط مجلس شورای اسلامی گفت: «چهارشنبه روز خوبی برای روابط دولت و مجلس نبود. دولت یکی از بهترین وزرایش را از دست داد. دکتر فرجی‌دانا فقط وزیر (نیروی اجرایی) نبود بلکه فردی دانشمند، ولایتمدار و فرهیخته است.


محمدجواد ظریف

وزیر امورخارجه

چهارشنبه روز خوبی برای روابط دولت و مجلس نبود. دولت یکی از بهترین وزرایش را از دست داد. دکتر فرجی‌دانا فقط وزیر (نیروی اجرایی) نبود بلکه فردی دانشمند، ولایتمدار و فرهیخته است (ایلنا)