گروه خودرو: یک ماه از موعد تحویل «دنا»؛ عضو جدید خانواده سمند می‌گذرد، اما هنوز از تحویل این خودرو خبری نیست. محصول جدید ایران‌خودرو که 10 هزار دستگاه از آن در آخرین روزهای بهمن سال گذشته پیش‌فروش شد، در حالی غیبتی یک‌ماهه برای ورود به بازار داشته است که شنیده‌ می‌شود تحویل این خودرو تا یک ماه دیگر کلید خورد. شنیده‌ها حاکی از آن است که ایران‌خودرو تا وقتی که از کیفیت بالای این محصول اطمینان کامل حاصل نکند اقدام به تجاری‌سازی و تحویل آن به ثبت‌نام‌کنندگان نخواهد کرد.

اگر پایان شهریورماه را زمان تحویل دنا به مردم در نظر بگیریم، با توجه به تیراژ فعلی این خودرو، این پرسش مطرح می‌شود که آیا تولید فعلی پاسخگوی تعهدات ایجاد شده خواهد بود؟

بر اساس زمانبندی اعلام شده از سوی ایران خودرو، تعهد ۱۰ هزار دستگاهی برای تحویل دنا نهایتا تا آذر ماه سال جاری باید انجام شود. بر همین اساس چنانچه آذر ماه را آخرین زمان برای تحویل این محصول در نظر بگیریم، میانگین تولید دنا باید به ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه در ماه برسد تا تحویل این خودرو طی سه ماه (از پایان شهریور تا آذر ماه سال جاری) انجام شود. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار اعلامی تولید (آمار چهار ماهه)، تیراژ دنا تنها ۱۳ دستگاه بوده است.

اگرچه باید سیاست ایران‌خودرو برای تحویل محصولی با کیفیت را مثبت دانست، اما تیراژ ۱۳ دستگاهی دنا در چهار ماه گذشته درحالی‌که یک ماه نیز از موعد تعیین شده برای تحویل آن می‌گذرد، پرسش‌هایی در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده است: اول اینکه آیا در زمان آغاز پیش‌فروش دنا، ایران‌خودرو به مسالی مانند کیفیت و توانایی تحویل به موقع این محصول آگاه نبوده است؟

پرسش دوم نیز اینجاست آیا ایران خودرویی‌ها از توان تولید خود خبر نداشته‌اند که مرداد ماه امسال را برای تحویل دنا در نظر گرفته‌اند؟ اگر می‌دانسته‌اند، پس چرا اقدام به پیش فروش ۱۰ هزار دستگاهی دنا با موعد تحویل مرداد ماه کرده‌اند؟

اگرچه خودروسازان همواره در مقابل تاخیر در تحویل محصولات از پرداخت «سود مشارکت» و «جریمه تاخیر در تحویل» سخن می‌گویند، اما به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از این دو نتوانند جایگزین «خودرویی» شوند که مشتریان انتظار دارند بر اساس «موعدی» که تعیین شده، آن را تحویل بگیرند.