گروه بورس - هدیه لطفی: روند نزولی حاکم بر بازار سهام روز گذشته با رشدی ضعیف به میزان ۴۱ واحد پس از دو هفته متوقف شد و در پایان معاملات دیروز، دماسنج بازار سرمایه در نیمه محدوده ۷۳ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازار سرمایه طی یک ماه اخیر و به خصوص ۱۵ روز گذشته با روند نزولی قیمت سهام و کاهش شاخص همراه بوده، به‌طوری‌که آخرین رشد نماگر بازار سرمایه در ۲۰ مردادماه و با افزایش ۱۵۰ واحدی شاخص به ثبت رسیده است که پس از آن روند نزولی شاخص از محدوده ۷۴ هزار و ۵۴۷ واحدی آغاز و در این مدت با ۱۱۱۸ واحد کاهش مواجه شده است به این ترتیب شاخص کل در نهایت زیان ۷۹/۱درصدی را در ۱۵ روز عاید سرمایه‌گذاران خود کرده است.

تغییرات ضعیف و محدود شاخص کل با میل به کاهش رقم تپیکس در شرایطی رخ می‌دهد که دولت تمام تلاش خود را برای خروج از وضعیت رکود به خرج داده است. این در حالی است که همچنان بازار سرمایه از کمبود نقدینگی و فعالیت کم حقوقی‌ها رنج می‌برد، در حال حاضر به عقیده برخی کارشناسان سیاست‌های نامشخص درخصوص معادن، پتروشیمی، فولاد و خودرو ابهامات بازار سهام را افزایش داده و دولت و مجلس در این خصوص با یکدیگر هماهنگ نیستند؛ بنابراین تا زمانی‌که این ابهامات برطرف نشود بازار از این وضعیت خارج نخواهد شد. در واقع بسته خروج از رکود، تاکید دولت بر صادرات، ایجاد معافیت‌های مالیاتی، ابلاغ نرخ روز‌شماری بانکی به میزان ۱۰ درصد، تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران، رفع نسبی تحریم‌ها و تاثیر مثبت آن بر وضعیت عملکرد شرکت‌ها در مجموع عوامل مثبتی بودند که در صورت عملیاتی شدن و گذشت زمان، می‌توانند بر روند کلان اقتصاد تاثیر بگذارند که این امر منجر به رشد نماگرهای اصلی بازار سرمایه خواهد شد.

در این راستا، شاهین شایان آرانی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه معتقد است که بازار سرمایه کشورتوان و پتانسیل بالایی برای جهش و رشد دارد اما عوامل بازدارنده‌ای درکل اقتصاد کشور وجود دارد که مانع رشد بورس شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای است که هر چند دولت توانسته در این مدت نرخ تورم را مهار و همچنین کاهش دهد و التهابات موجود در نرخ ارز را کنترل کند اما رشد اقتصادی و به معنای واقعی تغییر و تحول در اقتصاد نداشته‌ایم که این مساله منجر به نبود دورنمای اقتصادی در بورس برای سرمایه‌گذاران شده که همین امر موجب رکود در بازار سرمایه شده است.

شایان‌آرانی ادامه داد: دولت عزم جدی برای تحریک این رشد در اقتصاد دارد اما مساله این است که چگونه با توجه به فضای تحریم موجود در کشور بتواند محرک‌های اقتصادی را فعال کند که مشکل اساسی همین نبود دورنمای اقتصادی مناسب است که باعث ایجاد نگرانی از آینده اقتصاد کشور و بالاخص ورود سرمایه‌گذاران به بورس شده است که به محض دریافت سیگنال مثبتی از این ناحیه، بازار سرمایه نیز با رشد روبه‌رو‌ خواهد شد.

بنا به گفته این کارشناس بازار سرمایه رشد تولید، افزایش درآمد و رشد سود شرکت‌ها منجر به افزایش EPS و در نهایت رشد تمامی نماگرهای اصلی بورس می‌شود اما در حال حاضر رفتار کنونی شاخص و فضای حاکم بر بازار سرمایه چندان مثبت و امیدوارکننده نیست و درواقع بازار در حال انتظار به سر می‌برد و همچنان در کانال ۷۲ تا ۷۳ هزار واحد در نوسان است و منتظر علامت و سیگنال‌هایی مثبت از مذاکرات هسته‌ای برای رشد درآینده به سر می‌برد.

معرفی صنایع اثرگذار بر شاخص

مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس و اوراق بهادار با اشاره به این مطلب که شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تا پایان تیر‌ماه بیش از ۶۱۰۰ واحد کاهش یافته، گفت: ۱۸۹۲ واحد از این افت به دلیل اثرگذاری صنعت پتروشیمی، ۱۲۶۷ واحد به دلیل تاثیر صنعت بانکداری و ۱۰۵۳ واحد به دلیل اثر منفی پالایشگاهی بوده است. روح الله حسینی‌مقدم معتقد است: نباید از نظر دور داشت که صنایعی مانند خودرو و لیزینگ تاثیر مثبت بر بازار سرمایه داشتند، به‌طوری که بیش از ۲۰ درصد ارزش صنعت خودرو حدود ۱۰۰ روز ابتدای سال داد‌و‌ستد شده و به تعبیری ذائقه سرمایه‌گذاران از صنایع بنیادی به سمت صنایع جدید تغییر کرده است که البته این امر نشان از پویایی بازار اوراق بهادار کشور دارد.

وی در عین حال کاهش نرخ تورم و کاهش نرخ سود در پی آن، جراحی اقتصاد توسط دولت با خروج از رکود، جذاب بودن بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران خارجی را از دلایل خوش بینی به آینده بازار عنوان کرد.

حسینی‌مقدم که با «ایرنا» گفت‌وگو کرده درباره روند فعلی بازار سرمایه نیز افزود: بازار سرمایه در سال ۹۳ روند مطلوبی نداشته است که البته دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. وی ادامه داد: برخلاف این دیدگاه که نرخ خوراک پتروشیمی بر تغییر روند بازار تاثیر نداشته است، معتقدم اولین جرقه کاهش نماگرهای بازار سرمایه به دلیل افزایش ناگهانی نرخ خوراک پتروشیمی بوده است.

به گفته وی، صنعت پتروشیمی بیش از ۲۴ درصد از بازار سهام کشور را در اختیار دارد و طبیعی است که کاهش حاشیه سود آتی این صنعت موجب کاهش ارزش بازار شود.

مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: از طرفی استدلال می‌شود که در زمان تصویب افزایش نرخ خوراک، روند کاهشی در بازار وجود داشته است و در این زمینه باید اشاره کرد که سرمایه‌گذار فعال در بورس دوربینی در دست دارد که می‌تواند آینده سودآوری صنایع را پیش‌بینی کند.

وی گفت: وقتی موضوع نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی حدود یک ماه محل بحث در محافل اقتصادی و به ویژه مجلس شورای اسلامی می‌شود، بدون تردید سرمایه‌گذار بسیار زودتر از قطعی شدن موضوع واکنش نشان می‌دهد.

حسینی مقدم با بیان اینکه، علاوه بر این بازار سرمایه از افزایش نرخ بهره رسمی و غیر‌رسمی تاثیر می‌پذیرد تاکید کرد: ارزش بازار حدودا ۵۰۰ تریلیون تومانی بازار سرمایه جایگاه قابل ملاحظه‌ای به این بازار در اقتصاد ملی می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز این بازار رقیب قابل ملاحظه بازار پول است، زیرا در سال گذشته حدود ۲۰ تریلیون تومان به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کمک کرده است. وی اظهار کرد: افزایش نرخ بهره‌بانکی به‌صورت رسمی به ۲۳ درصد (اوراق مشارکت) و به‌صورت غیر رسمی بالاتر از این رقم موجب شد تا انتظارات نقدینگی موجود در بازار سرمایه تغییر کند.

در بازار چه گذشت؟

روند صعودی شاخص کل بورس در ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته با شیب تندی آغاز شد که به این ترتیب شاخص تا محدوده ۷۳ هزار و ۶۰۰ واحدی افزایش یافت، اما در جریان معاملات از شدت آن کاسته شد و در نهایت با ۴۰ واحد رشد معادل ۶۰/۰ درصد افزایش در ارتفاع ۷۳ هزار و ۵۴۰ واحد ایستاد که نمادهای معاملاتی گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری امید و ایران خودرو بیشترین تاثیر را در رشد مزبور داشتند این در حالی است که نمادهای مپنا، بانک پاسارگاد و فولاد خوزستان و فولاد مبارکه اصفهان ضمن کاهش قیمت، مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

در عین حال، رفتار نوسان‌گیران در هفته‌های اخیر باعث شده در روزهای مثبت هفته، این گروه با فروش سهام شاخص را پایین بکشند که دیروز نیز همین روند مشاهده شد.

در این روز اکثر شاخص‌های منتخب به رنگ سبز درآمدند و تنها شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر و ۳۰ شرکت بزرگ با کاهش جزئی همراه شدند؛ به‌طوری‌که شاخص بازار اول ۲۲ واحد، شاخص بازار دوم ۱۳۰ واحد، شاخص صنعت ۲۳ واحد و شاخص آزاد شناور ۱۰۵ واحد رشد را تجربه کردند.

افزون بر این روز گذشته ۴۱۰ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش ۱۱۲ میلیارد تومان داد‌و‌ستد شد که نسبت به معاملات روز دوشنبه با کاهش ۲/۱۸ درصدی ارزش و ۶/۱۸ درصدی حجم مواجه شد. گروه خودرو و قطعه ساز را هم می‌توان به‌عنوان لیدر بازار دیروز در نظر گرفت به‌طوری‌که این صنعت در بازار دیروز با مجموع دادوستد ۹۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال به‌عنوان برترین گروه شناخته شد؛ در واقع خودروسازها به نوعی از فشارهایی که بابت افزایش نرخ‌ها بوده گریختند و قطعه‌سازها نیز این روزها با خبرهایی در مورد افزایش نرخ محصولات روبه‌رو‌ هستند. البته اظهاراتی هم در مورد عدم رسمیت این موضوع شنیده شده اما برخی شایعات حاکی از افزایش قیمت قطعات در برخی از شرکت‌ها است. به این ترتیب بیشتر نمادهای خودرویی و قطعه ساز با رنگ سبز معامله شدند.

سهم‌هایی با نسبت قیمت بر درآمد کمتر از بازار

اصلاح نسبت قیمت بر درآمد بازار به سطحی رسیده که به نظر نمی‌رسد بیش از این افت کند. شرکت‌هایی که نسبت قیمت بر درآمد کمتر از متوسط بازار را دارند، به‌شرط آنکه سایر شرایط شرکت خوب باشد، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند.

به گزارش «سنا»، در بین گروه‌های بازار، کمترین نسبت قیمت بر درآمد را گروه سیمان دارد و بعد از آن گروه ساختمان و چند رشته‌ای جای دارند. در گروه رایانه، سیستم با نسبت قیمت بر درآمد ۶/۵ کمترین نسبت قیمت بر درآمد را در گروه دارد.

در گروه مخابرات هر دو نماد نسبت قیمت بر درآمدی ۸/۴دارند که کمتر از متوسط بازار است، در گروه بانک نیز بیشتر نمادها نسبت قیمت بر درآمدی کمتر از متوسط بازار دارند. نسبت قیمت بر درآمد در نماد بملت۵/۳، وانصار ۲/۴، وپارس ۴/۴، وکار ۷/۴، وسینا ۸/۴،ونوین ۹/۴، وپاسار ۲/۵، وبصادر ۷/۵ است.

لیزینگی‌ها نیز نسبت قیمت بر درآمدی کمتر از متوسط بازار دارند. این نسبت برای ولیز، ولغدر، ولصنم حدود ۷/۴ است ولی ولساپا نسبت قیمت بر درآمدی برابر ۶/۸دارد.

در گروه کانی‌های غیر فلزی، نسبت قیمت بر درآمد همه نمادها بیشتر از میانگین بازار است، اما کفپارس با نسبت قیمت بر درآمد ۲۴ و کرازی با ۱۸، کسرام با ۱۴ بیشترین نسبت قیمت بر درآمد را در گروه دارند که نشان‌دهنده ریسک بالای این سهام است.

در گروه سیمان، همه نمادها نسبت قیمت بر درآمدی کمتر از متوسط بازار دارند. بیشتر نمادهای سیمانی نسبت قیمت بر درآمدی بین ۳ و ۴ دارند. سشرق در این گروه نسبت قیمت بر درآمد ۸ دارد.

در گروه کاشی و سرامیک هم نسبت قیمت بر درآمد بیشتر نمادها بیش از متوسط بازار است. کهرام با دارا بودن نسبت قیمت بر درآمد منفی، ریسکی ترین سهم گروه است. کپارس در گروه کمترین نسبت قیمت بر درآمد را با ۶/۴دارد. در گروه پتروشیمی، نسبت قیمت بر درآمد خراسان،شیران، کرمانشا، تاپیکو، شگل، پاکشو حدود ۷/۴ و کمتر از ۵ است. شیراز، مارون، شفن، زاگرس،جم، شپاکسا و شاملا هم نسبت قیمت بر درآمدی کمتر از متوسط بازار و بیش از ۵ دارند.

در گروه دارو، دالبر، دپارس، دجابر، وپخش، سبحان، والبر، دشیمی، دارو، دسبحا، دسینا، ددام، پخش، دکیمی نسبت قیمت بر درآمدی کمتر از متوسط بازار دارند. البته در این میان سبحان، دجابر و دالبر کمترین نسبت قیمت بر درآمد گروه را با نسبت قیمت بر درآمد حدود ۶/۴دارند.

در گروه غذایی کمترین نسبت قیمت بر درآمد را وبشهر با ۵/۲ دارد. بعد از آن، غپینو، غبهنوش با نسبت قیمت بر درآمد ۲/۵ قرار دارند. بیشترین نسبت قیمت بر درآمد را غشاذر با ۲۸۶ دارد. در گروه قند و شکر همه نمادها نسبت قیمت بر درآمدی بیش از متوسط بازار دارند. بیشترین نسبت قیمت بر درآمد گروه را قشیر با ۸/۲۷دارد.

گروه خودرو عجیب‌ترین نسبت قیمت بر درآمد را در بازار دارد. برخی سهام نسبت قیمت بر درآمد سه رقمی دارد خودرو ۱۶، خساپا ۱۵۰، خزامیاد هم ۸۲ است البته در این گروه خعتبار نسبت قیمت بر درآمد ۸/۳، خگستر نسبت قیمت بر درآمد ۳/۴ و خبهمن ۳/۵دارد. در گروه فرآورده‌های نفتی شبهرن، شسپا، شپاس نسبت قیمت بر درآمدی کمتر از متوسط بازار و بین ۹/۳ تا ۸/۴ دارند. کمترین نسبت قیمت بر درآمد گروه متعلق به شپاس با ۹/۳ است، در گروه استخراج زغال‌سنگ نسبت قیمت بر درآمد هر دو نماد بالای ۱۰ است. کشرق نسبت قیمت بر درآمد ۱۷ دارد.

توقف نزول تپیکس بعد از دو هفته