بازارها و شرکای مطمئن در راه نفت ایران
گروه نفت و پتروشیمی: وزیر نفت با حضور در افتتاحیه دهمین همایش بین‌المللی انرژی گفت: تحریم‌های نفتی با انگیزه‌های سیاسی آثاری مخرب بر تولید نفت و گاز متناسب با ذخایر کشورها داشته و موجب عدم توازن و خطر ناپایداری در عرضه جهانی نفت و گاز شده است.

روز گذشته دهمین همایش بین‌المللی انرژی در مرکز پژوهش‌های وزارت نیرو برگزار شد. در این همایش که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و حمید چیتچیان، وزیر نیرو تشکیل شد، راهکارهای تامین انرژی جهانی با توجه به مسائل زیست‌محیطی بررسی شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، زنگنه با اشاره به تحریم‌های ناعادلانه غرب علیه کشورمان، گفت: تحریم‌های نفتی ضمن بر‌هم‌زدن تعادل بازار، سبب افزایش وابستگی مصرف‌کنندگان به یک یا دو تولیدکننده عمده شده یا مصرف‌کنندگان را به استفاده از سوخت‌های ناپاک ناچار کرده است. به گفته وی، این نوع عملکردها از منظر بین‌المللی سبب ناکارآمدی مدیریت منابع می‌شود که باید در این زمینه تجدید‌نظر شود.

وزیر نفت به نمونه‌ای از اعمال تحریم‌های ناعادلانه در بخش انرژی ایران اشاره کرد و گفت: تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران سبب تاخیر در اجرای پروژه‌های تولید گاز از میدان عظیم پارس جنوبی شده است. تاخیر در اجرای این پروژه تنها در یک مورد در سال ٢٠١٣ سبب شد به ناچار در نیروگاه‌های کشور به‌جای سوخت پاک گاز طبیعی، ٢٧ میلیارد لیتر سوخت مایع آلاینده و عمدتا نفت کوره با سولفور بالا مصرف شود. زنگنه تصریح کرد: در اینجا این سوال مهم در اذهان بی‌پاسخ می‌ماند که با چنین تحریم‌هایی در یک جامعه بشری چه کسی آسیب می‌بیند؟

زنگنه با بیان اینکه ایران با ٣٣,٧ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز طبیعی و با در اختیار داشتن حدود ١٥٧.٣میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات‌شده بزرگ‌ترین‌ کشور دارنده ذخایر نفت و گاز جهان است، گفت: ما باید تولیدی متناسب با این جایگاه داشته باشیم. وی افزود: تلاش می‌کنیم برای دستیابی به ظرفیت تولید متناسب با میزان ذخایر نفت و گاز با همکاری شرکت‌های بین‌المللی نفتی، خدماتی و مهندسی از دانش فنی برتر جهان و دسترسی به بازارهای مطمئن برخوردار شویم. وزیر نفت افزود: از این طریق نه‌تنها اهداف اقتصادی کشور محقق خواهد شد، بلکه به اهمیت عرضه انرژی و تثبیت و تقویت جایگاه ایران در بازارهای جهانی نفت نیز کمک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود تحریم‌ها هم‌اکنون حدود ٧٠ درصد انرژی ایران از گاز طبیعی تامین می‌شود، افزود: فرآورده‌های نفتی مایع حدود ٣٠ درصد مصرف انرژی کشور را شامل می‌شود. هم‌اکنون ٨٧ درصد جمعیت ایران تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار دارد و گستردگی مصرف گاز در میان مصرف‌کنندگان شهری به ٩٨ درصد رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران یکی از کم‌آلاینده‌ترین سبدهای مصرف انرژی جهان را دارد، افزود: در بخش حمل و نقل هم اکنون بیش از ٢ هزار جایگاه عرضه سوخت در کشور وجود دارد که روزانه معادل ٢٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در این جایگاه‌ها به بیش از سه میلیون خودرو عرضه می‌شود و این رقم در جهان بی‌همتا است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه مسائل محیط‌زیستی به‌ویژه بهینه‌سازی مصرف انرژی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید است، گفت: بر این اساس امسال در قالب یکی از تبصره‌های بودجه اعتباری بالایی برای طرحهای بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص داده شده است. وی به برخی از طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره و تصریح کرد: گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاها از طریق خط لوله و سی ان جی، افزایش کارآیی موتورخانه در واحدهای مسکونی، اداری و تجاری، برقدار کردن چاه‌های آب کشاورزی، توسعه خطوط متروی کلانشهرها و کمک به نوسازی شبکه اتوبوسرانی شهرها برخی از این طرح‌ها و قرار است در این حوزه اجرا شود.

جایگاه عمده منابع نامتعارف در تامین انرژی دنیا

زنگنه با بیان اینکه مدیریت کارآمد منابع انرژی کشور و مشارکت در تامین امنیت انرژی جهان از ارکان توسعه پایدار کشور است، گفت: این دو مفهوم همراه با توسعه اقتصادی کشور و بهبود محیط‌زیست در بلندمدت کاملا با یکدیگر همگرایی دارند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در شرایط کنونی پیشرفت فناوری‌های نوین در بهره‌برداری از منابع غیر‌متعارف از‌جمله، شن‌های آغشته به نفت، نفت و گاز‌رسانی یا ذخایر هیدروکربوری پرهزینه آب‌های عمیق به توسعه این منابع کمک کرده است، افزود: برخی از نگرانی‌های امنیت انرژی در برخی از مناطق جهان با این منابع غیر‌متعارف در میان‌مدت کمرنگ شده است و ایران نیز از آن استقبال می‌کند. وی ادامه داد: پیش‌بینی‌های بلندمدت نشان می‌دهد که نفت و گاز به‌دست آمده از منابع نامتعارف همچنان از جایگاه عمده‌ای در تامین نیاز انرژی برخوردار خواهد بود.

وزیر نفت با بیان اینکه چالش‌های بلندمدت عرضه قابل تداوم برای تقاضای رو‌به رشد با پاسخ کافی همراه نبوده است، افزود: هنوز مشارکت جهانی برای حفظ و بهبود محیط زیست روند تخریب را متوقف نکرده است و حتی در مواردی مانند استفاده از زغال‌سنگ سیاست‌های مالی و انرژی در کشورهای مصرف‌کننده با میزان آلایندگی حامل‌های انرژی مصرفی آنها متناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه استفاده از سوخت‌های پاک باید با مشوق‌های قیمتی همراه باشد، افزود: سیاست‌های مالی کشورها نیز باید مشوق این روند باشد تا به‌طور طبیعی به سرمایه‌گذاری بیشتر برای تولید و مصرف سوخت‌های پاک‌تر منجر شود و افرادی که سوخت ارزان آلاینده مصرف می‌کنند باید هزینه بیشتری برای بهبود محیط زیست بپردازد.

صنعت برق در آستانه تحولی بنیادین

حمید چیت چیان، وزیر نیرو در دهمین همایش بین‌المللی انرژی گفت: ایران یک کشور بزرگ مصرف‌کننده انرژی و همچنین یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان انرژی جهان است، بنابراین تاثیر تحولات اقتصادی و فناوری و محیط زیست در حوزه ما دو‌چندان خواهد بود. وی ادامه داد: برخورداری از منابع طبیعی و انسانی متخصص توان تامین نیازهای جهانی برای انرژی را برای کشور مهیا کرده است و رسالت تامین انرژی با حداقل آلایندگی را برای رشد اقتصاد و رفاه کشور، بر عهده داریم.

وزیر نیرو اظهار کرد: صنعت برق پس از چند دهه رشد در آستانه تحولی بنیادین در زمینه توسعه کیفی قرار گرفته و اصلی ترین شاخصه با‌توجه به حفظ محیط‌زیست افزایش کارآیی بهره‌وری، اصلاح ساختار و توسعه رقابت در حوزه صنعت خواهد بود. چیت‌چیان با بیان اینکه، بهبود شرایط زیست محیطی با مشارکت صنعت برق در گسترش منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک از برنامه‌های این وزارتخانه است، گفت: سهم انرژی تجدیدپذیر در بسیاری از کشورهای جهان در حال افزایش است و فناوری انرژی خورشیدی و بادی بالاترین نرخ رشد را در جهان به خود اختصاص داده است.

وزیر نیرو اظهار کرد: این وزارتخانه در اجرای سیاست‌های کلی نظام در زمینه انرژی، سیاست اقتصاد مقاومتی و مصوبات مجلس شورای اسلامی و دولت تدبیر و امید را در برنامه‌های خود دارد و شرکت‌های برق را موظف کرده تا همکاری لازم را در پاسخگویی شایسته فراهم کند. چیت چیان گفت: این وزارتخانه با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و استعدادهای خدادادی در حال تدوین بیش از ۳۰ نقشه راه و فناوری در صنعت آب و برق کشور است.

آمادگی صندوق بین‌المللی اوپک برای کاهش فقر انرژی در جهان

مدیر‌کل صندوق توسعه بین‌المللی اوپک نیز از آمادگی همه جانبه این صندوق و کشورهای عضو اوپک برای ریشه کن کردن فقر انرژی در جهان خبر داد.

سلیمان جاسم الهربیش در جریان دهمین همایش بین‌المللی انرژی، بر ضرورت ریشه کن کردن فقر انرژی در جهان تاکید کرد و گفت: هم اکنون یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون نفر در جهان از دسترسی به انرژی محرومند و صندوق توسعه بین‌المللی اوپک (OFID) تلاش گسترده‌ای برای ریشه کنی فقر انرژی در جهان انجام می‌دهد.

روند کاهشی قیمت نفت خام موقتی است

زنگنه در حاشیه دهمین همایش بین‌المللی انرژی، در جمع خبرنگاران با اشاره به رخدادهای اخیر عراق و تاثیر آن بر بازار نفت، گفت: این رخدادها و حضور داعش در این کشور، تاثیر بسزایی بر بازار بین‌المللی نفت نخواهد داشت. وی در مورد کاهش قیمت نفت از ۱۰۰ دلار در حالی که بودجه ۱۳۹۳ بر اساس نفت ۱۰۰ دلار بسته شده است، گفت:‌قیمت خوب است و هنوز در وضع هشداردهنده‌ای نیست. وی افزود: روند کاهش قیمت نفت خام با توجه به نوسانات فصلی تداوم نخواهد یافت. وزیر نفت با تاکید بر اینکه تولید گاز در حال حاضر رو به افزایش است، گفت: در بخش نفت مشکل فروش و صادرات داریم و مشکلی در زمینه تولید نیست اما ظرفیت تولید هنوز اضافه نشده است. زنگنه یادآور شد: در صورت قطع تحریم‌ها، ایران حاضر است تولید نفت خود را در مدت زمان کوتاهی افزایش دهد.

قیمت بنزین و گازوئیل افزایش نمی‌یابد

زنگنه با تاکید بر اینکه هم اکنون قیمت بنزین و گازوئیل افزایش نمی‌یابد، گفت: با عملیاتی شدن فاز نخست توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس واردات بنزین به کشور متوقف می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل سکوت وزارت نفت در‌باره انتشار نتایج آنالیز بنزین وارداتی گفت: داشتن هوای پاک، نیازمند انتشار نتایج آنالیز بنزین وارداتی نیست و نباید فضای کشور را با انتشار برخی گزارش‌ها متلاطم کرد. وی با بیان اینکه در شرایط سرو صدا کسی حرف حساب را نمی‌شنود گفت در این شرایط، انتشار نتایج آنالیز بنزین وارداتی ضرورت ندارد، تصریح کرد: مردم با دیدن هوای پاک، متوجه حقایق می‌شوند و بهبود هوای شهر تهران نشان می‌دهد گام بلندی در این مسیر برداشته شده است. وزیر نفت ادامه داد: عده‌ای هدفشان این است که داستان بنزین وارداتی را به داستان سیاسی محض تبدیل کنند.

هماهنگی نفت و نیرو برای تامین سوخت نیروگاه‌ها

وی در‌باره تمهیدات وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای تامین سوخت نیروگاه‌ها در زمستان امسال گفت: جلسه‌های خوبی میان دو وزارتخانه تشکیل شده است و امیدواریم امسال، گازرسانی به نیروگاه‌ها بدون مشکل انجام شود. به گفته زنگنه، هدف این است که مصرف فرآورده‌های نفتی با افزایش تولید گاز، کاهش یابد. دهمین همایش بین‌المللی انرژی که از لحاظ گستردگی و مشارکت بین‌المللی بزرگ‌ترین رخداد علمی در حوزه انرژی کشور محسوب می‌شود دیروز با شعار «مدیریت منابع کارآمد، صنعت انرژی سرآمد» آغاز به کار کرد. در دو روز برگزاری این همایش، چهار میزگرد با عناوین «تامین مالی برنامه‌های مقابله با فقر انرژی با تاکید بر نقش صندوق توسعه بین‌المللی اوپک»، «انرژی‌های تجدیدپذیر و محیط زیست»، «هم‌افزایی انجمن‌های علمی مرتبط با بخش انرژی و محیط زیست» و «مدیریت مصرف و هوشمندسازی شبکه‌های انرژی» برگزار می‌شود.